BANCI | Analiza

Isarescu: De ce este mai putin vulnerabil sistemul bancar din Romania?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-09-24 11:01

Conferinţa “Calea spre standarde europene īn serviciile financiare”
23 septembrie, Rāmnicu Vālcea

Romānia şi criza financiară internaţională
Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR

- Evoluţiile din ultimele luni de pe pieţele financiare internaţionale nu au precedent īn īntreaga perioadă postbelică. Ele au obligat şi continuă să oblige guvernele şi băncile centrale din Statele Unite şi din celelalte ţări dezvoltate ale lumii la măsuri de asemenea fără precedent.

- Obiectivul principal al acestor măsuri: să limiteze panica, a cărei propagare poate avea efecte mai devastatoare decāt īnsăşi cauza care a produs-o. Injecţia masivă de lichiditate a băncilor centrale şi măsurile adiacente anunţate de administraţia americană par, pentru moment, să dea roadele aşteptate.

- După ce faza critică a crizei va fi fost absorbită, urmează perioade mai puţin spectaculoase, dar mai substanţiale, īn care:
o Băncile centrale vor asana lichiditatea din piaţă, pentru a evita transformarea acesteia īn sursă de inflaţie;
o Organizaţii naţionale şi internaţionale vor propune măsuri pentru a evita repetarea pe viitor a crizei. Mai mult ca sigur, aceste măsuri vor viza īntărirea bazei de capital a instituţiilor financiare şi īnăsprirea reglementărilor – la care se vor supune, de această dată, şi instituţiile financiare de peste ocean.

- Criza financiară de proporţii s-a suprapus unei perioade mai puţin faste şi pentru sectorul real al economiei. Cererea agregată īn economiile cele mai dezvoltate a īnregistrat un declin, īn timp ce creşterea preţurilor la energie şi materii prime a atras
presiuni inflaţioniste, care au limitat marja de manevră a autorităţilor pentru reducerea ratelor dobānzilor.

- Uniunea Europeană, īn ansamblu, a īnregistrat īn ultimul an creşteri īn jurul valorii de 1%, iar rata inflaţiei, de circa 4%, reprezintă mai mult decāt dublul nivelului ţintă al Băncii Centrale Europene.

- Īntre cele mai afectate au fost economiile mai slab dezvoltate, care dispun de instrumente mai puţine pentru apărare. Īntre acestea, ţările baltice au trecut īn scurt timp de la rate de creştere de 6-7% la stagnare şi chiar recesiune.

∗ Note pentru susţinerea prezentării

- Economia romānească a rezistat multiplelor şocuri externe deosebit de bine:

o Creşterea economică, de 8-9% īn 2008, este de departe cea mai puternică din Uniunea Europeană;

o Rata inflaţiei, care a īnregistrat un vārf de peste 9% īn iulie, a intrat pe panta descrescătoare pe care o anticipam şi ar putea coborī spre 6% pānă la sfārşitul anului;

o Deficitul extern – principala vulnerabilitate a economiei – pare să se fi stabilizat īn jurul valorii din 2007, de 14% din PIB, un nivel care va trebui totuşi corectat treptat, īncepānd din 2009, pentru a evita o aterizare dură, prezisă de suficienţi analişti īncă pentru acest an;

o Sistemul bancar din Romānia continuă să se dezvolte īn ritm accelerat. Deşi unele din băncile-mamă au raportat pierderi ca urmare a expunerilor pe băncile americane intrate īn faliment, aceste pierderi nu au afectat operaţiunile băncilor din Romānia. Băncile din ţara noastră nu au avut expuneri semnificative nici pe instrumente financiare derivative transformate īn pierderi, nici pe bănci intrate īn faliment;

o Cursul valutar, după corecţia produsă pe piaţă īn a doua jumătate a anului trecut, pare să oscileze īn limitele normale pe o piaţă liberă, fără presiuni semnificative īntr-o direcţie sau alta.

Cum se explică performanţa peste aşteptări a economiei romāneşti?

o Cererea internă rămāne solidă:
– populaţia ţării urmăreşte atingerea unui pattern de consum similar celui din economiile europene dezvoltate. Deşi creşterile din ultimii ani sunt remarcabile, decalajul de pornire a fost prea mare pentru a putea fi recuperat īn doar cāţiva ani;
– creşterea semnificativă a veniturilor, dar şi aceea a creditului, au permis majorarea consumului intern;
– in continuare, pentru un deceniu sau mai mult – cu diferenţieri mari, atāt īntre industrii, cāt şi īntre zone geografice – va continua să fie prezentă o cerere internă care va susţine creşterea economică.
o Investiţiile au crescut puternic īn ultimii ani. Potenţialul de creştere a performanţelor economiei rămāne ridicat:
– multe dintre investiţii nu au ajuns īncă la maturitate, cānd vor produce la capacitatea maximă;
– investiţii cu efecte majore īn industria orizontal㠖 cum ar fi uzinele Ford de la Craiova – nici nu au īnceput să producă;
– dezvoltarea viitoare a infrastructurii va permite noi investiţii majore.

o Pentru anul īn curs, o explicaţie a performanţei economice este şi producţia agricolă foarte bună, ca urmare a:
– condiţiilor climatice favorabile;
– creşterii ponderii fermelor care utilizează tehnologii la nivel european.

o Potenţialul de creştere a productivităţii muncii rămāne īn continuare ridicat, ca urmare a:
– nivelului scăzut de pornire
– existenţei unor vaste arii geografice subutilizate, dar care sunt atrase, treptat, īn circuitul economic performant

Privind retrospectiv, constatăm că:
o Economia romānească īnregistrează rate īnalte de creştere, īn timp ce alte ţări europene stagnează sau sunt īn recesiune;

o Sistemul bancar romānesc este īn expansiune, răspunzānd cererii de credit interne.

De ce este mai puţin vulnerabil sistemul bancar din Romānia?

o Are o bază de capital solidă. Pānă īn urmă cu cāţiva ani, se putea vorbi chiar de o supracapitalizare, cele mai multe bănci īnregistrānd rate de solvabilitate cu mult superioare limitelor recomandate de standardele de la Basel.

o Plasamentele sunt pe piaţa internă, care este in plină expansiune.

o Cred că este nedreaptă afirmaţia că sistemul bancar de la noi nu a fost afectat de criză pentru că ar fi primitiv. Plasamentele īn credite pe piaţa internă asigură un randament ridicat, care face superfluă căutarea altor plasamente, pe piaţa externă. Problemele băncilor de la noi sunt să identifice noi resurse, interne şi externe, şi să menţină sănătatea portofoliului de credite.

o Noile reglementări ale Băncii Naţionale pentru temperarea creditului pot contribui la menţinerea unui portofoliu sănătos de credite.

o Dacă totuşi ar apărea o nevoie suplimentară temporară de lichiditate, prima resursă ar fi chiar rezervele minime obligatorii ale băncilor la BNR, care reprezintă o plasă de siguranţă deosebit de valoroasă, pentru momente de tensiune.

- Unii analişti, inclusiv ai unor agenţii internaţionale de rating, atrag atenţia asupra riscurilor ca Romānia să repete experienţa nefavorabilă a unor ţări precum ţările baltice care, pe fondul unui deficit extern ridicat, au trecut de la creştere puternică la
recesiune şi inflaţie īnaltă. Diferenţa esenţială constă īn regimul de politică monetară.

o Ţările baltice au un sistem bazat pe consiliul monetar (currency board) sau foarte aproape de acesta. El are merite incontestabile, īn anumite situaţii, dar are dezavantajul major că nu permite nicio reacţie la crize externe. Dobānda fixă, la nivelul din zona euro, şi cursul fix au o acţiune prociclică īn caz de inflaţie importată, ce stimulează consumul şi concomitent scade competitivitatea producţiei naţionale. Ieşirea se face, aproape inevitabil, prin
„aterizare dură”.

o Romānia are un regim de politică monetară ce ţinteşte inflaţia, permiţānd utilizarea tuturor pārghiilor monetare. Astfel, piaţa a corectat singură cursul valutar ce se supraapreciase, iar BNR a ridicat dobānda de politică monetară īn 7 reprize, pentru a o păstra real-pozitivă şi a reduce decalajul dintre cererea agregată şi producţia internă.

- Situaţia nu este īnsă idilică. Ar fi o eroare să devenim euforici pentru că ţara noastră nu a suferit de pe urma crizei. Există riscuri semnificative, atāt pe termen scurt, cāt şi pe termen lung, ce trebuie īnţelese şi acţionat pentru a fi corectate.

o Dependenţa de finanţarea externă este principalul risc. Atāt calculele noastre, la Banca Naţională, cāt şi cele realizate de analişti din afară, conduc la concluzia ca deficitul extern ar trebui redus cu 4-5 puncte procentuale din PIB pentru a rămāne sustenabil şi a păstra o creştere economică viguroasă. Această
reducere de deficit se poate īmpărţi īntre:
– diminuarea deficitului bugetar, prin comprimarea cheltuielilor curente;
– creşterea salariilor īntr-o proporţie care să nu depăşească creşterea productivităţii muncii;
– creşterea mai moderată a creditului;
– stimularea economisirii interne, ca sursă de finanţare a investiţiilor.

o Cererea internă īn exces generează riscuri de supraīncălzire, care īnsă diferă de la o ramura la alta:
– in construcţii, avem toate semnele supraīncălzirii: cerere mare, preţuri īn creştere rapidă, deficit de resurse, īn special de forţă de muncă.
Această ramură nu are nevoie de stimulente suplimentare;
– in agricultură, deşi avem o creştere puternică īn acest an, nu poate fi vorba de supraīncălzire: resursele (pămānt, forţă de muncă) sunt subutilizate, preţurile au tendinţa de scădere. Sunt necesare investiţii suplimentare pentru fructificarea potenţialului natural. Sunt necesare şi măsuri de ordin structural, de exemplu pentru a simplifica transferul de proprietare şi a realiza o piaţă funciară fără constrāngeri birocratice.

o Pe termen mai lung este esenţială continuarea reformelor de ordin structural, pentru a facilita creşterea productivităţii muncii şi, pe această bază, a reduce decalajele faţă de nivelul mediu european. Ce īnseamnă reforme de ordin structural? Iată cāteva exemple simple:
– reducerea birocraţiei, care īmpiedică circulaţia terenurilor. A se vedea cazul autostrăzii construite de firma Bechtel, unde lucrările sunt īntārziate de procedurile greoaie de expropriere;
– simplificarea sistemului de impozite şi taxe, de departe cel mai stufos din īntreaga Uniune Europeană. Numărul mare de impozite şi taxe obligă la multă birocraţie publică şi la costuri mari pentru
administrarea lor de către īntreprinderi;
– flexibilizarea pieţei forţei de muncă. Īn condiţiile deficitului cronic de forţă de muncă de azi, menţinerea unor reglementări de protecţie excesivă a salariaţilor – născute īn perioade cānd şomajul era īnalt şi era nevoie să īi ferim pe oameni de abuzuri ale angajatorului – este nu numai anacronică, dar īi dezavantajează chiar pe salariaţi. Bariera la ieşire se transformă īn barieră la intrare. Īn loc să stimulăm crearea de noi locuri de muncă, fie ele negarantate pe viaţă, noi īi īmpingem pe romāni să plece peste hotare, unde au parte de orice, numai de protecţie nu.

- Faptul că sistemul bancar romānesc a scăpat nevătămat de criza din prezent nu īnseamnă că el nu are de făcut faţă unor provocări importante. Dintre acestea, am să mă refer la cele care īmi par cele mai importante:

o Evaluarea riguroasă şi responsabilă a riscurilor din activitatea bancară:
– evitarea exuberanţei, pe care ar putea-o declanşa faptul că nu s-a extins şi la noi criza bancară;
– inţelegerea clară a faptului că Romānia nu a parcurs īncă un ciclu economic complet. Faptul că economia se află īntr-o fază de expansiune a ajutat mult la menţinerea sănătăţii sistemului bancar. Īn evaluarea riscurilor, īnsă, băncile trebuie să ia īn calcul şi momentul cānd creşterea economică nu va mai fi la fel de viguroasă;
– evitarea iluziei că orice risc asumat de bancă poate fi transferat asupra clientului. Riscurile excesive se pot uşor īntoarce īmpotriva creditorului;
– păstrarea vigilenţei pentru a minimiza riscul operaţional. Creşterea puternică a numărului de clienţi şi de operaţiuni, mărirea numărului de unităţi şi de salariaţi sunt, prin ele īnsele, factori de risc operaţional, ce trebuie evaluat şi contracarat, prin măsuri adecvate.

o Pregătirea riguroasă a forţei de muncă. Este īn strānsă legătură cu minimizarea riscului operaţional. De multe ori, din păcate, programele de austeritate sacrifică īnsă exact bugetele de pregătire a personalului – ceea ce afectează pe
termen lung potenţialul unei īntreprinderi. Mai cu seamă īntr-o industrie atāt de dinamică precum industria bancară, unde forţa de muncă a crescut cu zeci de procente īn fiecare an, iar condiţiile pieţei mondiale sunt īntr-o prefacere atāt de adāncă, pregătirea continuă a personalului este o condiţie sine qua non.

Aici este şi domeniul īn care īşi poate aduce contribuţia Institutul Bancar Romān.
Īnfiinţat de Banca Naţională īmpreună cu Asociaţia Romānă a Băncilor tocmai pentru a sprijini pregătirea personalului bancar, IBR a intrat īntr-o nouă etapă a dezvoltării sale. Această conferinţă este o ilustrare a evoluţiei Institutului, care participă, cu
mijloace tot mai diversificate, la perfecţionarea pregătirii bancherilor, la ridicarea standardelor profesiei noastre la nivelul european.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Analiza



Creditele de nevoi personale cu cele mai mici dobanzi

CEC Bank a anuntat o promotie la creditele de nevoi personale, cu o dobanda de 7,9%, valabila pentru cei care-si incaseaza veniturile intr-un cont al bancii, cea mai mica dintre un numar de 13 astfel de imprumuturi acordate de 9 banci, conform topului realizat de detalii

Indicatorii sistemului bancar la finalul anului 2023

indicatorii agregati ai bancilor romanesti la finalul anului 2023, calculati pe baza informatiilor din raportarile prudentiale neauditate, trimise la Banca Nationala a Romaniei (BNR) de instituțiile de credit, persoane juridice romane și de sucursalele din Romania ale institutiilor detalii

La care banci se poate face actualizarea online a datelor de catre firme

Actualizarea online a datelor firmelor, pe site-urile sau in aplicatiile bancilor, este posibila la doar trei institutii de credit, la restul fiind nevoie de prezenta intr-o sucursala. ING Bank a anuntata ca a introdus opțiunea de actualizare a datelor 100% detalii

Conturi bancare gratuite pentru incasarea salariului, pensiei si indemnizatiilor sociale. Dar cine poate sa-si faca unul?

Legea care permite in prezent celor fara conturi bancare sa-si deschida unul nou, denumit cont de baza, fara comisioane de deschidere, inchidere si retragere numerar la bancomat, a fost modificata de Parlament. Noua varianta a acestei legi, care mai asteapta detalii

 



 

Ultimele Comentarii