ING Bank si Raiffeisen Bank au fost implicate recent in mai multe incidente care au determinat nefunctionarea aplicatiilor de internet/mobile banking si probleme la platile cu cardurile, inclusiv dublarea unor tranzactii online. Incidentele au fost raportate catre BNR de catre cele doua banci, conform normelor in vigoare.
Iata ce spune BNR despre incidentele in care au fost implicate cele doua banci, la solicitarea Bancherul.ro:
"În conformitate cu prevederile art. 219 din Legea 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, prestatorii de servicii de plată care furnizează servicii de plată pe teritoriul României au obligația legală de a raporta apariția unor incidente majore care afectează instrumentele de plată și serviciile de plată.
Prestatorii de servicii de plată autorizați și supravegheați de BNR vor raporta incidentele către BNR, iar prestatorii de servicii de plată autorizați într-un stat membru si care prestează servicii de plată pe teritoriul României prin sucursale (situația ING BANK N.V. AMSTERDAM - SUCURSALA BUCUREȘTI) și/sau agenți notifică orice incident operaţional sau de securitate major către autoritatea competentă din statul membru de origine.
În conformitate cu prevederile art. 71 alin. (2) din Regulamentul BNR nr. 2/2020 privind măsurile de securitate referitoare la riscurile operaţionale şi de securitate şi cerinţele de raportare aferente serviciilor de plată, prestatorii de servicii de plată autorizați într-un stat membru si care prestează servicii de plată pe teritoriul României prin sucursale (situația ING BANK N.V. AMSTERDAM - SUCURSALA BUCUREȘTI) și/sau agenți trebuie să remită o copie a notificării transmise către autoritatea competentă din statul membru de origine.
A. În cazul incidentelor intervenite la nivelul ING BANK N.V. AMSTERDAM - SUCURSALA BUCUREȘTI, din informațiile furnizate de instituția de credit, doar cel din data de 15 mai a.c. a fost clasificat ca incident major și raportat conform reglementărilor.
Din analiza datelor raportate rezultă că incidentul a fost de natură tehnică, afectând performanța instrumentului de plată electronică cu acces la distanță de tip internet banking, respectiv o capacitate de utilizare redusă în ceea ce privește numărul utilizatorilor care puteau accesa simultan serviciile de plată prin intermediul aplicației de internet banking.
Aplicațiile specifice instrumentului de plată electronică cu acces la distanță de tip internet banking au funcționat cu intermitențe în jurul orelor prânzului, intervalul de timp neputând fi calculat în baza informațiilor disponibile la acest moment.
Referitor la incidentul din data de 5 mai, ING BANK a comunicat faptul că acesta nu s-a datorat unei probleme la nivelul băncii, ci unui incident operațional la nivelul schemei de plată. Tranzacțiile din zilele de 4 și 5 mai au fost trimise spre decontare de două ori de către schema de plată, acestea fiind corectate în data de 6 mai.
B. În cazul incidentului apărut la nivelul RAIFFEISEN BANK S.A. în data de 13 mai, din datele de care dispunem până in prezent, acesta a fost generat de cauze de natură tehnică, care au afectat temporar disponibilitatea serviciilor de plată oferite prin intermediul instrumentelor de plată electronică cu acces la distanță de tip internet, precum și imposibilitatea efectuării operațiunilor de plată cu cardul.
Aplicațiile specifice instrumentelor de plată electronică de tipul cardurilor și cu acces la distanță nu au fost disponibile în a doua parte a zilei în care a avut loc incidentul, indisponibilitate înregistrată pentru o durată de aproximativ 90 minute.
Menționăm și faptul că din informațiile transmise de prestatorii de servicii de plată, rezultă că aceștia au detectat incidentele la nivel intern, cu ajutorul sistemelor de monitorizare specifice și au informat clientii, folosind canalele de comunicare disponibile din social media, mobile banking, cât și prin intermediul serviciilor de call center."