Deficitul bugetului general consolidat a urcat la finele lunii septembrie până la 56,5 miliarde de lei (-3,55% din PIB-ul estimat la 1.591 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul Finanțelor.
Suma este cu 14,8 miliarde lei mai mare față de aceeași perioadă a anului anterior (după ce anterior diferența scăzuse la doar 9,2 miliarde lei la finele lui august), rezultat cu aproape 0,6 puncte procentuale mai slab ca pondere în PIB (comparativ cu -2,96% la finele lunii septembrie 2022).
Astfel, rezultatul execuției bugetare pe anul curent rămâne problematic în tentativa de îmbunătățire a soldului din anul anterior, ținta inițială de -4,4% fiind abandonată. În loc de scăderea minusului bugetar, s-a consemnat în luna septembrie o nouă majorare relativă, după ce decalajul fusese în continuă scădere după luna mai 2023.
Pe fondul creșterii PIB în pierdere vizibilă de viteză (estimare curentă +1,7% S1 2023 față de S1 2022), încasările nominale au fost mai mari cu 11% în ianuarie – septembrie 2023 față de ianuarie – septembrie 2022 (+36,5 miliarde lei). Totuși, inflația încă relativ ridicată a făcut ca acest avans să se traducă în scăderea veniturilor raportate la PIB (23,1% față de 23,5% în primele trei trimestre ale anului).
Totodată, s-a consemnat o majorare cu 51,3 miliarde lei a cheltuielilor publice (+13,7%, ritm semnificativ mai mare decât al veniturilor) și creșterea ponderii acestora în PIB de la 26,5% la 23,7%. Astfel, în primele nouă luni din 2023, statul a cheltuit 115 lei la fiecare 100 de lei încasați, cu un deficit cumulat de peste 7 miliarde lei rămas de acoperit la fondul național de sănătate.
De reținut, bugetul de stat a înregistrat un deficit mai mare decât cel al bugetului general consolidat. Pe acest segment al finanțelor publice, s-au cheltuit 4 lei la fiecare 3 lei încasați, ceea ce înseamnă un dezechilibru major, corectat parțial din excedente la alte bugete, dar imposibil de susținut pe termen lung fără costuri masive cu îndatorarea.
Rezultatul per total a fost îmbunătățit de finanțele administrațiilor locale, situate la +4,2 miliarde lei (+0,26 puncte procentuale din PIB, în pofida necesităților existente în teritoriu). La care s-a adăugat și excedentul tradițional al instituțiilor publice autofinanțate (+2,2 miliarde lei, încă +0,14 puncte procentuale).
Merită amintită și discrepanța între creșterea veniturilor din impozitul pe salarii și venit (+21,4%, adică 5,28 miliarde lei în plus) și avansul contribuțiilor de asigurări (numai +12,8%, urmare a scutirilor introduse pentru anumite categorii profesionale), cea mai mare componentă a bugetului public, cu aproape 117 miliarde lei. Impozitul pe profit a avansat cu doar 11,4%.
Pe partea de impozite indirecte, comparabile cu CAS –ul ca pondere în buget, rezultatele au fost dezamăgitoare. Avansul de doar 8,8% al TVA încasat (a doua mare componentă a veniturilor, cu puțin peste 75 miliarde lei) a fost sub inflația medie și nu s-a văzut revenirea pe plus a puterii de cumpărare în termeni reali (circa 5% la salarii și 4% la pensii în septembrie). El a fost însoțit de o creștere nominală minoră la plata accizelor (+3,2%).
Sumele primite din partea UE, în pofida neajunsurilor din îndeplinirea cerințelor PNRR, au fost de aproape 30 miliarde lei, în creștere cu circa 18% în termeni nominali sau 4,6 miliarde lei. Creșterea intrărilor de fonduri europene a fost ameliorat cu circa 0,3% din PIB deficitul bugetar la mijlocul anului, altfel situația era și mai puțin bună.
Asistența socială a scăzut ca pondere în PIB
Avansul cheltuielilor (+13,7%) s-a plasat peste nivelul inflației. Ritmul de creștere a fost ceva mai redus în cazul cheltuielilor de personal (+10,8%). Ceea ce a păstrat o mare parte a bugetarilor și îndeosebi cei din sectorul sanitar, pe fondul unui indice de prețuri încă ridicat, în subsolul clasamentului puterii de cumpărare a salariilor.
Asistența socială a scăzut ca pondere în PIB de la 9,4%, la 9,1%, în contextul unei creșteri procentuale în termeni nominali (+9,9%), sub ritmul creșterii veniturilor bugetare. Au avansat cu un ritm relativ mai redus alocările pentru bunuri și servicii (+9,4% nominal) și mai ridicat cheltuielile de capital (+22,3%) și subvențiile (+26,3% sau aproape 3 miliarde lei în plus).
[1]
Majorarea pe segmentul cofinanțării proiectelor susținute cu fonduri nerambursabile a fost una importantă (+26,2%). O problemă pe termen mediu și lung atenuată față de începutul anului este majorarea cheltuielilor cu dobânzile. Acestea au avansat cu 12,5% în termeni nominali și totalizează acum 1,5% din PIB.
Pe ansamblul anului trecut, s-a reușit o ameliorare a deficitului de doar 1 punct procentual (pp). Acum obiectivul revizuit la -5,5% din PIB deficit pe 2023 ar presupune o ameliorare (improbabilă) a execuției de peste 0,8 pp (cea de 0,24 pp după ajustarea obiectivului plus refacerea minusului de 0,59 pp după primele nouă luni) în ultimul trimestru al anului.
Nu există comentarii pentru această știre.
Exporturile României au fost în februarie 2025 de circa 7,9 miliarde euro (-0,7% față de aceeași lună a anului anterior), în timp ce importurile au urcat la valoarea de 10,8... detalii
România a trecut pe primul loc în UE la șomajul în rândul tinerilor (persoane sub 25 de ani) potrivit celor mai recente date disponibile ale Eurostat. Cu un procentaj în... detalii
România a ocupat în T4 2024 a treia poziție între statele membre UE în ceea ce privește creșterea costului salarial, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un nivel de +13,1%,... detalii
Potrivit INS, producția industrială a scăzut cu -2,3% în ianuarie 2025 față de luna anterioară pe seria brută, însă a crescut cu 2% în varianta ajustată după perioada din an... detalii