Hotararea Guvernului privind aprobarea normelor de implementare a programului Prima casa (Nota de fundamentare)

Autor:

Bancherul.ro
2017-01-28 12:34

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

Hotărâre pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului “Prima casă”

Motivul emiterii actului normativ

1. Descrierea situaţiei actuale

Programul ”Prima casă” a fost implementat la nivelul anului 2009, într-un context în care fluxurile specifice tranzacţiilor pe piaţa imobiliară erau blocate deoarece persoanele fizice se confruntau cu dificultăţi în accesarea unui credit de investiţii imobiliare destinat achiziţionării/construirii unei locuinţe, dificultăţi care se datorau în principal lipsei garanţiilor solicitate de instituţiile de credit conform normelor de creditare proprii.

Pe acest fond, la care se adaugă şi faptul că a fost implementat pentru a răspunde unei nevoi sociale pregnante – problema locativă, programul ”Prima casă” a cunoscut până în prezent o dinamică semnificativă, antrenând fluxuri de numerar în economie şi stimulând în mod indirect industriile orizontale adiacente sectorului construcţiilor.

Garanţiile pentru creditele destinate achiziţiei sau construcţiei de locuinţe în cadrul Programului se acordă numai în lei, de către finanţatorii care au optat pentru a prelua 50% din riscurile asumate de stat în cadrul etapelor anterioare.

Plafonul total de garantare alocat pentru anul 2016 este de 2.940,3 milioane lei.

De la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii noiembrie 2016, au fost acordate 203.783 garanţii, în valoare totală de 17,5 miliarde lei.

De la începutul anului 2016 până la finele lunii noiembrie au fost acordate 32.747 garanţii, în valoare totală de 3,1 miliarde lei.

Până în prezent, în cadrul Programului au fost înregistrate 767 cereri de plată, din care, până la data de 29.12.2016 au fost plătite 521, iar valoarea totală a garanţiilor plătite este de 44.077.264,79 lei. Un număr de 130 de cereri de executare, în valoare totală de 540.281,65 lei şi 2.151.748,80 euro au fost respinse la plată.

Din garanţiile executate, un număr de 14 garanţii, în valoare totală de 1.098.768,98 lei, au fost repuse în vigoare, iar diferența până la 781 cereri de executare a garanţiilor înregistrate, este reprezentată de cereri retrase de la plată, garanţiile aferente fiind încă în vigoare şi decererile în analiză, pentru care nu s-au emis încă decizii de plată/respingere, acestea având termene de finalizare în 2017.

Schimbări preconizate

Prin Memorandumul cu tema Aprobarea strategiei programului ”Prima casă” (2017-2021), adoptat de Guvern în şedinţa din data de 29.11.2016 au fost stabilite obiectivele şi liniile directoare care vor guverna programul ”Prima casă” în următorii 5 ani.

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2016 pentru modificarea şi completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în
vederea implementării programului “Prima casă”, precum şi pentru stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial nr.1013/16.12.2016, la nivelul legislaţiei primare au fost transpuse obiectivele aprobate prin strategie, fiind stabilite criteriile pe care trebuie să le îndeplinească locuinţele pentru a fi încadrate în categoria locuinţelor noi şi consolidate, iar procentele de garantare au fost diferenţiate în funcţie de categoriile de locuinţe care pot fi
achiziţionate în cadrul Programului.

Totodată, prin aceeaşi intervenţie legislativă efectuată la nivelul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2009 au fost individualizate procentele de garantare corespunzătoare fiecărui tip de tranzacţie, de maximum 50% pentru locuinţele noi sau consolidate, în cazul cărora lucrările de construcţie sau consolidare au fost recepţionate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, respectiv de maximum 40% pentru celelalte categorii de locuinţe.

Termenul de 5 ani de la data semnării procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii, propus pentru a delimita încadrarea locuinţelor noi, a fost corelat cu prevederile art.7 alin.(3) din Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcţii, rep., cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc o durată minimă de 5 ani a perioadei de garanţie din contractele de execuţie a lucrărilor de construcţii încheiate între părţi, diferenţiată în funcţie de categoriile de importanţă ale construcţiilor stabilite potrivit legii.

Având în vedere modificările şi completările recent aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2009, se impune corelarea normelor de aplicare a acesteia. În acest sens, propunem introducerea unui nou set de definiţii ale locuinţelor care se pot achiziţiona/construi prin Program.

Prin locuinţă nouă în sensul programului “Prima casă” se înţelege orice imobil care respectă cerinţele pentru a fi încadrată în categoria imobilelor cu destinaţia de locuinţă, recepţionat la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.

Locuinţele supuse unor lucrări de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, vor fi asimilate locuinţelor noi.

Se propune reglementarea modului de calcul al termenului de 5 ani aplicabil în cazul locuinţelor noi şi/sau consolidate să fie calculat în funcţie de data efectuării recepţiei la terminarea lucrărilor, având ca punct final data solicitării creditului garantat (element care poate fi controlat în cadrul analizei).

În tot cuprinsul normelor metodologice de implementare a programului ”Prima casă”, referirile la împărţirea proporţională a riscurilor şi pierderilor, respectiv la procentul egal de garantare, au fost înlocuite cu sintagma „proporţional cu procentul de garantare”, care reflectă procentul diferenţiat în funcţie de categoria de locuinţă achiziţionată în cadrul Programului.

Conform strategiei programului ”Prima casă”, se propune ca pentru anul 2017, să fie aprobată alocarea unui plafon al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 2.500 milioane lei.

Pentru simplificarea proceselor şi evitarea birocratizării excesive a acestora, se propune preluarea de către FNGCIMM a sarcinii de a emite acordurile pentru radierea ipotecilor şi a interdicţiilor de înstrăinare şi grevare prevăzute de lege în cazul rambursării integrale anticipate sau la termen a finanţărilor garantate, precum şi în cazul respingerii cererilor de plată având impact strict asupra activităţii de monitorizare a garanţiilor emise în cadrul programului ”Prima casă”.

Activitatea va fi acomodată la nivelul FNGCIMM, unde în prezent se procesează cererile finanţatorilor şi se desfăşoară activitatea de pregătire a documentaţiei de întocmire și transmitere a cererii de eliberare a acordului Ministerului Finanţelor Publice, precum și de emitere a deciziei de radiere și transmitere a acesteia către finanțatori, pentru aceleaşi situaţii.

Timpul de aşteptare al finanţatorilor/beneficiarilor pentru obţinerea acordurilor și a deciziilor de radiere va fi scurtat astfel cu cel puţin 10 zile lucrătoare (pentru efectuarea formalităţilor de emitere a acordurilor, pregătire și expediere a documentaţiei).

Preluarea integrală la nivelul FNGCIMM a tuturor operaţiunilor care intră în componenţa procedurii de radiere, ar permite informatizarea întregului proces în condiţii optime.

Propunem astfel ca, în cazul lichidării creditului garantat în cadrul Programului prin rambursarea integrală a soldului finanţării garantate, anticipată sau la termen, FNGCIMM să fie mandatat să îşi exprime acordul în numele şi în contul statului român, prin Ministerul Finanţelor Publice, în vederea radierii ipotecii legale şi a interdicţiilor înscrise în cartea funciară a locuinţei achiziţionate/construite în cadrul Programului.

Propunem ca pentru respectarea uzanţelor din domeniul bancar, în cazul garanţiilor ce vor fi acordate în baza promisiunilor de garantare emise cu procentul de garantare de 50%, fără diferenţiere în funcţie de încadrarea locuinţelor în categoria celor noi/consolidate sau aflate în exploatare, procentul de garantare să fie cel prevăzut în promisiunea de garantare.

Având în vedere faptul că termenul de 5 ani de la recepţie se raportează ca punct final la data solicitării creditului garantat, propunem ca finanţatorii săindividualizeze procentul de garantare corespunzător locuinţei care se achiziţionează prin credit garantat în cadrul Programului.

Alte informaţii

Pentru implementarea prevederilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2016 pentru modificarea şi completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului “Prima casă”, precum şi pentru stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, este necesar a fi stabilite normele de aplicare ale acesteia.

Comentarii

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Legislatie

Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare

Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancareÎn vigoare de la 14.12.2015Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 918 din 11.12.2015Parlamentul României adoptă prezenta lege.TITLUL I Schemele de garantare a depozitelorCAPITOLUL I Domeniul de aplicare şi definiţiiSECŢIUNEA 1 Domeniul de aplicare Art. 1. (1) Prezentul titlu reglementează înfiinţarea şi funcţionarea schemelor de garantare a depozitelor ca scheme oficial recunoscute pe teritoriul României pentru scopul garantării depozitelor. (2) Recunoaşterea oficială a schemelor de garantare a depozitelor se realizează prin lege sau poate fi acordată de Banca Naţională a României în calitate de autoritate desemnată, cu respectarea cerinţelor impuse de prezentul titlu. (3) Banca Naţională a României este autoritatea desemnată pe teritoriul României şi autoritatea administrativă competentă cu încadrarea depozitelor ca indisponibile potrivit art. 3 alin. (6) lit. a).... detalii

Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010

Care sunt prevederile legale privind rambursarea anticipata a unui credit de nevoi personale fara garantii imobiliare, conform OUG 50/2010:Rambursarea anticipatăArticolul 66(1) Consumatorul are dreptul, în orice moment, să se libereze în tot sau în parte de obligațiile sale care decurg dintr-un contract de credit. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, această reducere constând în dobânda și costurile aferente perioadei dintre data rambursării anticipate și data prevăzută pentru încetarea contractului de credit.(2) Dreptul consumatorului de a rambursa anticipat nu poate fi condiționat de plata unei anumite sume minime sau de un anumit număr de rate.(la 02-01-2011, Art. 66 a fost modificat de pct. 31 al art. I din LEGEA nr. 288 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 888 din 30 decembrie 2010. )Articolul 67(1) În... detalii

OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata

ORDONANȚĂ nr. 21 din 21 august 1992 (**republicată**)privind protecția consumatorilorEMITENT GUVERNULPublicat în MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 28 martie 2007**) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 476/2006 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.018 din 21 decembrie 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 și a mai fost modificată și completată prin:– Legea nr. 178/1998 pentru modificarea art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 13 octombrie 1998.– Ordonanța Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, aprobată cu modificări și completări... detalii

Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

LEGE nr. 190 din 9 decembrie 1999privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliareEMITENT PARLAMENTULPublicat în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 14 decembrie 1999Parlamentul României adoptă prezenta lege.Capitolul ICreditul ipotecar pentru investiții imobiliare. Definiții(la 06-03-2006, Titlul Cap. I a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 34 din 1 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 3 martie 2006. )Articolul 1(1) Prezenta lege reglementează regimul juridic al creditului ipotecar pentru investiții imobiliare.(2) Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare poate fi acordat exclusiv de către instituțiile autorizate, cu respectarea condițiilor prezentei legi și a legilor speciale de constituire și funcționare a acestora.(la 06-03-2006, Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 34 din 1 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 3 martie 2006. )Articolul... detalii