Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Autor:

Bancherul.ro
2024-10-30 07:56

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele.

Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online (vezi aici detalii).

Mai mult, escrocii au reusit sa faca credite la Revolut in numele celor inselati, iar Revolut le-a aprobat. Problema este ca Revolut ii pune acum sa si plateasca imprumuturile facute prin fraude online.

„AceÈ™ti escroci de la Neocapital nu numai ca m-au pacalit sa le transfer foarte mulÈ›i bani, dar au iniÈ›iat È™i un credit de nevoi personale direct din aplicaÈ›ia Revolut iar eu acum trebuie sa plătesc rate pentru acest credit. Am făcut reclamaÈ›ie la Revolut dar nu au putut sa ma ajute cu nimic”, ni s-a plans un cititor (vezi aici detalii).

Am trimis, de aceea, cateva intrebari la Revolut cu privire la fraudele online, la care am primit urmatoarele raspunsuri:

1. Care este procedura de administrare a fraudelor online?


Revolut: Revolut tratează cu maximă seriozitate fraudele È™i riscul la nivel de industrie de criminalitate organizată sofisticată. Am implementat o serie de sisteme complexe de detectare a infracÈ›iunilor financiare, care includ aplicarea măsurilor de diligență față de clienÈ›i È™i monitorizarea tranzacÈ›iilor, acestea fiind îmbunătățite continuu prin intermediul data science, machine leaing È™i alte tehnici de optimizare. Aceste sisteme È™i-au dovedit, în timp, eficienÈ›a în descoperirea cazurilor de infracÈ›iuni financiare.

În plus, folosim metode de autentificare sigure, cum ar fi datele biometrice È™i autentificarea cu mai mulÈ›i factori, îmbunătățim continuu protocoalele de securitate pentru a ne adapta amenințărilor tot mai diverse. 

De asemenea, monitorizăm tranzacÈ›iile È™i conturile clienÈ›ilor pentru a identifica eventuale activități neobiÈ™nuite sau suspecte. 

În topul măsurilor de securitate Revolut se află sistemul nostru propriu de detectare a fraudelor, care utilizează metodologii de ultimă oră de învățare automată È™i inteligență artificială. 

Actualizăm È™i îmbunătățim permanent sistemele software pentru a identifica È™i corecta posibile vulnerabilități.

Educăm angajaÈ›ii È™i clienÈ›ii cu privire la cele mai bune practici de securitate pentru a reduce riscul atacurilor bazate pe inginerie socială. Toate informaÈ›iile necesare unui client pentru a raporta o fraudă sunt disponibile direct în aplicaÈ›ie È™i pe site-ul nostru.

2. Cate fraude online a inregistrat banca in 2023 si in acest an?


3. Care este valoarea prejudiciilor reclamatede clienti?

4. Cate dintre aceste pierderi au fost recuperate?

Revolut: Mai întâi, să explicăm ce este frauda È™i cum definim noi diferitele tipuri de fraudă È™i înÈ™elătorie. 

Din perspectiva Revolut, fraudele financiare împotriva clienÈ›ilor noÈ™tri se împart în două categorii: fraudă neautorizată È™i fraudă autorizată. 

Prima categorie se referă la actele prin care infractorii accesează fondurile victimelor fără permisiunea sau autorizaÈ›ia acestora (adică fraudă cu carduri, furt fizic sau chiar piratarea contului victimei). 

A doua se referă la practici înÈ™elătoare care conving victimele să efectueze plăți, adică escrocherii. Cele mai frecvente exemple de escrocherii includ fraudele cu achiziÈ›ii È™i fraudele cu investiÈ›ii care – conform datelor noastre – provin în principal din reÈ›elele sociale, în special pe platformele Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger). 

ÎnÈ™elătoriile privind achiziÈ›iile sunt cel mai răspândit tip de înÈ™elătorie È™i majoritatea cazurilor au ca sursă marketplace-uri sau platforme de e-commerce cu sisteme de control limitate de protecÈ›ia a datelor È™i a fondurilor clienÈ›ilor. 

Pe de altă parte, fraudele cu investiÈ›ii conduc la cea mai mare parte a pierderilor. În cazul acestui tip de escrocherii, utilizatorii sunt atraÈ™i cu oportunități care par greu de refuzat, dar care întotdeauna se dovedesc a fi niÈ™te înÈ™elătorii care îi costă sume importante pe cei ce le cad victime. 

Conform raportului nostru FinCrime pentru 2023, ingineria socială continuă să fie un factor important pentru ambele tipuri de fraudă, dar are un impact mai puteic atunci când este folosită pentru fraude autorizate. 

Anul trecut, la nivel global, 62% dintre utilizatorii Revolut care au raportat cazuri de înÈ™elătorie au invocat fraude neautorizate, iar pierderea medie per victimă a fost de 129 EUR, față de o medie de 1.640 EUR/ persoană, în cazul fraudelor autorizate. 

Dacă ne uităm la fraudele neautorizate, 98% din toate cazurile de fraudă au fost fraude cu carduri bancare, inclusiv cu tactici comune de tipul phishing. 

Furtul fizic a determinat 39% din pierderile totale generate de fraudele neautorizate sesizate de clienÈ›ii Revolut, în 2023, afectând doar 1% dintre victime. 

În ceea ce priveÈ™te frauda autorizată, conform raportului nostru, escrocheriile cu oferte de locuri de muncă au crescut cu peste 1200%, înÈ™elătoriile cu investiÈ›ii au crescut cu 142% anul trecut, în timp ce înÈ™elătoriile cu achiziÈ›ii au rămas cel mai răspândit tip de înÈ™elătorie în fiecare È›ară inclusă în studiu, constituind 63% din totalul raportat în 2023, dar mai puÈ›in de 15% din valoarea totală pierdută. 

În 2023, sistemul de detectare a fraudelor folosit de Revolut a prevenit fraude care ar fi totalizat peste 545 de milioane EUR.

5. Cate dintre aceste fraude au fost solutionate?


Revolut: Nu facem publică o cifră absolută în legătură cu acest aspect.

– Clientii afectati de fraude sunt despagubiti de banca? 

– Negociaza banca cu cei pagubiti o solutie amiabila de rezolvare a litigiului?


Revolut: Fiecare caz de fraudă este investigat cu atenÈ›ie È™i evaluat independent de alte cazuri. InvestigaÈ›ia are în vedere informaÈ›iile fuizate de client împreună cu datele intee deÈ›inute de Revolut. Fiecare investigaÈ›ie implică mai multe etape de revizuire È™i o decizie finală este luată în urma acestei evaluări cuprinzătoare.

Decizia de a rambursa clienÈ›ilor sumele sustrase este luată în conformitate cu standardele din industrie È™i cu respectarea legislaÈ›iei în vigoare pe fiecare piață.

– Are banca vreo responsabilitate pentru producerea fraudelor online?

Revolut dispune deja de măsuri de protecÈ›ie solide pentru milioanele de clienÈ›i, iar controalele noastre sofisticate de prevenire a fraudei analizează mai mult de 500 de milioane de tranzacÈ›ii în fiecare lună, astfel încât clienÈ›ii să poată fi alertaÈ›i dacă o tranzacÈ›ie apare ca fiind riscantă sau frauduloasă. 

Cu toate acestea, băncile nu pot fi singura linie de apărare împotriva fraudei online. Datele noastre arată că mai sunt multe de făcut: platformele de social media, È™i în special Meta, continuă să fie un focar pentru fraudele online

Dacă vrem să combatem frauda È™i înÈ™elăciunile în mod cuprinzător, trebuie să acÈ›ionăm asupra întregului lanÈ› de producere È™i propagare a înÈ™elătoriilor. 

Prin urmare, am solicitat UE È™i statelor membre să ajute companiile încadrate ca BigTech să detecteze È™i să elimine în mod activ conÈ›inutul fraudulos la sursă, cu instrumentele È™i mecanismele potrivite.

– Ce masuri a luat banca pentru evitarea fraudelor?

Revolut: Echipa noastră de experÈ›i FinCrime a observat că peisajul fraudelor a suferit schimbări semnificative, marcate de consolidarea tehnicilor frauduloase care vizează extragerea de detalii sensibile asociate conturilor È™i informaÈ›ii personale pentru a le folosi la obÈ›inerea de câÈ™tiguri financiare. 

Infractorii folosesc tactici tot mai complexe de pacalire a victimelor. Am putea enumera aici site-urile web înÈ™elătoare, lanÈ›uri de plată prelungite È™i atacurile de inginerie socială.

Pentru a combate aceste amenințări, Revolut abordează de o manieră proactivă toate aceste cazuri, cu obiectivul de a fi mereu în avangardă în tot ceea ce È›ine de protecÈ›ia fondurilor clienÈ›ilor. 

Am implementat funcÈ›ii de securitate îmbunătățite, inclusiv autentificare biometrică È™i avertismente proactive privind fluxul de plăți, am introdus module de educaÈ›ie în aplicaÈ›ie pentru a oferi clienÈ›ilor cunoÈ™tinÈ›ele È™i instrumentele necesare în identificarea actelor rău intenÈ›ionate. 

Recent, ne-am consolidat pachetul de instrumente preventive prin adăugarea unui nou strat de autentificare biometrică – ProtecÈ›ia fondurilor – în cadrul aplicaÈ›iei, iar aceasta este disponibilă pentru conturile de economii, pentru fondurile din buzunare È™i pentru fondurile flexibile de investiÈ›ii. 

ClienÈ›ii pot activa această funcÈ›ie de securitate pentru a împiedica accesul hoÈ›ilor la fondurile lor, în caz de furt sau pierdere a smartphone-ului. Multe alte funcÈ›ii vor fi adăugate în acest an.

– Aplicatia Revolut depisteaza alte aplicatii care pot o controla de la distanta, fara stirea clientului? 

– Sunt permise transferuri catre site-uri suspecte sau tip scam, gen Skill Genic sau Fintrends?

Revolut: Revolut a încorporat soluÈ›ii care întrerup ecranul Revolut atunci când se partajează informaÈ›ii cu alte aplicaÈ›ii sau când se interpun alte aplicaÈ›ii. 

În ceea ce priveÈ™te tranzacÈ›iile È™i plățile suspecte, Revolut utilizează soluÈ›ii de monitorizare a tranzacÈ›iilor pentru a avertiza clienÈ›ii în legătură cu transferurile suspecte, cu scopul de „a rupe vraja” pe care escrocii o exercită asupra victimelor. 

Cu toate acestea, decizia finală aparÈ›ine titularului contului. Prin urmare, Revolut contează pe efectele campaniilor educaÈ›ionale È™i pune accent pe capacitatea clienÈ›ilor de a acÈ›iona responsabil în privinÈ›a propriilor fonduri. 

Mai multe informaÈ›ii puteÈ›i găsi pe site-ul nostru aici È™i aici.

 

Comentarii

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Interviu

Contractul de credit e ca un manual de utilizare la care nu te uiti niciodata

Sistemul bancar din România este printre cele mai modee È™i performante din întreaga lume, spune Radu GheÈ›ea în cadrul podcasturilor găzduite de Centrul de SoluÈ›ionare Alteativă a Litigiilor în domeniul... detalii

Daca ai credit, trebuie sa ai puse deoparte 6 rate de rezerva

• Confuzia dintre dorinÈ›e È™i nevoi duce la imposibilitatea corelării veniturilor cu cheltuielile• MulÈ›i oameni sunt deconectaÈ›i de la propria situaÈ›ie financiară. Unii nu È™tiu care sunt veniturile familiei. AlÈ›ii... detalii

Viva Credit a redus dobanda la credite de la 1,2% la 1% pe zi

Viva Credit a redus dobanda la creditele mai mici de 5.000 de lei de la 1,2% pe zi la 1% pe zi, pentru a se conforma Legii 243/2024 privind plafonarea... detalii

Creditul e bun daca te ajuta sa-ti cresti veniturile si sa-ti scazi cheltuielile

Provocările fiscale È™i economice ale anului 2025 trebuie să-i găsească pregătiÈ›i pe consumatori, iar administrarea finanÈ›elor personale devine un imperativ pentru cei care vor să îÈ™i păstreze confortul din prezent... detalii