BANCI | Stirea Zilei

Bancile nu verifica cine este detinatorul unui cont IBAN, permitand inselaciunile

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-10-15 22:43

Bancile nu verifica daca un cont IBAN in care se face o plata corespunde cu numele detinatorului acestuia, persoana fizica sau firma, facilitand astfel inselaciunile, dupa o procedura destul de simpla.

Hotul face rost de o factura pentru livrarea unor produse sau servicii, emisa de o firma, dar inlocuieste contul IBAN real al acesteia cu propriul cont, dupa care o trimite unei potentiale victime.

Aceasta, atrasa de ofera foarte buna, primita de regula pe net sau prin e-mail, verifica firma, tot online, vede ca exista, este activa (situatia firmelor se poate verifica online), astfel ca face plata facturii, dar banii fireste ca nu ajung in contul acesteia, ci in cel al hotului.

Iata un caz real pe care ni l-a semnalat un cititor:

“Am efectuat o plata prin Internet Banking in baza unei facturi emise de o firma din RO pentru o marfa ce trebuia livrata in 2-3 saptamani.

Inainte de a efectua plata am verificat firma (de aprox 10 ani, fara datorii la stat, procese etc); nu am putut sa verific contul IBAN inscris pe factura...

In preajma termenului de livrare, reprezentantul firmei nu a mai putut fi contactat desi am incercat in repetate randuri. Am facut plangere la politie si am inteles ca este vorba despre o frauda, ca exista mai multe cazuri similare.

Se pare ca firma nu are acel cont IBAN. Cu aceasta ocazie am aflat de la banci (a mea si a beneficiarului) ca, inainte de executarea operatiunii bancare, nu se verifica corespondenta dintre contul IBAN si numele beneficiarului introduse de platitor. Din punctul meu de vedere, acest lucru incurajeaza fraudele de acest gen.

Va rog sa-mi comunicati cum ar trebui sa procedez pentru a recupera prejudiciul si a evita situatii similare.”

Inselaciuni efectuate dupa aceasta metoda destul de simpla sunt facilitate de faptul ca bancile nu verifica daca un cont IBAN in care se efectueaza o plata chiar este al detinatorului respectivului cont. Numele detinatorului contului este afisat de o banca doar daca este vorba de un cont deschis la aceeasi banca.

Daca plata se face in contul altei banci, de exemplu dintr-un cont Raiffeisen, cum a fost cazul de fata, intr-un cont BCR, Raiffeisen nu verifica numele detinatorului acelui cont. De ce?

“Banca nu are obligatia de a verifica numele titularului contului indicat ca beneficiar in ordinul de plata si nici numarul contului beneficiarului, ca urmare, va efectua plata in contul astfel cum este identificat in instructiunea de plata”, conform articolului 4.1.2 din Conditiile generale bancare pentru persoane juridice ale Raiffeisen Bank.

“Recomandarea noastra este implementarea de masuri interne pentru cunoasterea partenerilor contractuali, verificare contracte si facturi inainte de plata, inclusiv mecanisme de notificare in cazul oricaror modificari”, spun reprezentantii Raiffeisen.

Asadar, Raiffeisen s-a asigurat legal sa nu fie trasa la raspundere in astfel de cazuri de inselaciune, aruncand intreaga responsabilitate pe umerii clientilor.

Ceea ce nu este deloc normal. Mai ales ca astfel de verificari de care vorbeste banca sunt greu de facut chiar si de companii, daramite de persoanelor fizice, cum este cazul relatat aici, in lipsa unei baze de date publice in care poti sa verifici un cont IBAN.

Firesc ar fi, de altfel, sa existe o baza de date publica, la Registrul Comertului, cu datele de identificare ale tuturor firmelor din Romania, cu datele lor de contact, inclusiv conturile bancare.

De aceea firesc si necear ar fi ca bancile sa verifice corespondenta dintre un cont bancar si numele detinatorului, atunci cand efectueaza o plata.

Pentru eliminarea unor astfel de cazuri de inselaciune, bancile ar trebui sa acceseze baza de date a ANAF pentru a face corespondenta oricarui cont IBAN nu numele firmei care-l detine, in cazul platilor.

Mai ales ca bancile au acces la baza de date a ANAF pentru a-si verifica potentialii clienti carora le acorda credite.

Comentarii

cosming
mda
Folositi PayPal si ati terminat cu "verificarile" si cu "bancile"... banii intra rapid in cont si fara comisioane f. mari :)

Idee
O idee
Verificarea IBAN -ului de către bănci ar putea fi realizată de cătră banci pe baza de CNP, in cazul persoanelor fizice si de CUI, in cazul persoanelor juridic. Astfel se poate efectua legatura intre numele titularului si IBAN. Doar dupa nume este dificil de realizat deoarece sunt multe situații cand numele este scris complet, dar CNP-ul so CUI-ul ar face conexiunea IBAN -nume. Aceste informatii sunt in baza de date a băncilor și s-ar putea realiza depinde acum si de dorinta băncilor.

AL
Info inutila
Daca banca nu are nicio obligatie sa verifice numele detinatorului unui contului IBAN, de ce platitorul este OBLIGAT sa mentioneze numele beneficiarului platii ?!? In caz contrar nu se poate efectua acea plata ... Cum ramane cu spalarea baniilor ?!? O faciliteaza astfel bancile ?!? Spălarea banilor este un proces prin care se dă o aparenţă de legalitate unor profituri obţinute ilegal de către infractori care, fără a fi compromişi, beneficiază ulterior de sumele obţinute. Este un proces dinamic, în trei etape, care necesită în primul rând - mişcarea fondurilor obţinute în mod direct din infracţiuni; în al doilea rând - ascunderea urmelor banilor pentru a se evita orice tip de investigatie; în al treilea rând - a disponibiliza banii pentru infractori, ascunzându-se din nou originea ocupaţională şi geografică a fondurilor.

PAGUBITUL
Multe obligatii pt clienti, putine pt banci
Acest articol din CGB se pare ca se regaseste la majoritatea bancilor, nu numai la Raiffeisen ... Marea majoritate a angajatilor bancilor (Raiffeisen, BCR, Transilvania, etc), atat cei din call center, cat si cei din agentii, sunt convinsi ca se verifica aceste informatie ... Daca angajatii bancilor nu cunosc acest lucru e putin probabil sa-l cunoasca clientii ... cand esti la banca ti se da un vraf de documente pe care nu ai timp sa le citesti dar pe care ti se spune ca este obligatoriu sa le semnezi daca vrei sa lucrezi cu ei, nici angajatii nu prea sunt in stare sa-ti explice CGB Recomandarea Raiffeisen este penibila: ce masuri interne sa implementeze o persoana fizica ?!? Bancile isi cunosc clientii care sunt infractori? Pana in prezent, Registrul Comertului nu a raspuns cand am solicitat datele de contact ale firmei iar cele de pe site-ul Ministerului de Finante sunt invalide ... Exista vreo institutie care poate proteja clientii aflatii in situatii similare ?!? Bancile solicita o multitudine de info clientilor lor ... in ce scop ?!? In schimb, clientii bancilor sunt complet descoperiti in astfel de situatii, nu li se ofera nicio informatie, decat recomandari inutile... Nu e mai sigur sa folosesti numerarul pt ca a-ti cunoaste cat mai bine clientul si sa renunti la serviciile bancilor ?!? Ne mai miram de ce in Romania se utilizeaza preponderent numerarul ...

PAGUBITUL
Multe obligatii pt clienti, putine pt banci
Acest articol din CGB se pare ca se regaseste la majoritatea bancilor, nu numai la Raiffeisen ... Marea majoritate a angajatilor bancilor (Raiffeisen, BCR, Transilvania, etc), atat cei din call center, cat si cei din agentii, sunt convinsi ca se verifica aceste informatie ... Daca angajatii bancilor nu cunosc acest lucru e putin probabil sa-l cunoasca clientii ... cand esti la banca ti se da un vraf de documente pe care nu ai timp sa le citesti dar pe care ti se spune ca este obligatoriu sa le semnezi daca vrei sa lucrezi cu ei, nici angajatii nu prea sunt in stare sa-ti explice CGB Recomandarea Raiffeisen este penibila: ce masuri interne sa implementeze o persoana fizica ?!? Bancile isi cunosc clientii care sunt infractori? Cum procedeaza cand li se comunica ca beneficiarul platii este un infractor? Se spala pe maini cu art. 4.1.2 ... Pe nunele acestei persoane, George Adrian Toader sunt deschise mai multe dosare penale pentru aceeasi metoda de fraudare dar la banci diferite ... Pana in prezent, Registrul Comertului nu a raspuns cand am solicitat datele de contact ale firmei iar cele de pe site-ul Ministerului de Finante sunt invalide ... Exista vreo institutie care poate proteja clientii aflatii in situatii similare ?!? Bancile solicita o multitudine de info clientilor lor ... in ce scop ?!? In schimb, clientii bancilor sunt complet descoperiti in astfel de situatii, nu li se ofera nicio informatie, decat recomandari inutile... Nu e mai sigur sa folosesti numerarul pt ca a-ti cunoaste cat mai bine clientul si sa renunti la serviciile bancilor ?!? Ne mai miram de ce in Romania se utilizeaza preponderent numerarul ...

EU
CGB persoane fizice Raiffeisen
Editia din 25 05 2018 are 43 de pagini... Cati clienti cunosc toate prevederile din aceste pagini? CGB celorlalte banci sunt similare ... Daaca nici la banca nu mai ai certitudinea unor plati sigure, atunci unde ?!?

abcde
Traficant de droguri ?!?
Apropos de "verificare partenerilorcontractuali" sugerata de banca: Oare este vorba despre aceeasi persoana din dosarul de mai jos? https://www.jurisprudenta.com/dosare-procese/2017/5484q62q2017-62/ Daca raspunsul e pozitiv, cum ramane cu raspunderea bancilor ?!?



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii

Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii

Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

 



 

Ultimele Comentarii