Exporturile României au fost în martie 2024 de 7,9 miliarde euro (-9,8% față de aceeași lună a anului anterior), în timp ce importurile au însumat 10,45 miliarde euro (-6,7%), potrivit datelor publicate de INS.
Astfel, deficitul comercial a crescut la 2.548,4 milioane euro (+17% față de luna precedentă și +5% în raport cu aceeași lună a anului anterior).
După primele trei luni ale anului curent, gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a ajuns la 80,7% (de la 81,8% în februarie), totuși peste valorile consemnate pe parcursul celor patru ani anteriori. De remarcat valorile maxime pentru ultimele 12 luni în domeniul negativ atât la evoluția exporturilor cât și a importurilor, cu un avantaj relativ pentru acestea din urmă, de unde și revenirea peste pragul de 2,5 miliarde euro deficit lunar.
[1]
Deficitul balanței comerciale în T1 2024 a fost de 6.699 milioane euro, mai mic cu 103,3 milioane euro (-1,5%) decât în același trimestru din anul precedent. Totodată, după scăderea importantă din martie, pe ansamblul primelor trei luni din an exporturile s-au diminuat cu -3,7% iar importurile cu -3,2%. Totuși, ar fi de subliniat consolidarea acestora din urmă peste pragul de 10 miliarde euro.
Minusul acumulat pe segmentul de mărfuri pe primul trimestru a reprezentat 1,9% din rezultatul economic anual estimat recent (353,5 miliarde euro), în contextul în care nivelul prognozat oficial este de 8,8% din PIB. Astfel, deficitul comercial s-a plasat la început de an în linie cu așteptările Comisiei Naționale de specialitate.
Schimburile cu țările UE au fost de aproximativ 11 miliarde euro la export și 14 miliarde euro la import (73,4% din exporturi și 73,6% la importuri).
Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de circa 4 miliarde euro și importuri de 5 miliarde euro. Au rezultat solduri negative de 3 miliarde euro cu statele UE şi de 1 miliard euro pe relaţiile extracomunitare, adică trei sferturi față de un sfert din total.
Fapt îmbucurător, sectorul de mașini și echipamente de transport a evoluat pe plus după deficitul important consemnat anul trecut (+218 milioane euro în T1 2024 față de – 3.221 milioane euro în 2023). Din păcate, la categoria altor mărfuri manufacturate, minusul din schimburile cu exteriorul a trecut de 1,6 miliarde euro, aproape un sfert din soldul negativ consemnat per total.
Pe zona de produse alimentare și animale vii, rezultatul net a reprezentat circa 17% din minusul consemnat per total. Gradul de acoperire al importurilor pe baza exporturilor efectuate a scăzut până la 60%, semnificativ sub nivelul de 70% consemnat pe ansamblul anului 2023 și foarte departe de rezultatul echilibrat înregistrat cu zece ani în urmă.
[1]
Consumul de carburanți din import a condus la un deficit sectorial de 1,17 milioane euro, adică aproape trei sferturi din cel consemnat la produsele manufacturate și mai mare decât minusul consemnat la produsele alimentare.
Problema principală rămâne soldul puternic negativ al schimburilor de produse chimice (peste 1,1 miliarde euro lunar). Per total, petrochimia a generat două treimi din deficitul comercial.