BANCI | Interviu

Cum a reusit un bancher francez sa salveze o banca greceasca in Romania

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2012-12-20 11:56

E biker si-i place sa interactioneze cu oamenii, sa cunoasca noi culturi, noi tari. Are o cariera impresionanta, de peste 30 de ani in domeniul bancar, de-a lungul careia si-a schimbat locuinta de 17 ori, in 7 tari. Este vorba de Pierre Martin, presedintele Credit Agricole Bank Romania, parte a celui de-al doilea mare grup bancar francez. Este de trei ani la conducerea subsidiarei romanesti, pe care a reusit sa o redreseze din situatia dificila in care a prins-o criza din 2008. De altfel, a primit aplauze la scena deschisa din partea colegilor, atunci cand in acest an a primit vestea ca grupul va prelua de la banca greceasca Emporiki activitatea din Romania, pe care intentioneaza sa o aduca pe profit incepand de anul viitor si sa o dezvolte, atunci cand economia o va permite. Aflati mai multe amanunte in interviul acordat publicatiei Bancherul.ro de catre Pierre Martin.

- Ati lucrat aproape toata viata in sectorul bancar. V-ati nascut sa fiti bancher? Cum ati ajuns bancher?

- Nu cred ca m-am nascut sa fiu bancher, a fost pur si simplu o sansa. Dupa absolvirea facultatii, am fost, timp de un an, profesor de stiinte ale naturii, am predat sport si muzica. Nu a fost insa vocatia mea, asa ca in timpul unei vacante de vara am primit o propunere de la tatal meu sa incerc sa fac si altceva in timpul liber. Astfel ca am aplicat pentru un job la Credit Agricole, am intrat in banca, initial cu intentia de a sta putin pentru a invata si a vedea despre ce e vorba, dar iata ca au trecut 30 de ani si inca sunt aici.

- Fara nicio intrerupere?

- Fara, desi uneori, cum este si firesc, am vrut sa schimb ceva, sa fac ceva nou. Insa am putut face asta chiar in cadrul Credit Agricole, care, fiind un grup mare, mi-a oferit multe oportunitati de schimbare: a functiei, a orasului si a tarii in care sa lucrez. Chiar daca sunt un bancher loial primului si singurului meu angajator, am avut foarte multe oportunitati de schimbare. Romania este a 6-a tara in care lucrez, dupa Franta, fireste, Italia, Liban, Egipt, Maroc. In plus, intrucat Credit Agricole este o companie orientata spre educatie, in perioada in care am lucrat in banca am avut ocazia sa ma specializez in diverse domenii financiare, precum corporate, asigurari, retail, retea.

- Cum ati inceput sa lucrati in banca, ce functie ati ocupat prima data?

- In Credit Agricole, toata lumea incepe de la primul nivel, astfel ca si eu am fost mai intai relationship manager, apoi branch manager si area manager. Aceasta este politica companiei, ce pune accent mai mult pe experienta si mai putin pe diplome. Toate persoanele din top managementul grupului si-au inceput cariera intr-o sucursala. Chiar si directorul general al Credit Agricole Group a inceput de la nivelul cel mai jos. Ulterior, in functie de nivelul de specializare si de abilitatile dobandite, poti ramane intr-o pozitie cateva saptamani, cateva luni sau cativa ani inainte de a fi promovat.

- Cat de repede ati avansat in functie?

- Dupa circa un an si jumatate am avansat in functia de branch manager. De altfel, pe atunci toata lumea putea urca in cariera foarte rapid, pentru ca era o perioada in care ne extindeam foarte repede si deschideam unitati peste tot. Initial, banca avea 2.000 de unitati iar acum a ajuns la 10.000. Era asadar o perioada de expansiune in care banca avea nevoie de tineri dispusi sa se mute oriunde banca avea nevoie de ei, pentru a se dezvolta.

- Asadar, una dintre calitatile dumneavoastra este mobilitatea...

- Da, adaptabilitatea, mai exact, pentru ca am calatorit in foarte multe orase din Franta. Eu sunt din sud-estul tarii, din Lyon, insa am lucrat in 8-9 departamente (judete) din toata tara. Asadar, am dat dovada de mobilitate geografica, dar si de o mobilitate profesionala, pentru ca am lucrat si acumulat experienta in mai multe domenii, precum corporate, asigurari, retail, retea. M-am mutat de cel putin 17 ori pana acum.

- Cati ani v-au luat pentru a ajunge intr-o pozitie executiva?

- Dupa 15 ani de experienta in Franta, pentru prima data am plecat afara in Italia, in 1989, intr-o pozitie executiva. Acolo am stat 4 ani, apoi m-am intors iar in Franta pentru a conduce divizia internationala de corporate. Ulterior am plecat in Liban, pentru a crea reteaua de retail. Am o experienta de 15 ani in top management, in mare parte in departamentul comercial, intrucat imi place sa lucrez cu oamenii.

- Cum ati decis sa veniti in Romania?

- In 2009, situatia bancii locale, Emporiki Bank la acea vreme, era foarte dificila: aveam pierderi mari, iar relatia cu BNR a fost destul de complicata din cauza faptului ca nu dispuneam de toate mijloacele necesare pentru a face fata situatiei. Banca apartinea de grupul grec Emporiki, iar managementul raporta la Atena, de aceea Credit Agricole a decis sa preia managementul bancii, chiar daca actionar a ramas Emporiki, pentru a putea rezolva problema pierderilor din perioada 2007-2009. Eu eram la Paris pe atunci, cu misiunea de a implementa in cadrul tuturor subsidiarelor straine ale Credit Agricole un nou model de organizare. Astfel ca am venit aici, impreuna cu o echipa, cum misiunea de a face un diagnostic si a vedea cum putem remedia situatia bancii, cum putem sa raspundem solicitarii BNR, cum sa implementam sistemul IT in cel al grupului Credit Agricole. In final, am decis sa prezint sefului meu un plan de relansare, care a fost aprobat, iar apoi mi s-a propus sa fiu cel care sa-l implementeze. Asa am ajuns in Bucuresti, in septembrie 2009.

Vom ajunge pe pe break-even in 2013 iar apoi vom vedea ce facem

- De ce ati decis sa propuneti un plan de restructurare si nu sa inchideti banca?

- Datorita potentialului tarii, in primul rand. In 2009, criza tocmai se instalase in Romania, iar primul lucru pe care l-a detectat echipa mea a fost potentialul tarii: mai intai, faptul ca este o mare tara agricola, iar noi suntem Credit Agricole. Apoi, dintre toate tarile pe care le-am cunoscut, Romania seamana cel mai mult cu Franta. Din punct de vedere al potentialului econonic, este de asemenea interesanta. In plus, grupul are 6.000 de clienti companii franceze, alaturi de 20.000 de companii italiene prezente in Romania, asadar era interesant pentru noi sa avem o banca in Romania care sa serveasca cel putin clientii nostri, companii ai grupului din Franta, Italia si Grecia, prezente in Romania. Oricum, atunci nu credeam ca va dura atat de mult criza, dar am decis sa dedicam cel putin 2 ani pentru revigorarea bancii, nu doar din punct de vedere financiar ci si tehnic. Mai exact, sa dezvoltam o platforma financiara si tehnica astfel incat sa fim pregatiti pentru momentul in care criza se va termina. Pentru moment situatia este inca in stand-by, nu stim daca este timpul pentru investitii, pentru dezvoltare, intrucat criza nu s-a sfarsit. Deocamdata construim aceasta platforma, am continuat sa investim in doua directii: tehnic si resurse umane, pentru a califica personalul conform culturii grupului. Vom ajunge pe break-even in 2013 iar apoi vom mai vedea ce se intampla, daca este necesar un plan de dezvoltare.

- Credeti ca se va termina criza in 2013?

- Nu stiu cand se va termina criza, insa in ceea ce ne priveste, situatia bancii este mai clara ca inainte, avem o organizare buna, o relatie buna cu BNR, aproape am acoperit pierderile sau le vom acoperi in 2013, asadar avem timp pentru a decide, nu suntem presati. Daca situatia economica se va imbunatati, ceea ce speram, vom putea lua o decizie, dar pentru moment asteptam.
Avem o strategie focusata pe clientii corporate care fac parte din grupul Credit Agricole, adica marile companii multinationale care opereaza in Romania, avem de asemenea foarte buni clienti din categoria IMM-urilor romanesti si ne vom concentra pe acesti clienti. De asemenea, prin intermediul pachetelor salariale pentru angajatii acestor companii, dezvoltam serviciile de retail banking pentru persoane fizice, cu credite prin programul Prima Casa si alte produse. Este vorba de o dezvoltare prudenta a afacerii. In privinta capitalului si a lichiditatii ne autosustinem, astfel ca ne putem derula activitatea profitabil. Am reusit de asemenea sa ne reducem costurile, acesta fiind de altfel unul dintre principalele obiective ale noii strategii, alaturi de managementul riscului si o dezvoltare prudenta, precum si investitii in IT si in training pentru angajati.

- Cand criza se va termina, banca va ramane in aceasta forma sau se va dezvolta?

- Nu stiu in acest moment, mai ales ca in Romania sunt destule banci, 41, multe banci mici, unele de nisa, cum suntem noi, cu o cota de piata de 0,5%. Dar cred ca in aceste vremuri dificile este mult mai convenabil sa fii un jucator mic, pentru ca avem agilitate, adaptabilitate, astfel ca ne putem reorienta strategia in momentul in care mediul se schimba. Pentru moment, ne-am realizat obiectivele setate in urma cu trei ani, iar acum putem astepta linistiti vremuri mai bune. Nu cred ca va fi rezolvata prea curand criza in Romania, pentru ca economia este prea mult dependenta de Europa de Vest si de investitiile straine, inclusiv sistemul bancar este detinut in proportie de 80% de bancile straine, ceea ce este un handicap real pentru tara.

- De aceea bancile cu capital romanesc ar trebui sa abia un rol mai mare...

- Exista si banci romanesti puternice, precum CEC Bank, Banca Transilvania, Carpatica, ce nu o duc rau, dar toti actionarii bancilor straine cer acelasi lucru subsidiarelor straine: sa nu le mai ceara cresteri de capital si lichiditate suplimentara.

- E dificil sau usor sa lucrezi cu angajatii romani?

- Nu este dificil. Chiar daca este cea mai grea perioada prin care am trecut vreodata, din punct de vedere managerial, unul dintre primele lucruri pe care le-am remarcat dupa ce am venit in Romania a fost calitatea resurselor umane, care este intr-adevar un bun al tarii. Managementul bancii ar fi mult mai simplu daca n-ar fi aceasta perioada grea, insa este placut sa lucrez cu romanii. Singurul lucru despre care as putea spune este ca tara este putin afectata este birocratie. De aceea, tot timpul cer sa se simplifice cat mai mult lucrurile, avem prea multe proceduri de urmarit. Este o problema ce tine probabil de istoria tarii, pentru ca de exemplu in alte tari, precum Maroc, lucrurile sunt total diferite. Ei nu au niciun fel de proceduri, sunt foarte orientati catre afaceri si targuieli, e total diferit. Experienta mea bogata in diverse tari imi ofera sansa de a compara culturile si comportamentul oamenilor, de aceea cred ca pentru un francez in Romania e in mod clar mai usor decat in tarile musulmane. Cu exceptia limbii, suntem ca si acasa in Romania. Insa lectia pe care am invatat-o este ca trebuie sa te adaptezi mediului pentru a reusi.

- E dificil pentru un francez sa invete romana?

- Nu e usor, dar nici nu e necesar, pentru ca aproape toti romanii vorbesc franceza sau engleza, asa ca nici nu prea putem exersa in romana :)

Aceasta este viata noastra: ne mutam la fiecare 3-4 ani

- Spuneti-ne ceva despre dumneavoastra. Ce va place, ce nu va place?

- Sunt un biker, joc golf, sunt un familist, am 4 copii si 6 nepoti. In privinta carierei, cred ca pentru a avea succes in pozitia de manager de banca, dar si in cazul oricarei companii de servicii, trebuie sa intelegi, atunci cand accepti acest job, ca misiunea ta este sa servesti oamenii. Asadar, pentru a avea succes, trebuie sa-ti placa oamenii. Altfel, nu am dorinte speciale, imi place viata asa cum este. Consider ca experientele pe care le-am avut, in diferite orase si tari, sunt foarte valoroase pentru mine, dar si dificile, pentru ca trebuie sa accepti sa pleci din tara, sa stai departe de familie, sa nu-ti vezi prea des copiii. Dar aceasta este viata noastra, ne mutam la fiecare 3-4 ani si trebuie sa infrunti viata de fiecare data, sa o iei de la inceput. Cel mai mult am stat in Liban, 4 ani si jumatate. Cand am venit in Romania, in urma cu 3 ani, a trebuit sa-mi construiesc efectiv o noua viata, pentru ca aici nu aveam niciun prieten, nu cunoasteam pe nimeni. In acelasi timp, este o noua experienta, bogata, dar este foarte dificil, de aceea trebuie sa ai si sotia potrivita pentru a face acest lucru:) Pentru ca eu sunt ocupat toata ziua la serviciu, dar pentru o sotie este mai dificil sa-si umple timpul liber.

- Ce prieteni v-ati facut in Romania?

- Bikers, jucatori de golf, am avut foarte multe oportunitati de a intalni multa lume, avem multe relatii cu clientii, avem muti prieteni francezi din Canada, Italia, Romania, Franta, Grecia. Asadar, avem o multime de prieteni, iar viata in Bucuresti este frumoasa.

- Nu e periculos sa mergi cu motocicleta?

- Avem un club infiintat cu prieteni francezi, format din 20-30 de oameni. Nu e periculos pe drumurile din Romania. Cu motocicleta este periculos peste tot, sunt obisnuit cu accidentele, pentru ca sunt biker de 40 de ani...Am vizitat pe motocicleta Libanul, Siria, Iordania, Egipt, Marocul.
Cand eram eram tanar foloseam un motocross, am participat la concursuri. Toti copiii mei au si ei motociclete, i-am invatat cum sa le conduca in siguranta. Acum insa am una mare in Franta, un Harley, iar aici am inchiriat alta. Fireste ca acum imi plac cele mari, cele de 1.400 cai putere, dar nu pentru a merge in viteza, ci pentru ca sunt mai potrivite cu varsta mea.

Avem un urias deficit de imagine printre straini

- Cat vreti sa mai ramaneti in Romania?

- Cel putin inca un an, pana la finalizarea mandatului. Obiectivele pe termen scurt le-am atins, acum asteptam si cred ca vom avea vremuri mai bune. Chiar daca mediul nu va fi foarte favorabil, si va trebui sa luam in continuare decizii grele, 2013 va fi unul mai usor pentru banca noastra, orice s-ar intampla. Mai intai, este mai usor sa fii o banca franceza decat una greceasca, ca pana acum, cand a fost foarte dficil cu un brand grecesc. Acum calificam angajatii, avem instrumentele necesare si suportul grupului francez. Din postura de jucator mic, am reusit sa ne dezvoltam portofoliul, nu suntem un market maker, insa avem o crestere constanta care pentru moment este suficienta pentru ceea ce ne propunem sa facem. Fireste ca am taiat mult din costuri, toate companiile sunt in aceeasi situatie.

- Aveti un moment special pe care l-ati trait in Romania?

- Din punct de vedere profesional, a fost momentul in care am primit vestea de la actionarii nostri ca vor cumpara actiunile Emporiki Bank Romania. Eram in timpul unei sedinte cu colegii cand am primit un SMS cu decizia, a fost cea mai buna veste care o puteam primi. Reactia a fost pe masura, a fost prima data cand am primit aplauze la scena deschisa.

- Ati avut o contributie esentiala la luarea acestei decizii...

- Fireste, ca director general al bancii...Insa ceea as vrea sa mentionez despre Romania este reactia surprinzatoare pe care o descoperim de fiecare data la cei pe care-i invitam in Romania: francezi sau alti straini, incepand cu copiii nostri, apoi prieteni si colegi. Toti cei care vin pentru prima data aici sunt surprisi sa vada ceea ce vad, pentru ca imaginea, reputatia Romaniei in strainatate, in special in Franta, este foarte deficitara. Deficitul de imagine al tarii este urias. In toate tarile, imaginea pe care o au locuitorii altor tari despre Romania nu este cea corecta. Asadar, este o mare satisfactie pentru noi ca putem schimba ceva in aceasta privinta. Mai ales ca, cel putin in Bucuresti, exista o viata placuta, o viata culturala bogata, cu opera, cinema, muzica. Iar oamenii sunt politicosi si prietenosi, bine educati, ceea ce este intr-adevar o mare surprinza pentru vizitatori. De aceea, toti ar trebui sa schimbam acest deficit de imagine.

Banca nu este o institutie, ci o companie de servicii

- Ce-i sfatuiti pe tinerii care vor sa urmeze o cariera in banci?

- Trebuie sa ia in considerare faptul ca principala caracteristica a acestui job nu este banca ci servirea clientului. Multi dintre cei care se angajeaza intr-o banca cred ca intra intr-o institutie, nu intr-o companie de servicii. Suntem de fapt o companie de servicii, iar daca nu avem clienti, nu existam.

- Si cum s-ar traduce asta in practica?

- Cred ca toti, indiferent de functia pe care o avem intr-o banca, trebuie sa ne concentram pe relatia cu clientul nostru. De exemplu, directorul de marketing trebuie sa promoveze corect oferta bancii, cei care se ocupa de credite sa explice corect clientilor cum sa investeasca, cei din unitati sa-si intampine clientii ca in propria casa. Relatia este esentiala, faptul ca trebuie sa servim clientii este pricipalul nostru obiectiv.


- Credeti ca acum, dupa izbucnirea crizei, profesia de bancher s-a schimbat, mai ales din punctul de vedere al unui bancher specializat pe partea comerciala, de vanzare de produse bancare, cum sunteti dumneavoastra?

- Cred ca sistemul bancar in general s-a intors acum la un model mai simplu, pentru ca am avut experienta acelor produse structurate si altor produse riscante. Bancile se intorc acum si spre un model mai orientat catre client, catre relalia pe care si-o doreste clientul cu banca. Aceasta este, de altfel, o particularitate a Credit Agricole, noi suntem o banca clar orientata catre client, misiunea noastra este de a servi clientii cu cea mai buna oferta, cu cele mai bune sfaturi si cea mai buna relatie. Asadar, nu cred ca s-au schimbat prea multe pentru noi, cei care suntem in partea comerciala a bancii, nu in investment banking. De aceea, cred ca dupa criza este mai dificil pentru bancile de investitii, iar bancile comerciale se pot concentra pe nevoile clientilor. Putem spune ca aceasta este obsesia noastra in Romania si este o caracteristica principala a culturii Credit Agricole. Concret, in ultima perioada am facut tot ce am putut pentru a ajuta clientii sa traverseze criza, atat persoanele fizice cat si IMM-urile, adoptand un rol mai mult de partener decat de furnizor de credite, si cred ca am avut succes in aceasta privinta.

- Tinand cont de reglementarile BNR, credeti ca bancile pot ajuta suficient de bine clientii in aceasta perioada dificila, sau ar fi nevoie de noi masuri in acest sens?

- Cred ca normele bancare sunt, fireste, foarte stricte in aceste vremuri, insa noi avem acum o relatie foarte buna cu BNR. In urma cu 4 ani am fost putin mai departe de asteptarile lor (in 2008 si 2009) dar acum am implementat toate cerintele bancii centrale, in concordanta cu normele europene. Fireste ca avem suficiente mijloace pentru a furniza clientilor tot ceea ce au nevoie si cred ca avem sprijinul complet din partea BNR pentru aceasta.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Viva Credit a redus dobanda la credite de la 1,2% la 1% pe zi

Viva Credit a redus dobanda la creditele mai mici de 5.000 de lei de la 1,2% pe zi la 1% pe zi, pentru a se conforma Legii 243/2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, spune directorul general al Viva Credit, Ionut Stan, in raspunsurile la intrebarile detalii

Creditul e bun daca te ajuta sa-ti cresti veniturile si sa-ti scazi cheltuielile

Provocările fiscale și economice ale anului 2025 trebuie să-i găsească pregătiți pe consumatori, iar administrarea finanțelor personale devine un imperativ pentru cei care vor să își păstreze confortul din prezent sau să își țină sub control problemele financiare, se detalii

Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

 



 

Ultimele Comentarii