Deficitul bugetului general consolidat după primele zece luni ale anului a fost de 109,4 miliarde de lei (-6,19% din PIB-ul estimat la 1.768,8 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul. Finanțelor.
Este un rezultat mult mai slab decât în aceeaÈ™i perioadă a anului anterior (-62,8 miliarde lei È™i -3,91% din PIB).
Conjunctural (prima lună din trimestru), deficitul lunar s-a redus uÈ™or (0,75% din PIB față de 0,87% din PIB în septembrie, de la 0,55% pe august, după 0,4% în iulie È™i 0,2% în iunie), ceea ce confirmă un trend îngrijorător al acestui indicator critic.
Păstrarea în È›inta rectificată la -6,94% din PIB mai lasă un spaÈ›iu de 0,75 puncte procentuale, ce apare ca insuficient pe datele istorice. Este deja probabilă atingerea nivelului de -8% din PIB la finalul anului.
În contextul creÈ™terii economice modeste (+0,9% pe primele trei trimestre, date provizorii), încasările totale au fost, totuÈ™i, mai mari cu 13,1% în primele zece luni din 2024 (aproape 55 miliarde lei). Cu o inflaÈ›ie situată la nivelul de 4,67% după IPC, acest avans s-a tradus într-o creÈ™tere de +0,7 pp raportat la PIB (de la 26,1%, la 26,8%).
Din păcate, s-a consemnat È™i o majorare de peste 101 miliarde lei a cheltuielilor publice, cu un avans al ponderii în PIB de la 30% până la 33%.
Simplificat, în perioada ianuarie – octombrie 2024, statul a cheltuit 23 lei ÎN PLUS la fiecare 100 lei încasaÈ›i la bugetul general consolidat (È™i aproape dublu, adică 43 de lei peste 100 lei efectiv colectaÈ›i, strict la bugetul de stat).
Cu observația că a lăsat un deficit de aproape 6 miliarde lei la fondul național de sănătate (!!), bugetul de stat s-a păstrat ușor sub deficitul bugetului general consolidat.
În context organizării alegerilor prezidenÈ›iale È™i parlamentare, soldul general al bugetelor locale a reintrat pe minus (-3,8 miliarde lei, respectiv -0,21% din PIB), în timp ce excedentul instituÈ›iilor publice autofinanÈ›ate a urcat la 4,4 miliarde lei (0,25% din PIB).
De remarcat diferenÈ›a între avansul veniturilor din impozitul pe salarii È™i venit (+22,2%, adică aproape 7,4 miliarde lei în plus) È™i creÈ™terea mai redusă în cazul contribuÈ›iilor de asigurări (+20% sau +26,1 miliarde lei, în contextul modificării salariului mediu) în condiÈ›iile în care aceasta este cea mai mare componentă a bugetului public (circa 156 miliarde lei).
La impozitele indirecte, în contextul în care cifrele arată un spor considerabil al consumului în termeni reali pe primele 9 luni ale anului (+7,7%), avansul TVA a urcat peste ritmul general al creÈ™terii veniturilor (+17%, de la 85 miliarde lei la 99 miliarde lei nominal), la fel cu încasările din accize (+18,2%, adică un plus de 5,6 miliarde lei).
SusÈ›inerea din partea UE aferentă cadrului financiar 2014 – 2020 s-a diminuat substanÈ›ial (circa -73% sau aproape -26 miliarde lei), fiind compensată doar parÈ›ial de majorarea cu 462% (+12,8 miliarde lei nominal) prin contul plăților efectuate È™i prefinanțări din noul cadru financiar È™i de creÈ™terea de 458% a asistenÈ›ei financiare nerambursabile prin PNRR (+4,3 miliarde lei).
Cheltuielile, majorate cu 21% în context electoral
Ritmul de creÈ™tere al cheltuielilor (+21%) a fost cu 60% peste cel al veniturilor (+13,1%), în contextul anului electoral. El include creÈ™terea în cazul proiectelor cu finanÈ›are prin componenta de împrumut a PNRR (+9,7 miliarde lei sau +403%) È™i alocările pentru cofinanÈ›are din fonduri extee nerambursabile au înregistrat o creÈ™tere de aproape 450% sau 15,8 miliarde lei. De reÈ›inut sporul consemnat pe segmentul cheltuielilor de capital, peste 21 miliarde lei (+76%).
Ascensiunea bugetarilor în topul creÈ™terii puterii de cumpărare a salariilor pe ramuri de activitate s-a regăsit în avansul cheltuielilor de personal, ce a urcat la 23,8% (25,7 miliarde lei în plus, CEA MAI MARE CREȘTERE NOMINALÄ‚ DIN BUGET).
Asistența socială a consemnat o creștere procentuală de 14,9%, sub cea generală dar mult peste nivelul inflației (+24 miliarde lei nominal).
[1]
Totodată, au crescut sumele achitate pentru bunuri È™i servicii (13 miliarde lei nominal, respectiv +21%). În schimb, subvenÈ›iile au scăzut uÈ™or sub nivelul din aceeaÈ™i perioadă a anului trecut (-0,45 miliarde lei nominal, respectiv -2,9%). În fine, ar mai fi de semnalat creÈ™terea cheltuielilor cu dobânzile față de aceeaÈ™i perioadă a anului anterior (spor de 4,7 miliarde lei sau +17%).
Inflația anuală a scăzut în ianuarie 2025 la 4,95%, marginal sub pragul de 5% traversat la finalul anului trecut, potrivit datelor publicate de INS. Deși prețurile au avansat per total... detalii
România s-a situat pe poziția 16 din 27 de state membre UE la finele T3 2024 în ce privește datoria publică, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un nivel de... detalii
Inflația anuală a ajuns în decembrie 2024 la 5,14%, marginal peste cea din noiembrie, potrivit datelor publicate de INS. Prețurile au avansat per total cu 0,29%, cea mai mică valoare... detalii
Deficitul bugetului general consolidat după primele unsprezece luni ale anului a fost de 125,72 miliarde de lei (-7,12% din PIB-ul estimat la 1.764,5 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de... detalii