Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – ANPC – Ordinul nr. 1/2017 privind documentația și informațiile necesare înregistrării, precum și modalitatea și termenele de raportare pentru entitățile de recuperare creanțe
Text publicat în Monitorul Oficial al României nr 55 din 2017-01-18.
În vigoare de la 11.01.2017
Având în vedere prevederile:
– art. 128 alin. (1) lit. b) și alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori;
– art. 951 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările și completările ulterioare;
– art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor emite următorul ordin:
Art. 1. –
În înțelesul prezentului ordin, prin “caz” se înțelege creanțele rezultate dintr-un singur contract încheiat cu consumatorul.
Art. 2. –
În vederea înregistrării de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, entitățile de recuperare creanțe au obligația de a depune următoarele documente:
a) certificatul de înregistrare, în copie certificată conform cu originalul;
b) certificat constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului cu datele societății, în copie certificată conform cu originalul;
c) actul constitutiv, în copie certificată conform cu originalul;
d) dovada că societatea comercială este operator de date cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare;
e) cazierul judiciar pentru persoanele responsabile cu administrarea și conducerea societății;
f) declarație pe propria răspundere, sub forma unui înscris sub semnătură privată, a administratorului/administratorilor societății comerciale potrivit căreia remunerarea și motivarea personalului nu depind exclusiv de realizarea unor obiective privind recuperarea creanțelor și nici nu sunt raportate exclusiv la sumele recuperate, precum și o copie certificată conform cu originalul a documentului intern prin care se stabilesc criteriile de remunerare și motivare a personalului, semnat de administratorul/administratorii și de persoanele din conducerea societății comerciale responsabile cu gestionarea resurselor umane;
g) succintă descriere cu privire la activitatea/activitățile desfășurată/desfășurate – de exemplu: activități de recuperare creanțe și/sau obținerea drepturilor asupra unor debite scadente.
Art. 3. –
Entitățile de recuperare creanțe care, la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori sau, după caz, la data înaintării cererii de înregistrare, desfășurau/desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 pct. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2016 transmit Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, odată cu cererea de înregistrare, următoarele informații:
a) numărul total de cazuri aflate în curs de derulare ca urmare a desfășurării activității de recuperare creanțe și/sau, după caz, ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente;
b) suma totală ce ar trebui recuperată ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente – cazuri în curs de derulare;
c) numărul de cazuri aflate în curs de derulare ca urmare a desfășurării activității de recuperare creanțe rezultate din contractele de credit încheiate cu consumatorii, persoane fizice, precum și numele creditorilor în numele cărora desfășoară aceste activități;
d) numărul de cazuri aflate în curs de derulare și suma ce ar trebui recuperată ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente ce rezultă din contractele de credit încheiate cu consumatorii, persoane fizice, precum și numele creditorilor de la care s-au obținut drepturile scadente.
Art. 4. –
După înregistrare, toate entitățile de recuperare creanțe vor transmite Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în perioada 1 ianuarie-1 martie, raportări anuale care vor cuprinde:
a) numărul total de cazuri derulate în anul anterior ca urmare a desfășurării activității de recuperare creanțe și/sau, după caz, ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente;
b) suma totală recuperată ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente;
c) numărul de cazuri derulate în anul anterior ca urmare a desfășurării activității de recuperare creanțe rezultate din contractele de credit încheiate cu consumatorii, persoane fizice, precum și numele creditorilor în numele cărora desfășoară aceste activități;
d) numărul de cazuri derulate în anul anterior și suma recuperată ca urmare a obținerii drepturilor asupra unor debite scadente ce rezultă din contractele de credit încheiate cu consumatorii, persoane fizice, precum și numele creditorilor de la care s-au obținut drepturile scadente.
Art. 5. –
Documentele menționate vor fi transmise prin poștă sau depuse la sediul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor din Bulevardul Aviatorilor nr. 72, cod poștal 011865, sectorul 1, București.
Art. 6. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor,
Bogdan Marcel Pandelică
București, 6 ianuarie 2017.
Nr. 1.
FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDITIntroducere si definitiiConform art. 6 alin. 1 al Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor... detalii
Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancareÎn vigoare de la 14.12.2015Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 918 din 11.12.2015Parlamentul României adoptă prezenta lege.TITLUL I Schemele de garantare a depozitelorCAPITOLUL I Domeniul de aplicare şi definiţiiSECŢIUNEA 1 Domeniul de aplicare Art. 1. (1) Prezentul titlu reglementează înfiinţarea şi funcţionarea schemelor de garantare a depozitelor ca scheme oficial recunoscute pe teritoriul României pentru scopul garantării depozitelor. (2) Recunoaşterea oficială a schemelor de garantare a depozitelor se realizează prin lege sau poate fi acordată de Banca Naţională a României în calitate de autoritate desemnată, cu respectarea cerinţelor impuse de prezentul titlu. (3) Banca Naţională a României este autoritatea desemnată pe teritoriul României şi autoritatea administrativă competentă cu încadrarea depozitelor ca indisponibile potrivit art. 3 alin. (6) lit. a).... detalii
Care sunt prevederile legale privind rambursarea anticipata a unui credit de nevoi personale fara garantii imobiliare, conform OUG 50/2010:Rambursarea anticipatăArticolul 66(1) Consumatorul are dreptul, în orice moment, să se libereze în tot sau în parte de obligațiile sale care decurg dintr-un contract de credit. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, această reducere constând în dobânda și costurile aferente perioadei dintre data rambursării anticipate și data prevăzută pentru încetarea contractului de credit.(2) Dreptul consumatorului de a rambursa anticipat nu poate fi condiționat de plata unei anumite sume minime sau de un anumit număr de rate.(la 02-01-2011, Art. 66 a fost modificat de pct. 31 al art. I din LEGEA nr. 288 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 888 din 30 decembrie 2010. )Articolul 67(1) În... detalii
ORDONANȚĂ nr. 21 din 21 august 1992 (**republicată**)privind protecția consumatorilorEMITENT GUVERNULPublicat în MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 28 martie 2007**) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 476/2006 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.018 din 21 decembrie 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 și a mai fost modificată și completată prin:– Legea nr. 178/1998 pentru modificarea art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 13 octombrie 1998.– Ordonanța Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, aprobată cu modificări și completări... detalii