BANCI | Stirea Zilei

Profitul BRD revine, dupa 9 ani, la recordul istoric din 2008, dinaintea crizei

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-02-08 21:13

BRD, subsidiara bancii franceze Groupe Societe Generale, a obtinut anul trecut un profit net de 1,4 miliarde lei, aproape inca o data mai mare decat anul precedent, castigul fiind foarte apropiat de recordul istoric obtinut in anul de euforie 2008 care a precedat criza financiara izbucnita la finalul aceluiasi an.

Actiunea BRD a crescut astazi la BVB cu 3,41%, la 13,34 lei, comparativ cu un avans de doar 0,44% a titlului Bancii Transilvania (TLV) si 0,66% a indicelui BET.

Astfel, in 2017, profitul BRD la nivel de grup (banca si firmele de leasing, credite de consum, fonduri de investitii) s-a cifrat la 1,414 miliarde lei, aproape dublu fata de cele 763 milioane lei din 2016.

In 2008, un an de euforie pe piata bancara si in economia romaneasca supraincalzita si cu politici fiscale si monetare prociclice, in ciuda semnalelor de criza din Statele Unite, BRD obtinea un profit net de 1,573 miliarde lei, din care 87,5 s-au datorat vanzarii participatiei la firma de asigurari Asiban, astfel ca fara acest castig exceptional profitul bancii a fost de 1,485 miliarde lei, foarte apropiat de cel de anul trecut.

Trebuie precizat ca profitul foarte bun de anul trecut al BRD nu se datoreaza unei performante operationale exceptionale.

De ce a crescut atat de mult profitul BRD in 2017? Datorita riscului de credit. Mai exact, anul trecut banca nu a inregistrat nicio pierdere cu creditele neperformante, dimpotriva, a inregistrat castiguri de 359 milioane lei, fata de pierderi de 483 lei contabilizate din 2016.

Ceea ce inseamna ca multe din pierderile cu creditele neperformante anticipate in 2016 sub forma provizioanelor nu s-au confirmat, astfel ca banca a reusit sa-si recupereze o buna parte din respectivele imprumuturi despre care credea ca nu vor mai fi platite de clienti, fiind vorba in special de firme.

In rest, indicatorii operationali ai BRD mai degraba au stagnat anul trecut.

Astfel, profitul operational a scazut in 2017 cu 5,6%, la 1,312 miliarde lei, de la 1,390 miliarde lei in 2016, din cauza stagnarii veniturilor la 2,7 miliarde lei si cresterii cu 6% a cheltuielilor, de la 1,3 la 1,4 miliarde lei.

Veniturile din dobanzile incasate pentru creditele acordate clientilor au crescut marginal, cu 2,9% (53 milioane lei), la 1,860 miliarde lei, in conditiile in care grupul BRD si-a majorat soldul creditelor brute cu 2,1% (674 milioane lei), la 32,1 miliarde lei, in timp ce la nivelul bancii creditele brute au avansat cu 1,7% (0,5 miliarde lei), la 31,4 miliarde lei. Creditele depreciate au scazut cu 31%, echivalentul a 1 miliard de lei, la 2,4 miliarde lei.

In acelasi timp, dobanzile platite de banca pentru depozitele clientilor au scazut substantial, cu 36% (81 milioane lei), la 140 milioane lei.

BRD a reusit astfel sa-si majoreze venitul net din dobanzi cu 8,4% (133 milioane lei), la 1,719 miliarde lei.

In acelasi timp, veniturile nete din comisioane au scazut usor, cu 1,1%, la 763 milioane lei.

Pe de alta parte, BRD si-a dublat castigul din schimburile valutare realizate pentru clienti, de la 179 la 359 miliarde lei.

Activele BRD (doar banca) au crescut cu 2,8 miliarde lei (5,6%) in 2017, la o valoare de 53,490 miliarde lei. Activele totale ale grupului au ajuns la 54,927 miliarde lei, cu 3 miliarde lei (5,8%) peste nivelul din 2016.

Indicatorul de solvabilitate la nivelul bancii a scazut la 18,6% la finalul lui 2017, de la 19,8% in anul precedent.

Rata creditelor neperformante a coborat la 8,1%, de la 12,8%, iar gradul de acoperire cu provizioane a ceditelor neperformante a crescut de la 88,6% la 94,9%.

Comunicatul BRD

REZULTATELE GRUPULUI BRD ÎN ANUL 2017: PROFIT NET DE 1,4 MILIARDE RON

Principalii indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 31 decembrie 2017 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS):

- Profit net de 1.415 milioane RON în 2017, în creştere cu +85,3% faţă de anul trecut, datorat veniturilor solide din activitatea de bază şi costului de risc pozitiv

- Venit net bancar mai mare cu +4,9% excluzând elementele nerecurente, pe fondul unei creşteri foarte robuste a veniturilor nete din dobânzi (+8,4%)

- Performanţă operaţională îmbunătăţită: rezultat operaţional brut în creştere cu +5,9% după ajustarea cu elementele nerecurente

- Creştere comercială confirmată: portofoliu de clienţi mai mare (+41 mii clienţi activi), stoc în creştere de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice (+21% faţă de anul trecut), producţie de credite noi în creştere pe segmentul clienţilor persoane fizice (+14% faţă de anul trecut), creştere robustă a portofoliului de credite (+5,3%* faţă de anul trecut)

- Cost net al riscului pozitiv, determinat de recuperări semnificative pe segmentul non retail, recunoașterea despăgubirilor din asigurări și câștigul din vânzarea de portofolii neperformante

- Îmbunătăţire continuă a profilului de risc de credit: rata creditelor neperformante de 6,6% la sfârșitul lui 2017, faţă de 10,5% la sfârșitul lui 2016; grad de acoperire a creditelor neperformante de 74,2% faţă de 76,6% la finalul lui 2016

Performanţă comercială dinamică

Anul 2017 s-a caracterizat prin redresarea creditării pe fondul avansului creditelor acordate persoanelor fizice cu +6,6%* și a celor pentru companii cu +0,9%* la sfârşitul lui decembrie 2017, şi revenirea pe o traiectorie ascendentă a ratelor de dobândă la lei în septembrie, în contextul inflaţiei în creştere. Banca Naţională a României a făcut primii paşi spre normalizarea politicii monetare îngustând coridorul simetric de 2 ori în 2017 şi mărind rata de politică monetară cu +0,25 pp, la 2%, în ianuarie 2018 și, din nou, la 2,25% în februarie 2018.

În acest context, performanţa comercială a BRD a continuat sa se îmbunătăţească. Numărul de clienţi activi a crescut cu 41.000 faţă de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 38.000 şi micile companii cu 3.000. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,16 de la 4,07 la finalul lui 2016.

Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la aproape 1,4 milioane, +21% faţă de anul trecut. În special, numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +45%. BRD s-a concentrat îndeosebi pe dezvoltarea aplicaţiei MyBRD Mobile, aducând-o la cele mai înalte standarde din piaţă. MyBRD Mobile oferă în prezent opţiunea de recunoaştere facială la autentificare şi la semnarea tranzacţiilor, un tutorial de prezentare a principalelor funcţionalităţi, disponibil înainte de logare şi aduce noi îmbunătăţiri pentru creşterea flexibilităţii în navigare, precum şi ale interfeței grafice.

Creditele nete au crescut la 30,3 miliarde RON, cu +5,3%* în comparație cu sfârşitul lui 2016, susţinute de creşterea robustă atât pe segmentul persoanelor fizice cât şi pe portofoliul mari clienţi. Producţia de credite pentru persoane fizice a continuat sa fie dinamică, ajungând la 6,4 miliarde RON (+13,8% faţă de anul trecut), fiind reconfirmată poziţia de lider a BRD pe piaţa creditelor pentru persoane fizice, cu o cotă de piaţă de 16,9% la sfârşitul lui 2017.

Creditele non-retail au crescut uşor, cu +0,4%*, portofoliul de mari clienţi înregistrând o evoluţie pozitivă de +3,1%* faţă de anul trecut. Pe segmentul IMM, BRD a intensificat co-finanţările în cadrul programelor de finanţare europene şi naţionale, beneficiind de expertiza structurii sale dedicate. În 2017 au fost finanţate peste 180 de proiecte de investiţii ce beneficiază de fonduri UE în cadrul perioadei de finanţare 2014-2020, BRD acordând credite de aproximativ 60 milioane EUR (din care 90% pentru agricultură, în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală). De asemenea, au fost acordate aproximativ 3.000 de credite punte cu o valoare cumulată de 44 milioane EUR în cadrul campaniei organizate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).

Depozitele au crescut la 44,2 miliarde RON, +3,8%* în dinamică anuală, impulsionate de economiile clienţilor retail (+5,8%* față de anul trecut), pe când depozitele non-retail au fost cvasi-stabile (+0,5%*) în contextul unei poziţii de lichiditate confortabile. Depozitele în conturi curente au continuat să crească, +22%*, comparativ cu finalul lui 2016, într-un mediu caracterizat de rate de dobândă încă scăzute. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii decembrie 2017 (+1,1 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lui 2016).

Rezultate financiare foarte solide

Venitul net bancar a ajuns la 2.786 milioane RON, în creştere cu +4,9% faţă de anul trecut, excluzând elementele nerecurente (câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare de 131 milioane RON în 2016 şi de 9 milioane RON în 2017). Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere foarte robustă de +8,4% faţă de anul trecut, generată în principal de evoluţia solidă a volumelor, creşterea ratelor de dobândă având, de asemenea, o contribuţie pozitivă în ultimul trimestru al anului. Veniturile nete din comisioane (-1,2% faţă de anul precedent) au fost influenţate în mod nefavorabil de presiunea asupra comisioanelor aferente operaţiunilor bancare, dar au beneficiat de venituri mai mari din activităţi de administrare a activelor şi pe pieţe de capital.

Cheltuielile operaționale au ajuns la 1.473 milioane RON. Programul de transformare lansat de BRD, care va conduce la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienţilor noştri şi eficienţă operaţională crescută, a dus la înregistrarea unei cheltuieli nerecurente de 29 milioane RON, aferente costurilor de transformare anticipate pentru următorii trei ani. Excluzând acest element nerecurent, cheltuielile operaţionale au crescut cu +4,1% faţă de anul trecut, ca urmare a costurilor mai ridicate cu forţa de muncă şi a avansului investiţiilor pe segmentul IT, în proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul băncii.

Grupul BRD a continuat să îşi îmbunătăţească performanţa operaţională, rezultatul operațional brut crescând cu +5,9% faţă de anul trecut, după ajustarea cu elementele nerecurente. Indicatorul cost/venit din activitatea de bază, la nivel de grup, a ajuns la 52,0% faţă de 52,4% în 2016.

Calitatea portofoliului de credite s-a îmbunătăţit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,6% la finalul lui 2017 faţă de 10,5% la finalul lui 2016, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut solid la 74,2%, comparativ cu 76,6% la finalul lui 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Costul net al riscului a înregistrat o eliberare netă de provizion de 360 milioane RON datorită unor recuperări pe portofoliul de clienţi non retail, recunoașterii unor despăgubiri din asigurări şi câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante.

În acest context, Grupul BRD a înregistrat o profitabilitate foarte robustă. Profitul net a ajuns la 1.415 milioane RON în 2017, +85,3% în dinamică anuală, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 20,1% în comparație cu 11,8% anul precedent.

BRD şi-a menţinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 19,5% la sfârșitul lui 2017 (incluzând rezultatul anului curent, net de dividendul ce va fi propus**, la nivel individual, conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale), faţă 19,8% la sfârșitul lui 2016 (incluzând profitul net).

Având în vedere rezultatele anului, cât şi aşteptările privind evoluţia indicatorului de adecvare a capitalului, Consiliul de Administraţie a decis să propună un dividend corespunzător unei rate de alocare de 80% din profitul net pe 2017 din activitatea de bază, la nivel de bancă, şi 100% din valoarea elementelor nerecurente, nete de impozit, rezultând o rată de alocare de 83%, sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor din data de 19 aprilie 2018.

“În 2017, BRD a produs performanţe financiare şi comerciale foarte solide şi a obtinut rezultate promitatoare în demersul de optimizare a experienţei oferite clienţilor, atât prin modernizarea canalelor digitale, cât şi printr-o mai bună calitate a serviciilor. Pe termen mediu, ne vom îndrepta toată atenția spre creșterea calității experienţei și satisfacției clienţilor, accelerând investiţiile în digitalizare şi continuând să rafinăm modelul de business. În același timp, ne vom păstra angajamentul faţă de societatea românească implicându-ne în iniţiative sociale semnificative, printr-o serie de proiecte diverse, de la artă şi cultură până la inovare și tehnologie”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.

Implicare activă în societatea românească

Pe lângă finanțarea economiei locale, BRD joacă un rol activ în evoluția societății românești în ansamblu, investind în educație și tehnologie, cultură, susținerea noului jurnalism și sport. Angajații BRD sunt implicați, de asemenea, în cauze sociale, contribuind direct la diferite proiecte de educație.

În cultură, BRD susține proiectele și liderii noii generații de creatori. Banca susține evenimente culturale importante, cum ar fi Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu sau Festivalul Național de Teatru de la București, concerte de muzică clasică, cum ar fi Sonoro Conac sau Turneul Stradivarius, dar și proiecte precum Festivalul Ideo Ideis. De asemenea, banca construiește proiecte culturale greenfield, precum Scena9.ro - o platformă de jurnalism cultural - sau Rezidenta BRD Scena9, un centru dedicat creatorilor de cultură contemporană.

În plus, BRD contribuie la pregătirea noii generații de specialiști IT și antreprenori pentru provocările societății digitale de mâine, prin câteva proiecte în domeniu – BRD First Tech Challenge, Laboratorul de Robotică și Innovation Labs – pentru peste 45.000 de elevi și studenți.

Rezultatele financiare preliminare ale Grupului BRD aferente anului încheiat la 31 decembrie 2017 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Société Générale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti

(*) Variatii la curs valutar constant
(**) Cu condiţia aprobării in cadrul Adunării Generale Anuale a Acţionarilor în data de 19 aprilie 2018.

BRD - Groupe Société Générale are 2,33 milioane de clienţi activi şi operează o reţea de 760 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,3 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 28 800 POS-uri şi mai mult de 1 500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul anului 2017, de 53,5 mld RON.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Bancile nu verifica cine este detinatorul unui cont IBAN, permitand inselaciunile

Bancile nu verifica daca un cont IBAN in care se face o plata corespunde cu numele detinatorului acestuia, persoana fizica sau firma, facilitand astfel inselaciunile, dupa o procedura destul de simpla. Hotul face rost de o factura pentru livrarea unor produse sau servicii, emisa de o detalii

Romanii vor putea face plati instant cu telefoanele mobile, din 2019

Platile interbancare de mica valoare (sub 50.000 de lei) vor putea fi realizate instant de la finalul acestui an, fata de cateva ore sau chiar o zi, ca in prezent, iar Transfond va pune la dispozitia bancilor, IFN-urilor si fintech-urilor un serviciu suplimentar care va permite platile instant detalii

Seful Oficiului de combatere a spalarii banilor (ONPCSP) a fost amendat de o judecatoare in procesul fraudelor de la BRD

Presedintele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, Staicu Daniel-Marius, a primit o amenda judiciara de 5.000 lei, pentru refuzul indirect de a pune la dispozitia instantei care judeca procesul fraudelor de la BRD din perioada 2009-2011 informatiile solicitate in acest detalii

ING Bank spune ca a luat masuri pentru evitarea unei noi erori de procesare a platilor cu cardul, insa ramane problema comunicarii cu clientii, care au inceput sa-si piarda increderea in banca

ING Bank spune ca a luat masuri pentru a putea evita in viitor aparitia unei noi erori de procesare a platilor cu cardul, precum cea de luni, 8 octombrie, cand au fost incasate de doua ori tranzactiile cu cardurile la POS-uri si online, precum si retragerile de bani de la bancomate, efectuate pe detalii

Ultimele Comentarii