Dezvoltarea puternicã a afacerilor precum si explozia numãrului de masini cumpãrate de populatie a permis înflorirea finantãrilor prin leasing. Concurenta tot mai acerbã, precum si noile norme de creditare si de reglementare impuse de Banca Nationalã a României au condus la tensiuni mocnite de mai bine de un an, dar care acum au început acum sã fie fãcute publice de unele companii. rnrnDupã scandalul MTS Leasing din vara anului trecut, când o firmã fantomã de leasing imobiliar a înselat mai multi clienti, Banca Nationalã a început sã supraveghere si piata de leasing. Companiile care acordã acest tip de finantare trebuie sã se înregistreze la BNR, însã procesul treneazã.rnrnDin cauza numãrului foarte mare de firme de leasing, BNR nu a reusit nici pânã acum sã înregistreze toate companiile care acordã astfel de finantãri, fapt care a condus la o concurentã neloialã pe piatã. rnrnUnele firme de leasing respectã, altele nu, normele BNRrnrnCeea ce înseamnã cã firmele ce nu sunt înregistrate la BNR nu sunt nici supravegheate, adicã pot acorda finantãri fãrã sã respecte nici o normã. Este vorba, în principal, de gradul de îndatoare a clientilor, precum si de garantiile necesare, respectiv avansul ce trebuie plãtit initial. rnrnPersoanele fizice în special, dar si firmele, pot obtine astfel masini sau echipamente în leasing în conditii extrem de relaxate, în comparatie cu cele impuse de firmele mari supuse normelor BNR, care nu permit o îndatorare mai mare de 40% din veniturile clientilor. rnrnAceastã situatie a condus inclusiv la mutãri de clienti de la firmele mari spre cele neautorizate de BNR, spune Claudiu Stãnescu, directorul BCR Leasing, una dintre cele mai mari firme de leasing din România. Acesta criticã în termeni detul de duri politica Bãncii Nationale cu privire la supravegherea pietei de leasing, cerând ca toate firmele de leasing sã aibã aceleasi conditii de functionare. rnrnNesupravegherea conditiilor de finantare în cazul anumitor companii le-ar putea expune pe acestea, dar si pe clientii lor, la riscul de a nu-si putea plãti ratele, mai ales în conditiile actuale, cu fluctuatii puternice a cursului valutar si cresteri de dobânzi.rnrnIstoria scandalurilor pe piata de leasingrnrnScandalurile de pe piata de leasing au început încã de acum trei ani, odatã cu celebra firmã-fantomã MTS Leasing, care a tepuit sute de români atrasi printr-o reclamã agresivã de leasing imobiliar cu dobândã de numai 5%, fatã de 12-13 procente care era media pietei pe acea vreme si cu avans de numai 15%. Pe atunci, pe piata de leasing era ca în vestul sãlbatic, pentru cã nimeni nu controla aceste firme, cu toate cã era vorba, la fel ca acum, de o activitate de finantare asemãnãtoare cu cea a bãncilor. rnrnO firmã de leasing putea sã se înfiinteze cu un capital de numai douã milioane de lei vechi, ca orice alt SRL. Mai mult, cum a fost cazul MTS Leasing, firma putea sã functioneze în România fãrã mãcar sã fie înregistratã la autoritãtile românesti de supraveghere. Asa a putut functiona frauda MTS Leasing, o firmã înregistratã în Germania, care promitea cã oferã împrumuturi de tip leasing imobiliar, pentru constructia de case, dupã ce percepea un avans de 15% de la clientii naivi. rnrnTotul s-a întâmplat fãrã ca institutiile de supraveghere sã intervinã. ½Nu supraveghem piata de leasing, nu e treaba noastrã½, s-au scuzat reprezentantii BNR.rnrnBNR a început sã reglementeze piata de leasing abia dupã scandalul MTS LeasingrnrnAbia dupã ce s-a dovedit cã respectiva afacere era o înselãciune si dupã ce sefii firmei s-au fãcut nevãzuti cu milioanele de euro ale celor care au dat avans pentru o casã în leasing, autoritãtile au început sã ia mãsuri. rnrnIar Banca Nationalã a admis cã totusi firmele de leasing sunt treaba ei, astfel cã a început sã le înregistreze si sã le supravegheze. Problema este cã respectivul proces de înregistrare la BNR a firmelor de leasing, în diverse registre, se dovedeste extrem de complicat si de lungã duratã. rnrnEstimãri privind cresterea pietei de leasingrnrnPiata de leasing va creste în acest an în medie cu 25%, din care 20% reprezintã leasingul financiar, care presupune exclusiv finantarea unui bun, fãrã alte servicii suplimentare, cum se procedeazã în cazul leasingului operational.rnrnVolumul finantãrilor în leasing a ajuns în 2007 la aproximativ 4,2 miliarde de euro si ar putea atinge în 2008 aproximativ cinci miliarde de euro, în crestere cu aproximativ 30% fatã de anul trecut.rnrnLeasingul imobiliar câstigã tot mai mult teren, pe fondul dezvoltãrii puternice a sectorului imobiliar si al constructiilor. Potrivit directorului BCR Leasing, motorul de crestere al pietei de leasing în acest an îl va reprezenta finantãrile în leasing destinate sectorului imobiliar, printre care se aflã si noile proiecte rezidentiale.rnrnDe altfel, ponderea finantãrilor în leasing a crescut puternic la BCR Leasing de la 1% din totalul contractelor la finele anului 2006 la 8% la sfârsitul lui 2007.rnrnPotrivit datelor celor douã asociatii de leasing din România, leasingul auto, predominant încã în totalul finantãrilor, începe sã piardã teren în favoarea finantãrilor de echipamente si de imobile.rnrnAstfel, în primele nouã luni ale anului trecut, 21% (666 milioane Euro) din totalul finantãrilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 7% (228 milioane Euro) sectorul imobiliar si 72% (2.295 milioane Euro) sectorul transporturilor. rnrnSe asteapta ca in acest an ponderea leasingului imobiliar sa ajunga la aproape 15% din totalul pietei.
Nu există comentarii pentru această știre.
• Fuziunea celor două companii contribuie la consolidarea pe piață a BT Leasing.• BT Leasing ajunge la 35.000 de clienți.• OTP Leasing este a patra companie cu care BT Leasing... detalii
Garanti BBVA Leasing, parte a Grupului Garanti BBVA România, semnează un nou acord de împrumut de 10 milioane de euro cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), pentru a... detalii
BT Leasing și Țiriac Leasing, jucători de top pe piața de leasing din România, au devenit prin fuziune o singură companie, BT Leasing, conform unui comunicat de presa, in care... detalii
Integrarea companiei Țiriac Leasing în Grupul Financiar Banca Transilvania va fi finalizată în 15 decembrie a.c., iar BT Leasing - Țiriac Leasing vor deveni o singură companie, BT Leasing, anunta banca intr-un comunicat, in care adauga:În urma fuziunii va rezulta o companie cu peste 25.000 de clienți, un portofoliu de 500 de milioane de euro și aproape 250 de angajați.Informații pentru clienții Țiriac Leasing - viitorii clienți BT Leasing: Condițiile de derulare a contractelor rămân aceleași. Numerele de înmatriculare se vor păstra până la finalul duratei prevăzute în contract. Asigurările facultative rămân neschimbate în ceea ce privește condițiile și primele de asigurare.Detalii utile pentru clienții Țiriac Leasing vor fi prezentate pe site-ul celor două companii de leasing odată cu fuziunea celor două companii, din 15 decembrie a.c.Achiziția Țiriac Leasing de către Grupul Financiar Banca Transilvania a avut loc... detalii