Amenzile primite de banci si Institutiile Financiare Nebancare (IFN) de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au scazut la jumatate in 2019 fata de anul precedent, cu toate ca s-au descoperit mai multe nereguli in furnizarea de servicii financiar-bancare.
Astfel, in 2019 ANPC a incheiat 21 de procese verbale de constarea a unor contraventii cu privire la incalcarea legilor de protectie a consumatorilor de produse financiar-bancare, fata de numai 15 procese verbale, cate au fost in anul precedent, conform datelor din rapoartele de activitate ale ANPC.
Cu toate acestea, valoarea amenzilor date de ANPC bancilor si IFN-urilor a fost in 2019 de numai 241.000 de lei, la jumatate fata de cei 557.000 lei din anul anterior.
In schimb, sumele de bani restituite consumatorilor in urma constatarii neregulior in contractele de servicii financiare a fost anul trecut de trei ori mai mare fata de anul precedent: 300.000 de lei (in special datorita despagubirilor pentru creditele in franci elvetieni, in valoare de 46.000 CHF) fata de numai 100.000 de lei in anul anterior, cand nu s-au rambursat sume in CHF.
In privinta reclamatiilor trimise de consumatori la ANPC cu privire la problemele intampinate in relatia cu bancile si IFN-urile, numarul acestora a scazut anul trecut, la 1.449 in total, fata de 1.608 in 2018.
Anul trecut au mai fost emise patru ordine de către Președintele Autorității Naționale pentru Protecția consumatorilor, în baza Legii 363/2007 privind protectia consumatorilor, prin care s-a cerut bancilor sa respecte aceasta lege cu privire la incalcarile constatate.
Controale la firmele de leasing
De asemenea, in perioada 18.03.2019 – 30.05.2019 s-a desfașurat o acțiune tematică națională de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de leasing, de către societățile de leasing și/sau instituțiile financiar-nebancare.
În cadrul acţiunii de control au fost verificați un număr de 25 operatori economici fiind încheiate 18 PVCC (Procese Verbale de Constatare a Contravenției) și 7 PVC (Procese Verbale de Constatare).
Pentru abaterile constatate s-au aplicat 66 de sancțiuni contravenționale din care 30 de avertismente, 36 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 780.000 lei. Totodată, s-au dispus măsuri de remediere a deficiențelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile, măsuri de corectare a oricăror neconformități cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile.
Au fost emise 3 Ordine de către Președintele Autorității Naționale pentru Protecția consumatorilor în baza Ordonaței de Urgență 50/2010 si au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 17.306,44 lei, conform raportului ANPC aferent anului 2019.