Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat pe anul 2020 o creștere de 2,2% în volum brut a cifrei de afaceri, potrivit datelor publicate de INS.
În pofida pandemiei, valoarea cumulată de la începutul anului nu a coborât niciodată sub referința din 2019, pe fondul creșterii veniturilor populației (circa +7,5% majorare a salariilor și +15,5% la pensii pe T3 2020). Din luna mai, traiectoria comerțului a fost ascendentă, cu excepția unei stagnări conjuncturale în august.
Pe fondul efectelor pandemiei, care a determinat o scădere semnificativă a PIB, nu s-a redus consumul ci doar RITMUL DE CREȘTERE la produse alimentare (-1 punct procentual) și la cele nealimentare (-2,2 pp). Doar la carburanți a avut loc un declin important (-14,5 pp).
Cu o creștere de +5,0% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +5,6% la produse nealimentare. Rezultatul de ansamblu a fost diminuat de scăderea consumului de carburanți pentru autovehicule.
De reținut, în ultima lună a anului trecut s-a consemnat cel mai mare avans în raport cu luna precedentă (+5,8% în termeni bruți, deși numai +0,2% după ajustarea cu sezonalitatea).
Produsele alimentare (+17,3%) și carburanții pentru autovehicule (+1,3% brut și +0,3% ajustat cu sezonalitatea), reveniți pe plus după o lungă perioadă, au dat tonul. Produsele nealimentare au avut o scădere minoră în termeni bruți (-0,9%), dar au performat relativ la decembrie 2019 (+6,4%).
[1]
Rezultatul înregistrat pe 2020 a fost susținut imediat după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul de „locomotivă” a consumului a fost preluat pe parcurs de creșterea comerțului cu produse nealimentare.
Afectată din primăvară de scăderea cantităților comercializate, cifra de afaceri înregistrată la vânzările de carburanți a ajuns deja pe plus în decembrie, deși prețurile au rămas cu aproape șapte procente sub cele de la finalul anului trecut.
Din păcate, deși menținerea rezultatului cifrei de afaceri din comerț în domeniul pozitiv a indus o anumită atenuare a contracției economice (dată fiind ponderea ridicată a serviciilor în PIB) rezultatele din industrie și agricultură au fost în scădere semnificativă și pe contrasens față de creșterea comerțului.
Astfel, deficitul comercial în relațiile externe a urcat la circa 16,5 miliarde euro (date disponibile la 11 luni), cererea internă sporită fiind alimentată într-o proporție mai mare pe bază de importuri.