Firmele de asigurari Astra si Euroins au strans peste jumatate din plangerile adresate ASF pentru neplata despagubirilor la asigurarile RCA si Carte Verde

Autor:

Bancherul.ro
2015-03-03 09:15

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a primit în total, anul trecut, 21.349 de petiții, dintre care 92,88% au fost înregistrate în sectorul asigurărilor-reasigurărilor (19.828), 4,41% în sectorul pensiilor private (941), iar 2,72% în sectorul instrumentelor și investițiilor financiare (580), anunta ASF intr-un comunicat.

Petiții înregistrate în sectorul asigurărilor – reasigurărilor

ASF a primit, anul trecut, în total, 19.828 de petiții, din care au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate și soluționate 12.696 de petiții transmise de către asigurați/păgubiți. Cifra agregată a petițiilor include și: solicitări trimise de către service-urile auto, reveniri/completări la petiții deja analizate, solicitări care nu intră în sfera de competență a ASF, solicitări referitoare la obiectul de activitate al altor direcții de specialitate din cadrul ASF și care au fost predate acestora etc.

Din analiza datelor raportate de către societățile de asigurare la ASF, s-a constatat faptul că cele 12.696 petiții, analizate și soluționate în mod unic pe petent în anul 2014, reprezintă 1,5% din numărul total de daune avizate de către asigurători (847.296) și 0,08% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la sfârșitul anului 2014 (15.264.827).

Analiza petițiilor soluționate, în perioada 2011 – 2014, relevă faptul că acestea au crescut în mod constant în intervalul 2011 – 2013, înregistrând o scădere anul trecut cu 5,78%.

Ce au reclamat petenții

Aspectul cel mai des reclamat de către petenți în anul 2014 a fost neplata/plata parțială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asigurați/păgubiți (12.073 de cazuri), acestea reprezentând un procent de 95% din total. Printre alte aspecte sesizate s-au numărat și solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor, respectiv nerespectarea condițiilor contractuale/normelor RCA.

Din cele 12.073 petiții prin care s-a reclamat neplata despăgubirilor au fost soluționate favorabil petenților 8.995 cazuri, reprezentând 75% din total, după cum urmează: prin plata integrală (64% din total) sau plata parțială (11% din total) a despăgubirilor solicitate.

Petiții pe clase de asigurări

În anul 2014, cea mai mare pondere au deţinut-o petițiile înregistrate pe clasa asigurărilor generale, cu un număr de 12.512, reprezentând 98,55% din total. Acestea au înregistrat o scădere de 5,89% față de 2013.

În cadrul categoriei asigurărilor generale, ponderea importantă o deţin petiţiile înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA și Carte Verde, cu un număr de 8.990, reprezentând 70,81% din totalul anului 2014, în scădere cu 2,78% față de anul 2013.

Pe segmentul asigurărilor obligatorii RCA și Carte Verde, cele 8.990 petiții înregistrate şi soluţionate în 2014 reprezintă aproximativ 0,13% din numărul contractelor RCA încheiate (7.141.909) și respectiv 3,30% din numărul dosarelor de daună RCA avizate (271.892), conform datelor raportate de către asigurători la ASF.

Cum au fost soluționate petițiile

Din cele 12.696 petiții înregistrate în mod unic pe petent, un număr de 9.316, reprezentând 73,38% din totalul anului 2014, au fost soluționate în favoarea petenților, în creștere cu 3,77% față de anul precedent.

Cele mai reclamate societăți de asigurare

Din analiza petițiilor primite pentru primele zece societăți de asigurare care au înregistrat cele mai multe petiții la ASF, reiese faptul că, exceptând societăție City Insurance SA și Allianz-Țiriac SA care au înregistrat creșteri ale numărului de petiții, cu 36,58%, respectiv 22,37%, celelalte societăți de asigurare au înregistrat scăderi ale petițiilor în anul 2014. În perioada analizată, Euroins SA (33,62%) şi Astra SA (24,64%) au înregistrat cumulat un procent de 58,26% din numărul total de petiţii adresate ASF.

Situația primelor zece societăți de asigurare pentru care s-au înregistrat cele mai multe petiții în anul 2014 comparativ cu 2013

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

rn

Nr. crt.

rn

rn

Societate/broker de ssigurare

rn

rn

Petiții înregistrate în anul 2013

rn

rn

% din TOTAL an 2013

rn

rn

Petiții înregistrate în anul 2014

rn

rn

% din TOTAL an 2014

rn

rn

Creștere/ scădere % în 2014 față de 2013

rn

rn

1

rn

rn

Euroins SA

rn

rn

4.280

rn

rn

31,76

rn

rn

4.269

rn

rn

33,62

rn

rn

-0,26

rn

rn

2

rn

rn

Astra SA

rn

rn

3.358

rn

rn

24,92

rn

rn

3.128

rn

rn

24,64

rn

rn

-6,85

rn

rn

3

rn

rn

Uniqa Asigurări SA

rn

rn

991

rn

rn

7,35

rn

rn

974

rn

rn

7,67

rn

rn

-1,72

rn

rn

4

rn

rn

City Insurance SA

rn

rn

626

rn

rn

4,65

rn

rn

855

rn

rn

6,73

rn

rn

36,58

rn

rn

5

rn

rn

Omniasig VIG SA

rn

rn

1.372

rn

rn

10,18

rn

rn

815

rn

rn

6,42

rn

rn

-40,60

rn

rn

6

rn

rn

Asirom VIG SA

rn

rn

835

rn

rn

6,20

rn

rn

738

rn

rn

5,81

rn

rn

-11,62

rn

rn

7

rn

rn

Carpatica Asig SA

rn

rn

666

rn

rn

4,94

rn

rn

637

rn

rn

5,02

rn

rn

-4,35

rn

rn

8

rn

rn

Allianz -Țiriac SA

rn

rn

371

rn

rn

2,75

rn

rn

454

rn

rn

3,58

rn

rn

22,37

rn

rn

9

rn

rn

Groupama SA

rn

rn

335

rn

rn

2,49

rn

rn

239

rn

rn

1,88

rn

rn

-28,66

rn

rn

10

rn

rn

Generali Romania SA

rn

rn

202

rn

rn

1,50

rn

rn

166

rn

rn

1,31

rn

rn

-17,82

rn

rn

 

rn

rn

Alte societăți/brokeri de Asigurare

rn

rn

439

rn

rn

3,26

rn

rn

421

rn

rn

3,32

rn

rn

-4,10

rn

rn

 

rn

rn

TOTAL

rn

rn

13.475

rn

rn

100,00

rn

rn

12.696

rn

rn

100,00

rn

rn

-5,78

rn

rn

rn

 

Petiții înregistrate în sectorul pensiilor private

În anul 2014, ASF a primit în total 941 de sesizări. Analiza numărului de petiții înregistrate și soluționate în perioada 2012 – 2014 arată faptul că acestea au scăzut în mod constant cu peste 20% pe an.

Din analiza datelor înregistrate la ASF, reiese că în anul 2014, în sistemul pensiilor private au fost înregistrate 97,56% petiții privind Pilonul II, în timp ce petițiile transmise de către participanţii care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 2,44% din totalul numărului de petiții înregistrate.

În ceea ce privește petițiile adresate de către participanții la Pilonul II, cele prin care se solicită informaţii privind apartenenţa la fondurile de pensii administrate privat şi cele referitoare la repartizarea aleatorie au înregistrat o pondere însemnată, de 49,62%.

Referitor la petițiile adresate de către participanții la Pilonul III, cele mai multe au vizat solicitări de informaţii referitoare la deductibilitatea contribuţiilor la pensiile facultative, şi anume 43,48% din total.

Petiții înregistrate în sectorul instrumentelor și investițiilor financiare

În anul 2014, ASF a primit spre soluționare un număr de 580 de petiții, memorii și solicitări de informații, structurate pe tipuri de entități și pe tipuri de operațiuni.

Din analiza petițiilor efectuată funcție de entitățile reclamate, reiese că cele mai multe petiții au fost înregistare pentru emitenți – 37,41%, pe locul secund înregistrându-se petițiile pentru intermediari (S.S.I.F. sau firme de investiții din state membre – 32,24%).

Din totalul de 87 de adrese înregistrate referitoare la furtul de acțiuni, un număr de 85 de adrese (atât sesizări, cât și informări, cereri de audiență) au fost formulate de foști clienți ai SSIF Harinvest S.A. De asemenea, au fost înregistrate 79 de solicitări referitoare la verificarea deținerilor de acțiuni sau vânzare fără acord.

Practici incorecte aferente celor trei sectoare supravegheate

În urma centralizării și analizării petițiilor înregistrate au fost identificate, pe fiecare dintre cele trei sectoare, o serie de deficiențe sau practici frauduloase, incorecte și abuzive pe care entitățile care activează sau care interacționează (dar nu sunt supravegheate de către ASF) cu acestea le manifestă în unele situații în raport cu consumatorii.

Sectorul asigurări-reasigurări

Asigurători

– Neplata în termenele legale/contractuale a despăgubirilor cuvenite persoanelor păgubite/asigurate;

– Deficiențe în aplicarea prevederilor legale în stabilirea valorii maxime a despăgubirii în cazul daunelor totale (RCA);

– Neinformarea în termenul legal a persoanei păgubite cu privire la faptul că dauna suferită de vehiculul în cauză se încadrează într-o situație de daună majoră;

– Netransmiterea ofertei de despăgubire persoanei păgubite în termenul legal;

– Necuprinderea în procesul verbal inițial de constatare a pagubelor a tuturor reperelor avariate în același eveniment;

– Neinformarea completă în momentul contractării asupra existenței unor clauze contractuale în cazul asigurărilor facultative, care pot determina diminuarea despăgubirii sau încadrarea evenimentului produs în categoria excluderilor din asigurare.

Sevice-uri auto

– Emiterea unor devize de reparație care cuprind tarife orare la manoperă de până la de 5 ori mai mari decât cele practicate de unitățile reparatoare ale mărcii auto respective;

– Montarea de piese after – market sau second-hand pe mașinile reparate și solicitarea, prin devizele de reparație, a costurilor aferente pieselor originale;

– Introducerea de operațiuni suplimentare în devizul de reparații față de nota de constatare a pagubelor;

– Emiterea mai multor devize de reparație de către aceeași unitate service într-un dosar de daună, având un cuantum al reparației din ce în ce mai mare pentru aceleași operațiuni;

– Intervenția în programul în care a fost întocmit devizul, determinând mărirea nejustificată a pagubei;

– Interpunerea între consumator și entitate/ASF în depunerea petițiilor, cu creșterea artificială a valorii de despăgubire, determinând întârzieri și plăți parțiale în defavoarea consumatorului.

Sectorul pensiilor private

Agenți de marketing

– Aderarea în fals a unor persoane la sistemul de pensii private (persoane eligibile sau neeligibile pentru Pilonul II);

– Utilizarea în fals a unor date personale a unor persoane eligibile sau neeligibile la sistem;

– Încheierea actelor individuale de aderare la un fond de pensii private, cu oferirea necorespunzătoare, incompletă și incorectă a informațiilor necesare despre sistemul de pensii private potențialului participant la sistem.

Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare

Emitenți

– Nerespectarea drepturilor acționarilor minoritari concretizate prin nerespectarea obligațiilor de transparență,neaplicarea metodei votului cumulativ la alegerea membrilor consiliului de administrație, neacordarea dreptului de retragere din societate;

– Nerespectarea prevederilor legale privind convocarea Adunării Generale a Acționarilor, prin neconvocarea AGA la solicitarea unor acționari cu o anumită deținere din capitalul social al societății, încălcarea prevederilor legale referitoare la completarea convocatorului.

Intermediari

– Vânzarea frauduloasă a portofoliului de acțiuni deținute și imposibilitatea recuperării de către clienți a sumelor de bani ce le aparțineau acestora;

– Nerespectarea obligației prevăzută în formularul de subscriere referitoare la plată;

– Efectuarea de tranzacții neautorizate;

– Efectuarea de tranzacții și operațiuni pe platforme online (tranzacţii de tip Forex) de către entități care nu sunt autorizate de către ASF.

Petiții gestionate integrat și măsuri proactive de la 1 ianuarie 2015

În urma procesului de reconstrucție instituțională, la nivelul ASF a fost înființată, începând cu data de 1 ianuarie 2015, Direcția Protecția Consumatorilor care are ca principal obiectiv protecția, la nivel integrat, a drepturilor și intereselor consumatorilor de produse financiare nebancare, pe cele trei piețe supravegheate. Activitatea de soluționare a petițiilor va fi gestionată de către Serviciul Petiții din cadrul acestei direcții.

Pe lângă activitatea reactivă de gestionarea a petițiilor, noua direcție are o componentă privind monitorizarea practicilor incorecte, abuzive sau frauduloase care pot afecta consumatorii. De asemenea, Direcția transmite propuneri de măsuri către direcțiile de supraveghere, control și reglementare și elaborează informări, alerte și materiale de educație a consumatorilor de servicii financiare.

Analiza exhaustivă a situației petițiilor aferente anului 2014 poate fi găsită pe www.asfromania.ro.

Comentarii

De la: ADNANASubiect:

Preluare VOLKSBANK

Comentariu:

Pasul inapoi nu este dat de vreo reactie a BNR ci de COSTUL acestei actiuni.DACA lasa Volksbank in luna decembrie sa inceapa acel demers acum erau departe, insa acum datorita cursului valutar mari al CHF durerea -adica pretul-este mai mare.Asta este simpla explicatie . Celelalte explicatii -negocieri individuale , analize pertinente , pe marginea acestei intarzieri sunt fumigene.....ACUM COSTA MAI MULT ,fata de cat era deja asigurat in decembrie 2014 de actionariatul VOLKSBANK .MONEY, MONEY, MONEY......

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: ASIGURARI

Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023

În prezent, conform legii, FGA primește și înregistrează atât cereri de plată (despăgubiri-indemnizații Anexa 10/ restituire primă-Anexa 9) cât și cereri de deschidere a dosarelor de daună (Anexa 7) pentru... detalii

Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) aduce clarificări cu privire la intrarea în faliment a unui distribuitor de polițe obligatorii împotriva dezastrelor naturale (PAD), context care nu afectează valabilitatea asigurării sau instrumentarea daunelor înregistrate de beneficiari, conform unui comunicat, in care se adauga:„Asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor naturale este o poliță gestionată de PAID, fiind doar distribuită de alte entități. Din acest motiv, PAD rămâne valabilă până la data expirării, indiferent de ceea ce se întâmplă cu distribuitorul poliței. PAID are stabilitate din punct de vedere al indicatorilor de solvabilitate, are fonduri proprii și deține de cel mai mare program de reasigurare din Europa Centrală și de Est, în cuantum de un miliard de euro”, a explicat Directorul General al PAID, Nicoleta Radu.În ceea ce privește instrumentarea daunelor, PAID va dispune trimiterea de constatatori spre... detalii

Dosarele de dauna Euroins se pot deschide la FGA: care este procedura

Fondul de garantare a asiguraților (FGA) a luat act de Decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) prin care s-a dispus retragerea autorizaţiei de funcţionare a Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare... detalii

Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) atrage atenția asupra faptului că, în procesul de instrumentare a daunelor, asigurații nu au nevoie de documente de confirmare a seismelor din 13 și 14 februarie, conform unui comunicat al PAID, in care se adauga:Compania subliniază că, în baza protocolului de colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), raportul privind cele două cutremure a fost transmis deja către toate societățile de asigurare implicate.„Asigurații nu trebuie să se deplaseze sau să se adreseze INCDFP pentru obținerea dovezilor privind producerea cutremurelor, rapoartele în acest sens fiind deja atât în posesia PAID, cât și a tuturor asigurătorilor implicați în gestionarea dosarelor de daună. Avem toate detaliile necesare și suficiente pentru instrumentarea corectă a daunelor înregistrate. Continuăm demersurile de digitalizare și automatizare a procedurii, astfel încât proprietarii ale căror... detalii