Mugur Isarescu isi apara ca un leu acordul cu FMI! Ziaristul care a indraznit sa-l critice, catalogat drept un “periculos deformator de opinie”!

Autor:

Bancherul.ro
2013-07-01 20:12

Ziaristul Razvan Voican de la Ziarul Financiar a ajus sa fie caracterizat de guvernatorul Isarescu drept un “periculos deformator de opinie” si caruia-i recomanda sa puna mana pe carte pentru a invata cum se calculeaza o dobanda. Asta dupa ce a scris un articol in care spunea ca dobanzile si comisioanele platite de BNR pentru imprumutul de 18 miliarde de euro de la FMI totalizeaza 15% din suma imprumutata, respectiv 2,7 miliarde euro, bani cu care se puteau construi 320 de kilometri de autostrada.

Mugur Isarescu a declarat insa astazi, in cadrul briefing-ului de presa de dupa sedinta de politica monetara, ca respectivul calcul este gresit “de la cap la coada”, ca de fapt dobanda platita pentru creditul de la FMI e de 3%, inca o data mai mica decat cea cu care ar fi trebuit sa ne imprumutam pe piele internationale in lipsa unui acord cu FMI si UE. In concluzie, ca la radio Erevan, nu am platit scump imprumutul ci, dimpotriva, am facut economii de 1 miliard de euro! Si am castigat, de fapt, 100 de kilometri de autostrada, nu am pierdut 320!

Mugur Isarescu:

“Sunt multe intrebari si multe raspunsuri despre acordul cu FMI, unele pe langa subiect, ca sa fiu delicat, iar unele nu au nici predicat. Am propus o dezbatere, pentru ca aceste chestiuni framanta societatea. De exemplu, saptamana trecuta am citit ceva gresit de la cap la coada, si era si articol de fond, de prima pagina, si intr-un ziar stindard al analizei economice. Se sugera pe undeva ca dobanzile, costurile sunt pe undeva pe la 15%, dar se facea un calcul gresit elementar. Se luau cheltuielile cu dobanzile pe vreo trei ani de zile de cand s-au luat aceste imprumuturi si s-au raportat la suma si iesea 15%.

Dar toata lumea stie ca rata dobanzii pentru imprumutul cu FMI a fost de 3-3,5%. Dar bineinteles ca daca faci calculul pe 3 ani si jumatate, iti iese alta cifra, ori asta nu mai e o formare de opinie ci o deformare de opinie. Ne dam seama de pericolul ca acesti deformatori de opinie sa strabata in societatea romaneasca si e rau pentru toata lumea. Cui foloseste o asemenea prezentare deformata?!

De aceea am spus sa ne asezam la masa, discutam, negociem, unii invata cum se calculeaza rata dobanzii, ne e asa de usoara statistica, trebuie sa mai pui mana si pe carte, sunt multe de spus.

In acel articol se mai spunea ca nu stiu cate autostrazi se puteau face cu sumele platite sub forma de dobanzi. Dar daca nu te duceai la FMI sa iei banii, trebuia sa te duci pe pietele de capital, de unde nu luai cu 3% ci cu 7%, deci nu dadeai 1 miliard, dadeai 2 miliarde si ceva. Deci daca e sa facem asa calculul, am castigat 100 de kilometri de autostrada, nu? Pentru ca s-a economisit 1 miliard de dolari.

De aceea e bine sa ne asezam la masa si inainte de a da verdicte din acestea categorice, sa analizam la rece cum au functionat cele doua acorduri, noi, cei de la BNR, declarand si atunci, si acum, ca nu suntem detinarii adevarului absolut, e posibil ca deciziile luate sa nu fi fost cele mai fericite. Dar atunci, in acel moment, asa s-a judecat.

Au aparut si articole mai ponderate, l-am citit astazi pe Daniel Daianu, care face si el un fel de filosofie. Acum dupa ce s-a trecut hopul, apare oricine si spune: de ce te-ai imprumutat, ca puteam sa facem nu stiu ce (cu acei bani din dobanzi). Dupa razboi, multi viteji se arata. Deci este o invitatie la o dezbatere mai linistita, mai putin emotionala, cu calcule, avem toate datele, le-am si publicat, si cu mai multa retinere in a da verdicte. Aceasta este dorinta pe care o reafirm in numele bancii nationale. Sa discutam despre aceste acorduri cu decenta necesara.

Iata ce scria Razvan Voican in Ziarul Financiar despre acordul cu FMI, intitulat: România a plătit deja dobânzi de 1,6 mld. € către FMI şi UE. Cât 320 km de autostradă:

“Când au anunţat contractarea pachetului de salvare în 2009, autorităţile au vorbit despre costuri avantajoase, însă datele făcute publice acum de BNR arată că banca centrală şi Minis­terul Finanţelor au tras 17,9 mld. euro din îm­pru­mutul generic de 20 mld. euro, iar dobânzile şi comisioanele totalizează 2,74 mld. euro, adică peste 15% din suma împrumutată.

Cu banii daţi pe dobânzile de 1,6 mld. euro achitate până acum, statul ar fi putut finanţa construirea a 320 km de autostradă la un preţ mediu generos de 5 mil. euro pe kilometru, a 30 de spitale mari dotate la standarde de vârf sau a 4.500 de şcoli cu câte opt săli de clasă.

La finalul calendarului de rambursare a împrumutului către FMI, UE şi BM dobânzile totale plătite de România vor fi însumat peste 2,7 mld. euro. Tradus în kilometri de autostradă – unitate de mă­sură a incapacităţii dra­matice a autorităţilor de a dezvolta infrastructura de transport – preţul ar acoperi con­strucţia a circa 450 de kilometri, adică suma necesară pentru toate proiectele aflate în prezent în lucru, dar care în ultimele luni au bătut pasul pe loc tocmai din cauza absenţei alocărilor de la buget.”

Comentarii

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei

CSALB contrazice ANPC: solutionarea alternativa a litigiilor cu bancile si IFN-urile se poate face doar la CSALB

Solutionarea alternativa (amiabila, nu printr-un proces in instanta) a litigiilor dintre banci sau IFN-uri cu clientii acestora se poate face, conform legii, doar in cadrul CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa... detalii

Crestere importanta a solvabilitatii bancilor

Cele 32 de institutii de credit din Romania si-au sporit profitul net cu 11%, echivalentul a 1,1 miliarde lei, la 11,5 miliarde lei, in primele 9 luni din acest an,... detalii

Nu ne mai pacaliti cu credite online cu dobanda 0%!

Ofertele de credite online cu dobanda 0 in prima luna sau prima saptamana ale unor IFN-uri precum Hora Credit sau Ferratum pot fi considerate o practica inselatoare, asadar ilegala, intrucat... detalii

Ce dobanzi au creditele online ale IFN-urilor, dupa plafonare

Dobanzile la creditele online acordate de IFN-uri au scazut doar putin, in general cu 0,2 puncte procentuale pe zi, de la 1,2% la 1% pe zi, adica 365% pe an,... detalii