Actualizarea datelor personale la banci este o obligatie legala, anunta Asociatia Romana a Bancilor (ARB)

Autor:

Bancherul.ro
2021-03-17 11:05

Clienții băncilor sunt invitați să-și actualizeze datele personale în cadrul unităților bancare sau prin intermediul canalelor electronice puse la dispoziție de instituțiile de credit în vederea respectării legislației în domeniu, în situația în care nu au realizat deja acest demers, anunta Asociatia Romana a Bancilor (ARB) intr-un comunicat, in care adauga:

Actualizarea datelor personale ale clienților băncilor reprezintă o obligație legală stabilită de Parlament, în conformitate cu prevederile directivelor Uniunii Europene, pentru combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, în absența căreia băncile nu pot să deschidă conturi, să inițieze ori să continue relația de afaceri sau să efectueze tranzacții.

Toate aceste date sunt culese și prelucrate strict în vederea prevenirii folosirii sistemului bancar pentru tranzacționarea de fonduri ilicite.

Instituțiile de credit sunt obligate să aplice măsuri de cunoaștere a clientelei în vederea prevenirii riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului pentru toți clienții lor, de la inițierea până la terminarea relației de afaceri.

Prevederile sunt incluse în Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, și în Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Comunitatea bancară mizează pe o conlucrare optimă între clienți și bănci, fiind înlăturată astfel apariția unor sincope nedorite de niciuna din părți, în derularea relației de afaceri.

Băncile sunt deschise să faciliteze acest proces de actualizare a datelor personale, astfel încât să nu existe nicio problemă în utilizarea produselor și serviciilor bancare.

Măsurile de cunoaștere a clientelei se referă la verificarea identității, pe baza documentelor de identitate, și la prelucrarea unor date cu caracter personal stabilite conform prevederilor legislative și reglementative.

Astfel, pentru inițierea și derularea relației contractuale cu clienții, instituțiile de credit au obligația de a colecta anumite categorii de date personale precum: nume, prenume, data și locul nașterii, codul numeric personal (CNP) sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul, reședința, numărul de telefon, fax, adresa de poștă electronică, ocupaţia, numele angajatorului ori natura activităţii proprii, calitatea de persoană expusă public (PEP), informații despre scopul și natura relației de afaceri și sursa fondurilor, informații privind rezidența fiscală, precum și copia actului de identitate.

În cazul refuzului clienților de a furniza/actualiza datele necesare sau în cazul refuzului persoanelor vizate de a li se prelucra aceste categorii de date, instituțiile de credit au obligația de a aplica prevederile art. 11, alineatul (9) din Legea nr. 129/2019.

Acesta prevede că “atunci când entitatea raportoare nu este în măsură să aplice măsurile de cunoaștere a clientelei, aceasta nu trebuie să deschidă contul, să inițieze ori să continue relația de afaceri sau să efectueze tranzacția ocazională și trebuie să întocmească un raport de tranzacție suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor”.

Prelucrările de date se efectuează în conformitate cu cerințele legale, fiind adoptate măsuri tehnice și organizatorice de securitate pentru protecția datelor cu caracter personal.

Documentele si informațiile obținute se vor păstra pe o perioadă de cinci ani de la data încetării relației de afaceri ori de la efectuarea unei tranzacții ocazionale, și în mod excepțional cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade cu maxim cinci ani.

În conformitate cu prevederile legale GDPR, clienții au posibilitatea să își exercite toate drepturile conferite de legislația privind protecția datelor cu caracter personal în situația în care consideră/au certitudinea că drepturile lor au fost încălcate.

Comentarii

Nu există comentarii pentru această știre.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Ultima Ora

Probleme cu cardurile BRD Mastercard

Cardurile Mastercard emise de BRD nu au functionat astazi la ATM-urile altor banci si la platile in magazine. Tranzactiile refuzate au fost insa inregistrate de doua ori (dublate) in conturile... detalii

Card cu OLED in editie limitata: BT Visa UNTOLD

Perioada de pre-înregistrare pentru Cardul BT Visa UNTOLD în variantă fizică se încheie în câteva zile, în 15 aprilie, anunta Banca Transilvania intr-un comunicat, in care adauga: Acesta este primul... detalii

Creditele si depozitele la TBI Bank, indisponibile pana in 1 aprilie

TBI Bank anunta ca "intre 27 martie si 31 martie, efectuam o actualizare importanta a sistemelor noastre. Din 1 aprilie, toate serviciile vor fi din nou disponibile": Serviciile indisponibile in... detalii

BT Pay cu IBAN italian pentru romani si italieni

Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România și Europa de Sud-Est, anunță lansarea BT Pay Italia pentru românii cu rezidență în Italia și pentru italieni, conform unui comunicat al... detalii