Marți, 6 septembrie 2011, Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a analizat aspectele semnalate de Asociația Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR) prin scrisoarea deschisă transmisă presei ieri, 5 septembrie, se arata intr-un comunicat al CSA.rnrnConcluziile Consiliului CSA, argumentate de prevederile legale în vigoare specifice domeniului asigurărilor și comunicate ADPAR, sunt următoarele:rnrnPlata părții din despăgubire aferentă pieselor auto înlocuitoare poate fi făcută de societățile de asigurare direct către furnizorii de piese, nefiind încalcate prevederile legale privind activitatea de asigurare, pentru că piesele sunt utilizate în cadrul activității de lichidare a daunelor (adică soluționarea dosarelor de daună) și nu în scop comercial (obținerea de profit din revânzarea lor). rnrnÎn vederea soluționării dosarelor de daună, societățile de asigurare și unitățile reparatoare folosesc de foarte mult timp convenții de colaborare, care sunt contracte comerciale încheiate de comun acord de către părțile semnatare, cu termeni și condiții de lucru și decontare negociate de acestea.rnrnÎntrucât valoarea despăgubirilor plătite se reflectă direct proporțional în valoarea primelor de asigurare pe care asigurații trebuie să le plătească și având în vedere contextul economic nefavorabil din ultimii ani, societățile de asigurare au luat decizia de a controla mai riguros costurile cu despăgubirile, cu respectarea cadrului legal și fără ca drepturile păgubiților să fie afectate în vreun fel.rnrnUna dintre aceste măsuri a fost extinderea colaborării și cu furnizorii de piese, prin încheierea de convenții de colaborare cu unitățile reparatoare și/sau distribuitorii de piese, care stabilesc condițiile de colaborare și decontare între părțile semnatare.rnrnSubliniem faptul că încheierea convențiilor de colaborare nu îngrădește sub nicio formă dreptul păgubitului de a efectua reparațiile în orice unitate reparatoare dorește (indiferent dacă aceasta are sau nu încheiată o convenție de colaborare cu societatea de asigurare) și nici posibilitatea achiziționării pieselor de schimb și materialelor de la orice unitate de specialitate.rnrnAstfel, păgubitul poate alege oricare dintre următoarele modalități de despăgubire în temeiul unei asigurări obligatorii RCA:rnrn1. se poate adresa unei unități reparatoare cu care societatea de asigurare nu are încheiată o convenție. În acest caz, plata se face în termenul prevăzut de normele emise de CSA, respectiv de maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei.rnrn2. se poate adresa unei unități reparatoare care are convenție încheiată cu societatea de asigurare. În acest caz, colaborarea dintre societatea de asigurare și unitatea reparatoare se face în condițiile convenției, iar decontarea se face la termenele agreate de comun acord (și care pot fi mai mari decât cel termenul prevăzut de norme).rnrn3. poate solicita încasarea despăgubirilor înainte de efectuarea reparațiilor, sume pe care le poate utiliza ulterior pentru a efectua reparațiile unde dorește și care sunt suficiente în acest scop deoarece societatea de asigurare este obligată să calculeze valoarea despăgubirilor la nivelul prețurilor practicate de unitățile de specialitate. Utilizând această modalitate de încasare a despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, prevăzută de normele CSA, păgubitul nu va mai avea nicio grijă legată de eventuale probleme de decontare între societatea de asigurare și unitatea reparatoare.rnrnPăgubiții care se consideră prejudiciați de către societățile de asigurare se pot adresa Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor cu o reclamație, drept care le este adus la cunoștință fiind precizat în polița de asigurare RCA. Cu toate că sunt informați cu privire la acest drept, numărul de reclamații referitoare la asigurările RCA primite de CSA în anul 2010 a reprezentat numai 1,5% din numărul de dosare de daune avizate de societățile de asigurare la nivel național, fapt care arată că nemulțumirile păgubiților sunt cazuri izolate și nu reprezintă nicidecum un fenomen. rnrnUtilizarea convențiilor de colaborare nu îngrădește nici dreptul unităților reparatoare independente de a achiziționa piese de schimb în scop de revânzare, deoarece prevederile unui contract comercial (așa cum este și convenția de colaborare) se aplică doar părților semnatare care au agreat termenii și condițiile contractului, nu și în relațiile cu terțe persoane.rnrnÎn ceea ce privește afirmația ADPAR referitoare la încasarea de către societățile de asigurare a unor “taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizițiilor achitate de asigurători…”, “plata unor servicii…”, “cu obținerea de venituri, realizate de asigurători, încălcând astfel în mod flagrant dispozițiile legale”, Consiliul CSA consideră că este necesar ca aceasta să fie susținută de către ADPAR prin dovezi concrete. În eventualitatea în care părțile semnatare ale convenției de colaborare negociază discounturi ale sumelor plătite de societatea de asigurare, acest lucru nu înseamnă obținerea de venituri de către societatea de asigurare.rnrnDespre CSArnrnCSA – Comisia de Supraveghere a Asigurărilor este singura autoritate împuternicită prin lege cu atribuții de autorizare, supraveghere prudenţială și control a activității de asigurare în România, precum și cu atribuții de emitere a normelor de aplicare a legii.rnPotrivit legii, scopul întregii activităţi a CSA este apărarea drepturilor asiguraţilor şi promovarea stabilităţii activităţii de asigurare în România. rnrnCSA este membru cu drepturi depline al EIOPA – Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale (care a substituit CEIOPS de la 1 ianuarie 2011), EIOPC – Comitetul European pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale și IAIS – Asociaţia Internaţională a Supraveghetorilor în Asigurări, reprezentând astfel România din perspectiva aportului tehnic de specialitate la elaborarea și amendarea reglementărilor europene specifice domeniului asigurărilor.
În prezent, conform legii, FGA primește și înregistrează atât cereri de plată (despăgubiri-indemnizații Anexa 10/ restituire primă-Anexa 9) cât și cereri de deschidere a dosarelor de daună (Anexa 7) pentru... detalii
Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) aduce clarificări cu privire la intrarea în faliment a unui distribuitor de polițe obligatorii împotriva dezastrelor naturale (PAD), context care nu afectează valabilitatea asigurării sau instrumentarea daunelor înregistrate de beneficiari, conform unui comunicat, in care se adauga:„Asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor naturale este o poliță gestionată de PAID, fiind doar distribuită de alte entități. Din acest motiv, PAD rămâne valabilă până la data expirării, indiferent de ceea ce se întâmplă cu distribuitorul poliței. PAID are stabilitate din punct de vedere al indicatorilor de solvabilitate, are fonduri proprii și deține de cel mai mare program de reasigurare din Europa Centrală și de Est, în cuantum de un miliard de euro”, a explicat Directorul General al PAID, Nicoleta Radu.În ceea ce privește instrumentarea daunelor, PAID va dispune trimiterea de constatatori spre... detalii
Fondul de garantare a asiguraților (FGA) a luat act de Decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) prin care s-a dispus retragerea autorizaţiei de funcţionare a Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare... detalii
Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) atrage atenția asupra faptului că, în procesul de instrumentare a daunelor, asigurații nu au nevoie de documente de confirmare a seismelor din 13 și 14 februarie, conform unui comunicat al PAID, in care se adauga:Compania subliniază că, în baza protocolului de colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), raportul privind cele două cutremure a fost transmis deja către toate societățile de asigurare implicate.„Asigurații nu trebuie să se deplaseze sau să se adreseze INCDFP pentru obținerea dovezilor privind producerea cutremurelor, rapoartele în acest sens fiind deja atât în posesia PAID, cât și a tuturor asigurătorilor implicați în gestionarea dosarelor de daună. Avem toate detaliile necesare și suficiente pentru instrumentarea corectă a daunelor înregistrate. Continuăm demersurile de digitalizare și automatizare a procedurii, astfel încât proprietarii ale căror... detalii