www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Comerțul cu amănuntul, în creștere pe final de an

Autor: Dan Palangean
2024-01-12 07:42

Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în noiembrie 2023 față de luna anterioară cu 4,1 pe seria brută, dar numai 1,7% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, conform datelor publicate de INS. 


Raportat la aceeași lună din anul precedent s-a consemnat un avans de 3,8% brut, valoarea ajustată cu sezonalitatea fiind ceva mai redusă (+3,3%). Per total, rezultatul brut cumulat de la începutul anului 2023, în pierdere de viteză după luna martie și stabilizat la 2% în septembrie-octombrie, a revenit pe creștere în noiembrie, după majorarea salariului minim.


Această evoluție s-a produs în contextul unui avans anual de aproape zece procente al puterii de cumpărare a salariului mediu (+17,1% aferent lunii octombrie dar încasat în noiembrie, la o inflație de 6,72%), corelată cu consolidarea în domeniul pozitiv a pensiei reale (+5,9%, după majorarea cu 13% a cuantumului mediu de la începutul anului).


Ar fi de subliniat creșterile înregistrate față de luna anterioară la toți indicatorii pe categorii de mărfuri, cu valoarea maximă la produse alimentare, băuturi și tutun (+1,9%), mai redusă la produse nealimentare (+1,2%) și relativ minoră pe segmentul de carburanți (+0,7%, deși +1,6% după ajustarea cu sezonalitatea).


Față de aceeași lună din 2022, datele INS au fost pozitive la produsele alimentare (+4,1% brut și +4,3% ajustat sezonier) și, mai ales, la magazinele cu vânzare predominantă de produse nealimentare (+7,3% brut, respectiv +6,5% ajustat). Au rămas, însă, negative pe segmentul de carburanți (-4,7% brut și -5,7% ajustat).


Cumulat de la începutul anului, avansul comerțului în ansamblu exprimat în termeni bruți s-a mărit înapoi la 2,2% (2,3%, după ajustarea cu sezonalitatea), cu niveluri pozitive la produse alimentare (+3,5%) și produse nealimentare (+4%). În același timp, la carburanți, după o anumită revenire la mijlocul anului, s-a păstrat poziționarea în domeniul negativ (-3,7%).


[1]


Per total, evoluția consumului este în revenire spre finalul lui 2023, iar rezultatul cumulat se conturează a fi peste avansul economic scontat pe anul în curs. Datele indică o revenire a consumului în condiții de creștere a puterii de cumpărare a salariilor și pensiilor, pe măsură ce inflația a scăzut semnificativ.


Din perspectiva stabilității macroeconomice, pe fondul rezultatelor slabe din industrie (situate ca rezultat brut lunar la nivelul din urmă cu șapte ani) și agricultură (evoluția din 2022 a fost revizuită la -23,4% iar revenirea estimată curent pe 2023 este de numai 1,8%), s-a menținut la un nivel ridicat (mai mult de 23 miliarde euro deficit după primele 10 luni ale anului) dezechilibrul din comerțul exterior.


În context european, România (+0,7%) s-a plasat pe luna noiembrie 2023 în prima jumătate a țărilor UE la comerțul cu amănuntul față de luna precedentă, departe însă de țări precum Portugalia (+3,1%), Croația, Slovenia (ambele cu +3%). În spatele Letoniei (+0,9%) și Belgiei (+0,8%) dar mult peste media UE (-0,2%), penalizată de Germania (-2,5%).


De reținut, față de aceeași lună a anului trecut, România s-a poziționat pe locul 6, cu un avans de 3,8%, sub cele din Spania (6,8%), Croația (6,4%), Danemarca (6,3%), Malta (5,3%) și Cipru (4,8%). Pentru referință, menționăm că media UE a fost de -1% iar cea a Eurozonei de -1,1%, cu Slovenia (-11,1%), Estonia (-8,8%), Ungaria (-5,4%) în topul scăderilor.