Crestere rapida a preturilor industriale, revenire mai lenta a productiei

Autor:

Dan Palangean
2022-03-02 16:16

România figurează într-o analiză a Eurostat drept țara membră cu cea mai mare creștere a prețurilor din industrie din ultimii trei ani, deși valoarea pentru 2021 ne poziționează pe locul patru. Unde ajungem cu +15%, după Belgia (+17,3%), Olanda (16,7%) și Bulgaria (+15,3%), dar peste Spania (+14,9%), Danemarca (+13,6%) și Ungaria (+13,4%).

Explicația este că, deși în 23 din 27 de state ale Uniunii indicele inflației industriale a trecut în primul an de pandemie în domeniul negativ, odată cu ieftinirea energiei, la noi acest lucru nu s-a produs. Mai mult, în 2019, înainte de apariția efectelor Covid, am fost campioni la majorarea prețurilor facturate la poarta fabricilor, cu 3,9%, comparativ cu o medie europeană de doar 0,7%.

Refacerea calculelor cumulat pentru intervalul 2019 – 2021, ne trimite la nivelul de +19,5%, peste țările menționate anterior, Bulgaria (+16,6%), Belgia (+14,2%), Olanda (+10,6%) sau Spania (+10,3%). Care au avut cu toate scăderi semnificative în pandemie, în baza diminuării prețurilor la energie, în timp ce la noi (fapt care a trecut neobservat), prețurile industriale au rămas neschimbate.

Precizăm că aceste date au fost calculate în baza mediilor consemnate în fiecare an, deoarece, fapt notabil, dacă se face trimitere la ritmul de creștere anuală, în decembrie 2021, țara noastră ajunsese deja la un plus de 33,3%. Punct de plecare de la care se va continua calculul în termeni de medie anuală pe parcursul lui 2022, pe măsură ce vor intra luni cu valori mai mari și vor ieși luni cu valori mai mici.

Ritmul superior de majorare a prețurilor industriale din România față de media europeană a fost menținut sistematic din 2010 încoace, cu excepția anilor 2015 (când am avut un ritm de -2,2% față de -1,7% la nivel european) și 2016 (când am fost la egalitate cu -1,8%). Așadar, competitivitatea principalului sector productiv a avut de suferit pe piața unică înainte și independent de pandemie. Observați impulsul dat în 2017 după diminuările de preț din 2015-2016 și pierderea de viteză după scumpirile ulterioare.

Ceea ce s-a tradus în afectarea clară a rezultatelor din industrie pe parcursul ultimilor cinci ani, și a fost un principal factor de expandare a deficitului comercial tot mai pronunțat al României. Concret, pe fondul crizei induse de pandemie, producția industrială a coborât în 2020 sub nivelul din 2016 iar în 2021, în pofida revenirii, tot au mai rămas de recuperat 2,7 puncte procentuale față de 2017.

Totodată, ecartul față de nivelul maxim atins în 2018 a rămas la nu mai puțin de 6,5 puncte procentuale iar prognoza pentru anul curent (+5,3%) arată că maximul istoric al producției industriale din 2018 nu va fi reeditat decât în 2023. Iar asta dacă totul va decurge conform previziunilor din toamna trecută, când nu se vehicula o încetinire a creșterii la nivel mondial, urmare și a evoluțiilor neașteptat de pronunțate la costul energiei.

Ori, după adaosul de peste 10 miliarde euro la deficitul comercial din intervalul 2017 – 2021, deja se așteaptă un spor al minusului din schimburile externe de mărfuri de alte 10 miliarde euro, de la 23,7 miliarde euro, deja anunțat ca rezultat operativ pentru anul trecut, spre 33,7 miliarde euro în anul 2025.

Nici măcar creșterea sperată a fi într-un ritm mediu de cam 5% pe an până atunci a industriei, corelată cu avansul până la 1.678,5 milioane lei a PIB la un curs de 5,13 lei/euro (date optimiste din prognoza curentă a CNSP), nu va reuși decât să limiteze majorarea ponderii deficitului comercial în PIB de la 9,8% anul trecut până la 10,3% în 2025.

De aceea, nivelul creșterii prețurilor la producția industrială ar trebui considerat un factor critic pentru competitivitatea produselor românești. Factor vizibil tot mai clar nu doar la export dar chiar prin afectarea raportului tradițional avantajos cost-calitate pe propria piață de desfacere. Situația din sectorul auto, care a trecut de pe un plus firav (+0,3 miliarde euro) pe un minus consistent (-1,1 miliarde euro) este elocventă și ar trebui să se constituie într-un semnal de alarmă.

Comentarii

De la: alexandru turturicaSubiect:

Prelungire ABUZIVA 3 numere de contact la Vodafone

Comentariu:

Buna ziua, Va scriu pentru ca am aflat ca cele 3 numre de abonamnet au fost prelungite cu inca 24 luni, dupa ce in luna Ianuarie si Martie am fost sunat de catre un Agent de vanzari al companiei Vodafone, ca sa mi prezinte pentru cele 3 numere o oferta ( fara telefon sau vreun accesoriu, sau altceva) si care nu va prelungi actul contractual doar ca este bonus, niste 5G ( care desi era activat in oferta decat l-am prelunjit unul dintre numere ca baza legala adica mergs cu contract semnat si stampilat intr-un sediu Vodafone. Al telefon cu mare ' papagal de nu prea am inteles nimic, am zis ca este ok, doar sa nu mi se prelungeasca baza contractuala, si a zic ca NU,.. ca este Bonus... A mai zis ca peste cateva luni imi va trimite oferta cu un terminal de telefon Nou, Nimic.. si dupa cateva luni am ajun la un sediu Vodafone, si SURPRIZA , toate cele 3 abonamenta ale Dvs au fost prelungite cu inca 24 luni urmand ca prin 2024 sa se expire.. Cica daca mi-am dat acordul cu nume data nastere, si ro -UL FIRMEI ESTE CONTRACT INCHEIAT. Dar ei au uitat sa o sune prima data pe ADMINSTRATORUL FIRMEI LEGAL ( EU SUN DOAR INPUTERNICITUL FIRMEI) PLUS CA SUNT PROBLEME MARI CU SEMNAUL LA CELE 2 LOCAII ALE FIRMEI, etc.. la inceput totul ok semnal servici bune, pe urma, slab, si au crescut abonamentele platesc enorm.. si faza tare la care am ajuns sava scriu ca au fost prelungite abuziv printr-n simplu telefon,, toate cele 3 numere fara nici un beneficiu, mai rau semnal de slaba calitate si servici la fel.. Cum pot sa rezolv impreuna cu Administratorul copanie Va dati seama cati sunt in aceasi situatie? oameni batrani, care spun da. si sunt efectic furati de vorbe, etc.. L-eam cerut inregistrarea si nu vor sa mi-o da.. Astept raspun de la Dvs, Multumesc O seara buna!

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

prelungire abonament Vodafone

Comentariu:

Stimate domn, Pentru ca agentul Vodafone nu v-a informat in mod adecvat in ce consta oferta, iar dumneavoastra nu ati inteles ca este vorba de o prelungire a abonamentului, sfatul meu este sa faceti la Vodafone o reclamatie, in care sa solicitati anularea abonamentului. In reclamatie precizati faptul ca agentul Vodafone nu v-a explicat la telefon suficient de clar in ce consta oferta, iar dumneavoastra i-ati spus ca nu doriti prelungirea abonamentului. Reclamația la Vodafone o puteți face prin e-mail, la adresa persoane.juridice_ro@vodafone.com sau pe site-ul Vodafone, completand formularul de la acest link. Cum trebuie sa faceti reclamatia la Vodafone Reclamatia la Vodafone o puteti face prin telefon (*222), prin e-mail (persoane.fizice_ro@vodafone.com sau persoane.juridice_ro@vodafone.com), pe site-ul Vodafone.ro, la acest link, prin posta (la adresa: Departamentul de Relații cu Clienții al Vodafone România, Cl?direa Globalworth Tower, Strada Barbu V?c?rescu, Nr.201, Etaj 4, București, Sector 2, România) sau in scris, la magazinele Vodafone. „Reclamațiile trebuie s? conțin? numele și datele de contact ale clientului, inclusiv num?rul de telefon, precum și descrierea aspectelor reclamate. Orice reclamație legat? de serviciile și/sau produsele comercializate de c?tre Vodafone, adresat? în scris sau verbal, va primi r?spuns în termen de maxim 30 de zile lucr?toare de la dat? primirii acesteia de c?tre Vodafone”, conform informatiilor publicate de Vodafone. Va rog sa reveniti la mine pentru a-mi spune ce r?spuns ati primit la reclamatia catre Vodafone, pentru a va ajuta sa rezolvati problema. Daca raspunsul Vodafone nu este cel asteptat, va voi sfatui cum sa recurgeti la ajutorul autoritatii responsabile pentru protectia consumatorului (ANPC) sau cu ajutorul altor autoritati. Cu stima, Vasile Pop Coman jurnalist Reclamatiibanci.ro vasile.coman@reclamatiibanci.ro

De la: Alajrad Andreea Georgiana Subiect:

Reclamație Vodafone

Comentariu:

De la: Mocanu IonSubiect:

Sa renunț la contractul Tv

Comentariu:

A expirat și mam mutat

De la: PENES ValeriuSubiect:

Contract abuziv si terminal (pentru un senior)

Comentariu:

Buna ziua. Tatal meu, senior la 96 de ani, s-a dus sa isi plateasca cartela Vodafone, in ziua de 21.12.2022. A venit acasa cu abonamentul RED 9 National si un terminal Nokia G11 32Gb Black 4G in valoare de 610.86Ron. Am fost la magazinul Vodafone din Ion Mihalache si , in prezenta angajatului, am facut o cerere de reziliere contract si retragere terminal. In ziua de 21.01.2023 am fost sunat de catre o angajata Vodafone, careia i-am explicat situatia si am rugat-o sa imi comunice ce trebuie facut mai departe (restituire terminal si alte proceduri). Pana astazi nu am mai primit nici un semn. Va rog, dati-mi o solutie! Multumesc. Cu consideratie

De la: Vasile Pop Coman - jurnalist Bancherul.roSubiect:

contract abuziv Vodafone

Comentariu:

Stimate domn, Este cunoscut comportamentul Vodafone de a incheia contracte abuzive, dupa cum se vede si in comentariile de la acest articol. Scopul este de a vinde si a castiga cat mai mult, fara scrupule, ca in cazul tatalui dumneavoastra, in varsta inaintata. Faptul ca Vodafone nu v-a raspuns, in termen de 30 de zile, cum prevede legea, la cererea de reziliere a contractului, este o alta dovada a serviciilor de slaba calitate a acestei firme de telefonie din Anglia, in care nu puteti avea incredere. Motiv pentru care, sfatul meu este sa reclamati Vodafone la Protectia Consumatorilor (ANPC). Reclamatia o puteti face pe site-ul ANPC.ro, prin completarea formularului de la acest link: https://sesizari1.anpc.ro. De asemenea, va recomand sa depuneti si o petie online impotriva Vodafone la ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii), in aceasta pagina: https://infocentru.ancom.ro/contact/sesizeaza-ancom/formular-petitii-online/, sau prin email (sesizare@ancom.ro). Va rog sa reveniti la mine cu raspunsurile primite de la ANPC si ANCOM, pentru a va ajuta sa rezolvati problema cu Vodafone.

De la: Runcan gheorghe mariusSubiect:

Runcan

Comentariu:

De ce au majorat abonamentu,? Nu mi se pare normal din moment ce eu am facut un cobtract cu o alta suma de plata,nicidecum cu cea marita de ei!

De la: Vasile Pop Coman - jurnalist Bancherul.roSubiect:

majorare abonament Vodafone

Comentariu:

In contractul standard al Vodafone, firma isi rezerva dreptul sa majoreze tarifele. Sfatul meu este sa va portati la alte firme de telefonie, cu preturi mai mici si net nelimitat, precum Digi. "Prețul serviciilor Vodafone este stabilit în EURO, la care se adaug? valoarea TVA aplicabil? la data factur?rii. Plata serviciilor se va efectua de c?tre Client, în lei la cursul de schimb menționat pe factur?, care reprezint? cursul de schimb al BNR valabil la data emiterii facturii. Sumele nepl?tite la termenul prev?zut în factur? se vor pl?ti cu aplicarea condițiilor descrise la art. 6 din prezentul contract. Vodafone va putea modifica oricând prețul serviciilor Vodafone, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, f?când publice aceste modific?ri cu cel puțin 30 de zile înainte", se arata in contractul standard al Vodafone.

De la: Edy Subiect:

Excroci telefonie de cacat

Comentariu:

8850

De la: Pestriță mihaiSubiect:

Vodafon

Comentariu:

Bun? seara am o nemulțumire de cei de la vodafon iris titan, am încheiat un nou contract cu iei s?-mi achizitionet un telefon , în prealabil.am închis un numarar de telefon urmând ca în aceasta luna sa mi se închid? și sl doilea numar, pe data de 1 mai anul curent am achiziționat un telefon miau spus cât am de plata , dar nu.miaiu spus ca dac? am un telefon în rate închizând acesta sa mi acumuleze toate ratele într-o singura factura , iar acesta factura mia venit în jur de 3000 de romi, an întrebarea de ce sau e posibil sa mi acumuleze toate rate într-o singura factura f?r? sa ma anunțe cât îmi vine de plata ma refer la suma totala de 2760 RON, întreb cum e posibil asa ceva

De la: Florea VasileSubiect:

Nesoluționat reziliere contract

Comentariu:

Bun? ziua, în data de 11 iulie 2023 am solicitat rezilierea contractului pentru 1 nr telefon și pana la data prezenta nu s-a soluționat, am trimis emailuri, am sunat de nenum?rate ori și acum îmi spune ca luna viitoare. Totul verbal nimic scris

De la: Florea Cristina ioanaSubiect:

Plătesc enorm in fiecare luna

Comentariu:

De ce platesc milioane in fiecare luna câte 5 milioane 3 numa asa dau mereu

De la: Vasile Pop Coman - Bancherul.roSubiect:

factura mare Vodafone

Comentariu:

Plata unei facturi mari la Vodafone ar putea fi cauzata de costurile suplimentare percepute pentru traficul net, de aceea sfatul meu este sa va portati la o alta firma de telefonie, care are net nelimitat, la costuri rezonabile, precum Digi.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Stiri economice

Deficitul comercial pe primele două luni ale anului, majorat cu 35%  

Exporturile României au fost în februarie 2025 de circa 7,9 miliarde euro (-0,7% față de aceeași lună a anului anterior), în timp ce importurile au urcat la valoarea de 10,8... detalii

România, campioana europeană la șomajul tinerilor

România a trecut pe primul loc în UE la șomajul în rândul tinerilor (persoane sub 25 de ani) potrivit celor mai recente date disponibile ale Eurostat. Cu un procentaj în... detalii

România, pe locul trei în UE la creșterea costului salarial în T4 2024

România a ocupat în T4 2024 a treia poziție între statele membre UE în ceea ce privește creșterea costului salarial, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un nivel de +13,1%,... detalii

Producția industrială, scădere conjuncturală în ianuarie 2025

Potrivit INS, producția industrială a scăzut cu -2,3% în ianuarie 2025 față de luna anterioară pe seria brută, însă a crescut cu 2% în varianta ajustată după perioada din an... detalii