Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în aprilie 2024 față de luna anterioară cu 6,2% pe seria brută, deși numai 0,8% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, conform datelor publicate de INS.
Datele confirmă majorarea semnificativă a consumului în condițiile creșterii excesive a puterii de cumpărare.
Raportat la aceeași lună din anul precedent s-a consemnat un avans al vânzărilor de 14,6% brut, valoarea ajustată cu sezonalitatea fiind ceva mai moderată (+9,5%). Per total, datele cumulate pentru prima treime a anului reflectă un avans al salariilor și pensiilor cu mult peste rezultatele din economie.
Datele INS au arătat o creștere anuală de 7,6% a puterii de cumpărare a salariului mediu (+13,9% nominal aferent lunii martie dar încasat în aprilie, la o inflație de 5,90%), corelată cu consolidarea similară în domeniul pozitiv a pensiei reale (după majorarea cu 13,8% a punctului de referință de la începutul anului).
Ar fi de subliniat creșterile mai pronunțate înregistrate ca volum brut față de luna anterioară la produse nealimentare (+9,3% brut, deși numai +0,7% după sezonalitate) și din comerțul cu carburanți (+6,6% brut, de data aceasta -2,2% ajustat). Pe segmentul de produse alimentare, băuturi și tutun, creșterea a fost identică în termeni bruți și ajustați (+2,3%).
Față de aceeași lună din 2023, avansul a fost considerabil mai consistent la produsele nealimentare (+21,9% brut și +14,4% ajustat sezonier). Creșterea a fost ceva mai mică pe segmentul de carburanți (+14,7% brut și +7,9% ajustat). Magazinele cu vânzare predominantă de produse alimentare au înregistrat creșteri de 6,3% brut, respectiv 5,4% ajustat.
[1]
Per total, evoluția consumului a fost în creștere robustă la începutul lui 2024, cu observația că rezultatul pe prima treime a anului s-a situat semnificativ peste avansul PIB estimat pentru anul în curs (+3,4%).
O anumită accelerare a consumului în a patra lună a anului s-a produs în contextul creșterii puterii de cumpărare, odată ce inflația a scăzut sub pragul de șase procente.
Din păcate, evoluția din comerț a survenit pe fondul declinului din industrie (situată ca rezultat brut lunar la nivelul din urmă cu șapte ani), rezultatelor neconvingătoare din agricultură (după scăderea de -23,4% din 2022, revenirea din 2023 a fost de 10,2% iar cea estimată curent pe 2024 ar fi de numai 5,7%) și probemelor din construcții (în scădere cu -7,1% pe T1).
Pentru referință, conform comunicatului prezentat de Eurostat, România (+0,8% pe date ajustate) se situează pe contrasens cu evoluțiile din statele UE (-0,6% în aprilie față de luna precedentă), Zona Euro (-0,5%), precum și statele cu care ne comparăm de obicei: Ungaria și Polonia (ambele cu -0,9%).
Rezultatul de +9,8% valoare ajustată la calendar pentru martie `24/martie `23 apare foarte departe de media Zonei Euro (0%) sau media UE (-0,1%). Se mai regăsește însă în Bulgaria (tot +9,8%) și nu e cu mult peste cele din Croația și Slovacia (+8,6%). De reținut situația din Germania (-0,8%) și Italia (-1,2%), principalele partenere din comerțul exterior.