Ce soluţii pentru clienţi au băncile și IFN-urile
Sunteţi în situaţia în care aţi amânat ratele, dar nu aţi luat măsurile preventive descrise mai sus și, astfel, aţi ajuns în situaţia de a nu putea relua plata creditului, după expirarea perioadei de graţie. Ce faceţi în acest caz?
Iată pașii care trebuie urmaţi:
1. Luaţi legătura cu banca/IFN-ul
Trebuie să luaţi legătura cu banca/IFN-ul încă din momentul în care anticipaţi că nu mai puteţi plăti rata, adică înainte de scadenţă, nu după expirarea termenului.
De ce? Pentru ca instituţia să aibă timp să analizeze cazul și să ofere o soluţie de evitare a înregistrării restanţelor și raportarea lor la Biroul de Credit.
Important!
Când luaţi legătura cu banca/IFN-ul, pentru a anunţa că aveţi probleme cu plata ratelor, nu trebuie să vă rezumaţi la o simplă discuţie prin telefon sau în unitatea bancară cu un reprezentant al băncii.
Trebuie făcută o cerere înregistrată, în scris, prin e-mail, online sau la telefon, în care să solicitaţi o soluţie pentru evitarea restanţelor la credit.
De ce? Pentru că o simplă discuţie poate rămâne fără urmări, în timp ce la o cerere înregistrată banca/IFN-ul este obligat(ă) să răspundă.
2. Negociaţi amiabil o soluţie pentru reluarea plăţilor
După ce aţi anunţat banca/IFN-ul cu privire la dificultatea financiară în care aţi ajuns, iar instituţia a analizat cazul, următorul pas este o negociere amiabilă cu privire la modalitatea de reluare a plăţilor.
În funcţie de situaţia financiară particulară, banca/IFN-ul poate oferi una dintre următoarele soluţii, o combinaţie a acestora sau alte măsuri asemănătoare, prin așa-numita restructurare a
creditului:
a) o perioadă de graţie la plata ratelor, dacă vă aflaţi într-o situaţie dificilă (estimată să dureze o perioadă de timp oarecum predictibilă), precum șomaj;
b) o reducere temporară a valorii ratei, dacă sunteţi supraîndatorat/ă și nu puteţi plăti rata integral, ci doar o parte din aceasta;
c) o diminuare a nivelului dobânzii sau a datoriei totale, dacă aţi ajuns într-o situaţie financiară precară, cu puţine șanse de redresare în viitorul apropiat.
3. Nu trebuie să așteptaţi până când ajungeţi restanţi
Este foarte important ca toate demersurile pe care le faceţi la bancă/IFN pentru rezolvarea problemei cu plata ratelor să nu se prelungească prea mult, astfel încât să nu ajungeţi în situaţia de a ramâne în urmă cu plata ratei și să riscaţi raportarea la Biroul de Credit, care va face foarte dificilă, dacă
nu imposibilă, aprobarea unei restructurări a creditului, ca să nu mai vorbim de o refinanţare sau de un nou împrumut.
E bine de știut că întârzierile la plata ratelor presupun atât raportarea la Biroul de Credit, cât și costuri suplimentare, precum dobânzi penalizatoare, care pot fi destul de mari, în cazul unor bănci/IFN-uri și care devin și mai împovărătoare.
De aceea, pe tot parcursul demersurilor de negociere cu banca/IFN-ul, în vederea rezolvării problemei cu plata ratei, trebuie să faceţi tot ce este posibil pentru a fi la zi cu plata ratelor (mai ales atunci când primiţi târziu răspuns la solicitare sau dacă răspunsul nu este pe măsura așteptărilor și nevoilor,
adică banca/IFN-ul nu oferă o soluţie convenabilă pentru plata ratelor).
Datele de contact ale asociaţiilor, băncilor și IFN–urilor:Asociaţii pentru protecţia consumatorilor:Credere0737 129 779contact@credere.rowww.credere.roAsociaţia PRO Consumatori0723 004 407office@apc-romania.rowww.apc-romania.roAsociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare0730 852 635sesizari@aursf.rowww.aursf.roInfoCons021 319 3266contact@protectia-consumatorilor.rowww.infocons.roECC România(reclamaţii pentru produse și... detalii
Asociaţiile pentru protecţia consumatorilorDin cauza complexităţii problemelor care pot interveni în perioadele de criză în relaţia dintre instituţiile financiare și clienţii lor, este posibil ca rezolvarea reclamaţiilor și soluţionarea problemelor... detalii
Ce soluţii pentru clienţi au băncile și IFN-urileSunteţi în situaţia în care aţi amânat ratele, dar nu aţi luat măsurile preventive descrise mai sus și, astfel, aţi ajuns în situaţia... detalii
Pe parcursul amânării ratelor, trebuie să vă faceţi câteva calcule pentru prevenirea situaţiilor dificile în care aţi putea ajunge în momentul reluării plăţilor. Iată la ce trebuie să fiţi atenţi:1.... detalii