Inca un atac la banci: ANPC vrea sa majoreze de 150.000 de ori (sic!) amenda pentru clauzele abuzive din contractele de credit

Autor:

Bancherul.ro
2019-01-25 00:23

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat in vederea dezbaterii publice un proiect de Ordonanta de Urgenta care prevede majorarea de 150.000 de ori a amenzii pentru bancile si IFN-urile care au clauze abuzive in contractele de credit.

Proiectul ANPC poate fi considerat un nou atac la adresa bancilor, dupa ce recent au fost adoptate intempestiv si surprinzator, in aceeasi zi, atat taxa de 1,2% din activele bancilor, de opt ori mai mare decat media europeana si de trei ori mai ridicata decat profitul bancilor din ultimii zece ani, precum si legile privind plafonarea dobanzilor la credite, anularea caracteristicii de titlu executoriu al contractelor de credit si limitarea sumelor ce pot fi recuperate de firmele specializate la dublul sumei cu care au fost cumparate de la banci.

In proiectul ANPC se propune modificarea Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, in care “se interzice profesioniştilor stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii”, astfel incat amenda pentru incalcarea acestei interdictii sa fie de pana la 5% din cifra de afaceri, comparativ cu o amenda intre 200 si 1.000 de lei, ca in prezent.

Cifra de afaceri in cazul bancilor, care au o activitate distincta de o firma obisnuita, este reprezentata de veniturile obtinute, care pot ajunge chiar si la cateva miliarde de lei anual, in cazul bancilor mari. De exemplu, Banca Transilvania, cel mai mare grup financiar din Romania, a avut anul trecut venituri de aproximativ 3 miliarde lei, astfel ca o posibila amenda de 5% inseamna 150 de milioane de lei, adica de 150.000 de ori mai ridicata decat amenda maxima din prezent, de 1.000 de lei.

ANPC mai propune ca in cazul constatarii clauzelor abuzive, instanta de judecata sa poata dispune nu doar eliminarea acestora din toate contractele, ci si restituirea sumelor ilegale percepute de banci de la clientii acestora.

Proiectul ANPC prevede:

“Alineatul (1) al articolul 13, se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale, fără a se ţine cont de numărul clauzei contractuale şi fără a mai avea posibilitatea inserării cuprinsului acestora în noile contracte pe care urmează să le utilizeze în cadrul activităţii profesionale. Instanţa va dispune și restituirea, în totalitate, către consumatori a sumelor percepute in temeiul unor clauze abuzive.” (vezi aici proiectul ANPC)

In prezent, articolul 13 din lege arata urmatoarele:

(1) Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale.

Patronatele protesteaza

Confederatia Patronala Concordia, condusa de un fost bancher, Mihai Bogza, solicita renuntarea la Ordonanta de Urgenta, intrucat nu se justifica urgenta adoptarii unei astfel de legi, al carei singur scop pare a fi majorarea amenzilor.

Amenzi care, potrivit patronatului, sunt uriase, peste profitabilitatea obtinuta de firmele din unele sectoare economice, ceea ce contravine legislatiei nationale si celei europene.

Confederația Patronală Concordia avertizează că proiectul de OUG privind protecția consumatorilor va afecta întreg mediul economic și reprezintă un regres de la principiile și directivele UE în domeniu (comunicat de presa)

Confederația Patronală Concordia (CPC), reprezentând marea majoritate a sectoarelor de business active în România, se opune ferm adoptării proiectului de Ordonanță de urgență privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor, în forma trimisă spre dezbatere publică.

Suntem de acord că legislația pentru protecția consumatorului poate fi îmbunătățită semnificativ, prin alinierea la standardele și directivele europene.

De asemenea, e nevoie de îmbunătățirea principiilor de acțiune la nivelul României, prin adoptarea unui model de prevenție, mediere, sancțiuni proporționale cu fapta, bine individualizate și transparent monitorizate.

Din păcate, actualul text de lege merge în direcția opusă.

În primul rând, discutăm de o ordonanță de urgență, deși nu există vreo justificare a urgenței din partea autorilor.

Legislația română actuală permite organelor de control să suspende și chiar să închidă activitatea comercianților, în situația unor fapte contravenționale grave, sau a repetabilității unor fapte contravenționale de o gravitate mai redusă.

În ultima perioadă, nu au existat situații care să nu fi putut fi reglementate pe cadrul legislativ actual.

Practic, singurul obiectiv al ordonanței pare a fi trecerea de la un sistem clasic de amenzi contravenționale (sumă fixă proporțională cu contravenția) la unul care lasă discreționar agentului constatator puterea de a decide sancțiuni uriașe ca procent din cifra de afaceri.

Cuantumul propus al acestor amenzi depășește profitabilitatea curentă a unor sectoare economice, și adoptat în forma actuală, va distorsiona mediul concurențial și performanța agenților economici.

Acest aspect contravine inclusiv legislației naționale în domeniul contravențiilor, care prevede că „Sancțiunea stabilită trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite”.

Prin noua ordonanță, „gradul de pericol” poate fi calculat unilateral și netransparent de către agentul constatator. Mai grav este că vom regresa din punct de vedere al cadrului legal, ignorând principiile de drept european privind individualizarea faptelor, stabilirea intenției, scalei, gravității sau prejudiciului creat.

Astfel, ordonanța în forma actuală nu urmărește prevenția, medierea sau îmbunătățirea practicilor comerciale neconforme, spre beneficiul consumatorilor.

Singurul element este introducerea arbitrariului în stabilirea amenzilor, creând premisele unor interpretări abuzive și ale litigiilor naționale și internaționale ulterioare.

Efectul ordonanței va afecta întreg mediul economic. Ea a fost propusă dezbaterii fără vreun studiu de impact, fără justificarea urgenței (alta decât nevoia evidentă de creștere urgentă a amenzilor) și fără vreun dialog cu mediul de afaceri.

Din perspectiva CPC, efectele socio-economice vor fi
majore. Aplicarea de amenzi uriașe mai multor agenți economici pentru contravenții de o gravitate interpretabilă poate duce rapid la pierderi economice, reduceri de investiții, concedieri și regândirea prezenței pe piață.

Efectele indirecte vor include presiuni inflaționiste, scăderea încrederii investitorilor într-un mediu economic complet impredictibil, și implicit scăderea cursului RON. Toate aceste efecte vor fi, la final, decontate de toți românii.

În acest context, solicităm renunțarea la legiferare prin OUG. Cum Uniunea Europeană are în dezbatere o directivă privind practicile comerciale și sancționarea lor, ar fi logic – din poziția României de membru UE și actual deținător al Președinției Consiliului European – să așteptăm reglementarea europeană, și să ne aliniem ulterior cu legislația națională la principiile și mai ales criteriile enunțate în directivă.

Mai mult, o lege de importanță critică pentru consumatori și mediul economic ar trebui să urmeze un traseu de legiferare normal, cu dezbatere în Parlament.

În calitate de organizație reprezentativă a mediului de afaceri, CPC își reafirmă disponibilitatea de dialog și cooperare cu autoritățile, pentru a identifica împreună, acele soluții economice și legislative care să asigure într-adevăr dezvoltarea sustenabilă a României.

Comentarii

Tudose

Imprumut Credius

Mama mea a accesat un imprumut de 5000 ron pentru care plateste 15.000 ron in 2 ani. Nu a intrebat pe nimeni. Nu i s-a explicat la ghiseu care va fi suma de plata. Pensia ei este de 1400 ron pe luna. Sunt niste camatari nenorociti care profita de inocenta si senilitatea unor batrani. Am aflat de putin timp ce s-a intamplat si nu voi lasa lucrurile in acest fel.

Dragusin Denisa

ÃŽmprumut CREDIUS

Si eu am primit somatie de la acești camatari nenorociți cum ca vor începe executarea silită si imi pun proprire pe salariu desi nici nu mi-au dat ocazia nici macar sa vorbesc cu ei si sa fac eșalonare de plata..dar nu voi lasa lucrurile asa.

Amet Ialcin

OUG 52/2016

Aceste prevederi se aplica doar contractelor incheiate dupa intrarea in vigoare a OUG 52/2016 ?

Vasile Coman - Bancherul.ro

aplicare OUG 52/2016

Stimate domn, Da, OUG 52/2016 se aplica doar contractelor de credit incheiate incepand cu luna octombrie 2016. Va rog sa reveniti la mine pentru alte probleme sau nelamuriri: tel.0723292899 sau e-mail: vasile.coman@bancherul.ro.

Mihaela

Executare silita card de credit

Am fost executata la un card de credit in valoare de 3300 lei. In momentu executarii aveam de achitat suma de 6000 lei dar desi mi se facea proprire suma a ajuns la 9500 lei (penalitati si dobanzi), saptamana trecuta am sunat sa vad cat mai am de plata si la suma restanta mi s-au adaugat inca aproximativ 1000 lei. Astazi am sunat executorul sa-l rog sa suspende temporar proprirea conf. OUG 29/2020 si mi-a transmis ca cei care sunt executati de catre banci nu pot beneficia de amanari, drept urmare nu se suspenda nimic. Este corect? Multumesc frumos!

Vasile Coman - Bancherul.ro

suspendare poprire

Stimata doamna, la ce banca aveti cardul si cine este executorul judecatoresc? OUG 29/2020 se refera la suspendarea popririlor doar pentru creantele bugetare (taxe, impozite), nu si pentru cele la banci. De asemenea, conform OUG 30/2020, sunt suspendate popririle pentru pensii si alte ajutoare sociale. Cu toate acestea, sfatul meu este sa solicitati si la banca sau la firma de recuperare suspendarea executarii cardului, iar apoi sa-mi spuneti raspunsul lor, la tel. 0723292899.

TUDORICA ILEANA-MADALINA

Credius

Doresc sa mi se ridice poprirea începând de azi, am nevoie de bani, sunt o mama singura a 3 copii minori și ii cresc singura fără nici un sprijin financiar decât cel salarial.

Neacsu Elena

Reclamatie Credius

Bună ziua, am facut reclamatie la credius, si le am trimis notificare de concediere, au spus ca nu ma pot ajuta, cu nimic, din contra au spus ca nu i intimidez cu reclamatia. Am trimis si la Integral collection la fel mi au spus daca nu achit in 48 de ore vine nu stiu ce inspector. V am trimis si mailuri dar probabil nu ati avut timp sa le cititi. Mulțumesc

Vasile Pop Coman - jurnalist Bancherul.ro

reclamatie Credius

Stimata doamna, Legea contractelor de credit (OUG 50/2010) obliga bancile si IFN-urile precum Credius sa raspunda la reclamatii intr-un termen de maxim 30 de zile. Iata prevederile OUG 50/2010: „Articolul 42 Creditorii au obligația de a primi și de a înregistra reclamațiile de la consumatori, de a lua toate măsurile necesare pentru a răspunde la aceste reclamații în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea acestora și de a depune diligențele necesare în vederea reparării eventualelor prejudicii cauzate consumatorilor.” OUG 50/2010 Tot OUG 50/2010 impune firmelor de recuperare creante, precum Integral Collection, sa va ofere un plan de achitare a datoriilor adaptat la veniturile dumneavoastra. Ce spune OUG 50/2010 cu privire la recuperarea datoriilor: „Articolul 71^1 Entitatea care desfășoară activitatea de recuperare creanțe elaborează, împreună cu consumatorul, un plan de achitare a datoriilor/obligațiilor adaptat la veniturile actuale ale acestuia, ce poate include: a) eșalonarea plății sumelor datorate; b) reducerea sumei totale de plată; c) oferirea unei perioade fără plăți; d) consolidarea mai multor datorii. OUG 50/2010 Aceeasi lege interzice firmelor de recuperare creante sa va intimideze si sa va ameninte: „Articolul 71^2 Se interzice: e) utilizarea de tehnici care să hărțuiască sau să abuzeze orice persoană în legătură cu recuperarea creanțelor; f) utilizarea, în cadrul procesului de recuperare creanțe, de amenințări sau alte tehnici agresive, cu scopul de a vătăma fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia ori de a-i afecta reputația sau proprietatea; OUG 50/2010 De aceea, sfatul meu este sa luati legatura cu CSALB (Centrul pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor Bancare): (intrati pe net, la adresa CSALB.ro sau sunati la numarul scurt 021.94.14). CSALB va poate ajuta, gratuit, sa rezolvati intr-un mod amiabil litigiul cu Credius si Integral Collection. Va rog sa reveniti la mine, pentru a-mi spune daca ati rezolvat sau nu problema cu Credius si Integral Collection.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei

Crestere importanta a solvabilitatii bancilor

Cele 32 de institutii de credit din Romania si-au sporit profitul net cu 11%, echivalentul a 1,1 miliarde lei, la 11,5 miliarde lei, in primele 9 luni din acest an,... detalii

Nu ne mai pacaliti cu credite online cu dobanda 0%!

Ofertele de credite online cu dobanda 0 in prima luna sau prima saptamana ale unor IFN-uri precum Hora Credit sau Ferratum pot fi considerate o practica inselatoare, asadar ilegala, intrucat... detalii

Ce dobanzi au creditele online ale IFN-urilor, dupa plafonare

Dobanzile la creditele online acordate de IFN-uri au scazut doar putin, in general cu 0,2 puncte procentuale pe zi, de la 1,2% la 1% pe zi, adica 365% pe an,... detalii

Care sunt cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi?

Cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi din oferta principalelor banci sunt, in ordine, cele emise de CEC Bank, Libra Bank si Banca Transilvania (BT), conform clasamentului intocmit de... detalii