www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cum isi fardeaza profitul BRD

Autor: Bancherul.ro
2018-08-03 22:38

Daca ati vazut unele stiri conform carora profitul BRD a crescut cu 34,5% in primul semestru al anului, sa stiti ca e vorba de jurnalism tip copy/paste, sursa fiind un comunicat de presa al bancii in care profitul acesteia a fost cosmetizat, ca sa folosim un eufemism.


“Profit net de 757 milioane RON, în creştere cu +34,5% faţă de prima jumătate a anului 2017, excluzând elementele nerecurente, pe fondul performanţei operaţionale solide şi costului de risc pozitiv“, conform comunicatului BRD.


BRD nu spune insa in comunicat si care a fost cresterea profitului fara asa-zisele “elemente nerecurente”. Asta pentru ca ar fi trebuit sa anunte un procent de doar 0,9%, ceea ce probabil ca nu da prea bine, nu?


Sa vedem acum la ce artificii a recurs BRD pentru a-si cosmetiza profitul.


Chichita sunt acele elemente nerecurente, care au fost scoase din profitul anului trecut, astfel incat sa rezulte o crestere mai mare a acestuia in acest an.


Numai ca elementele nerecurente nu sunt deloc nerecurente, din simplul motiv ca au avut loc atat anul trecut, cat si acest an. Este vorba de despagubirile din asigurari si venituri din vanzarea de credite neperformante.


BRD sustine insa ca elementele nerecurente de anul trecut au fost mai nerecurente decat in acest an.


“Elementele nerecurente s-au ridicat la 65 milioane RON în primul semestru din 2018 (despăgubiri din asigurări) comparativ cu 272 milioane RON în primul semestru din 2017 (despăgubiri din asigurări şi câştig din vânzarea unui portofoliu de credite neperformante)”, conform comunicatului BRD.


[1]


Asadar, in acest an au fost elemente nerecurente doar din despagubiri din asigurari, pe cand anul trecut au fost si credite neperformante.


Despagubirile din asigurari si castigul din vanzarea de credite neperformante reprezinta costul riscului de credit, care in cazul BRD a fost pozitiv atat anul trecut si in acest an, datorita acestor venituri (reluari) obtinute din asigurarile incasate pentru creditele neperformante si in urma vanzarii altora.


In raportul semestrial al BRD se precizeaza urmatoarele: “costul net al riscului a inregistrat o reluare de 160 milioane RON, cu 116 milioane RON mai mica decat in 2017, din recunoasterea despagubirilor primite din asigurari precum si din castiguri din vanzari de creante nerecuperabile.”


Asadar, in realitate asa-zisele “elemente nerecurente” reprezinta costul riscului pozitiv, reprezentat de reluarile, adica veniturile obtinute din creditele neperformante, fie prin incasarile din asigurari, fie din vanzarea neperformantelor firmelor de recuperare creante.


Conform raportului BRD “veniturile din recuperari creante derecunoscute” au fost de 119 milioane lei in acest an, fata de 392 milioane lei anul trecut.


In concluzie, pentru BRD costul riscului reprezinta elementele nerecurente utilizate pentru fardarea profitului.


Comunicatul BRD


REZULTATELE GRUPULUI BRD ÎN PRIMUL SEMESTRU AL ANULUI 2018: ACTIVITATEA COMERCIALĂ DINAMICĂ DETERMINĂ CREŞTEREA SOLIDĂ A VENITURILOR

Principalii indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 iunie 2018 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS):


Profit net de 757 milioane RON, în creştere cu +34,5% faţă de prima jumătate a anului 2017, excluzând elementele nerecurente, pe fondul performanţei operaţionale solide şi costului de risc pozitiv


Generare solidă de venituri (venit net bancar în creştere cu +10,5%) datorită efectului pozitiv de volum şi ratelor de dobândă favorabile


Rezultat operaţional brut în creştere cu +19,4%, pe fondul unei creşteri moderate a cheltuielilor


Performanţă comercială robustă: creştere a creditelor nete de +2,8%*, depozite retail mai mari cu +6,8%*, producţie mai mare de credite pentru locuinţe (+8%), număr de tranzacţii în creştere, majorarea stocului de contracte de internet şi mobile banking pentru clienţi persoane fizice (+18%)


Cost net al riscului pozitiv de 154 milioane RON, în scădere cu -43% ca urmare a elementelor nerecurente mai mari înregistrate în semestrul I din 2017


Performanţă comercială dinamică


Creşterea creditării pe piaţa românească (+5,1%* în termeni nominali la sfârşitul lunii iunie 2018) a fost determinată de segmentul clienţilor persoane fizice în contextul creşterii salariilor şi ratei crescute de ocupare a populaţiei, în timp ce creşterea creditelor companiilor a rămas slabă. Depozitele au crescut cu +11,1%*, susţinute atât de segmentul persoanelor fizice, precum şi de cel al companiilor.


În acest context, performanţa comercială a BRD şi-a menţinut dinamismul. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a crescut la 4,22 de la 4,13 la finalul lunii iunie 2017. Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la 1,47 milioane, cu +18% mai mare faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +40%. În prima jumatate a anului 2018, au fost aduse mai multe îmbunătăţiri platformei MyBRD Mobile: simplificarea plăţilor de facturi, adaptarea aplicaţiei la cele mai recente modele de telefoane mobile, precum şi alte setări şi funcţii noi.


Creditele nete au crescut cu +2,8%* în comparație cu sfârşitul lunii iunie 2017, graţie performanţei dinamice pe segmentul retail. Creditele retail au crescut cu +6,1%*, susţinute în principal de creditele pentru locuinţe (+11,1%*). Producţia de credite pentru locuinţe a crescut cu +8,3%, evoluţie determinată de cererea solidă pentru creditul de locuinţe “La Casa Mea” oferit de BRD.


Depozitele s-au majorat cu +1,8%* în dinamică anuală în principal, datorită fondurilor atrase de la clienţii retail. Creşterea depozitelor retail (+6,8%*) s-a datorat depunerilor în conturile curente ale clienţilor persoane fizice (+26%*). Indicatorul credite nete/depozite a fost 67,3% la finalul lunii iunie 2018 (+0,6 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lunii iunie 2017).


Creşterea solidă a veniturilor


Evoluţia veniturilor a fost solidă în contextul volumelor în creştere, în principal pe segmentul retail, şi al ratelor de dobândă favorabile. Venitul net bancar a crescut cu +10,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, datorită, în principal, creşterii solide a veniturilor nete din dobânzi (+13,2%). Creşterea veniturilor nete din comisioane (+3,2%) reflecta numărul de tranzacţii în creştere şi veniturile mai mari din servicii de custodie şi depozitare. Categoria Alte venituri a crescut cu +13,5% datorită rezultatului mai mare din tranzacţionare.


Cheltuielile operaţionale au crescut într-un ritm moderat faţă de primul semestru din 2017 (+2,8%). Cheltuielile cu personalul au fost mai mari cu +11,3%, ca urmare a ajustării pachetelor de compensaţii, având în vedere presiunile din piaţa muncii. Categoria Alte cheltuieli (excluzând contribuţiile la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie) a crescut cu +5,7%, reflectând investiţii mai mari în proiecte pentru respectarea cerinţelor reglementare şi proiecte de transformare a băncii. Contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie s-a înjumătăţit faţă de anul trecut.


Performanţa operaţională a beneficiat de generarea solidă de venituri, rezultatul operaţional brut fiind în creştere cu +19,4% faţă de perioada similară a anului trecut. Indicatorul cost/venit a ajuns la 49,9% în scădere cu 3,7 puncte procentuale faţă de primul semestru al anului trecut.


Calitatea portofoliului de credite a continuat să se îmbunătaţească. Rata creditelor neperformante a scăzut la 6,3% la finalul lunii iunie 2018 faţă de 8,8% la finalul lunii iunie 2017, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut la un nivel solid de 73,0%, comparativ cu 75,0% la finalul lui iunie 2017 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Grupul BRD a înregistrat un cost al riscului pozitiv de 154 milioane RON, mai scăzut cu -42,8% datorită elementelor nerecurente mari înregistrate în 2017. Elementele nerecurente s-au ridicat la 65 milioane RON în primul semestru din 2018 (despăgubiri din asigurări) comparativ cu 272 milioane RON în primul semestru din 2017 (despăgubiri din asigurări şi câştig din vânzarea unui portofoliu de credite neperformante).


În acest context, profitul net s-a ridicat la 757 milioane RON în primul semestru din 2018, în creştere cu +34,5% excluzând elementele nerecurente, graţie creşterii solide a veniturilor şi a costului de risc pozitiv. Rentabilitatea capitalurilor proprii a ajuns la 21,6% în primul semestru din 2018 (20,0% fără luarea în calcul a elementelor nerecurente).


BRD a menţinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 18,8% la sfârșitul lunii iunie 2018 (la nivel individual, conform Basel 3), faţă 19,4% la sfârșitul lunii iunie 2017, din cauza evoluţiei rezervelor din reevaluare ca urmare a creşterii randamentelor la titlurile de stat.


“În primul semestru al anului 2018, performanţa comercială a rămas robustă, în special pe segmentul retail, după cum arată volumele mai mari de credite şi depozite şi numărul de tranzacţii în creştere, ceea ce a generat o profitabilitate solidă. Soluţiile noastre de internet şi mobile banking sunt permanent îmbunătăţite şi dezvoltate, răspunzând proactiv cerinţelor tuturor clienţilor noştri, inclusiv a celor mai abili din punct de vedere digital. Pe viitor, BRD îşi va păstra angajamentul de finanţare a economiei româneşti printr-o ofertă bine adaptată, şi va continua să îşi rafineze modelul de afaceri pentru a asigura o creştere sustenabilă”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.


Rezultatele financiare ale Grupului BRD la finalul primelor şase luni ale anului 2018 sunt disponibile pentru public şi investitori pe site-ul web al băncii, www.brd.ro, începând cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obţinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Société Générale, situat în Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucureşti.


(*) Variatii la curs valutar constant


BRD - Groupe Société Générale operează o reţea de 754 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,4 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 27 000 POS-uri şi mai mult de 1 500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul lunii iunie 2018, de 52,4 mld RON.


BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 147 000 de angajaţi în 67 de ţări şi peste 31 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie:


Retail banking în Franţa


Retail banking internaţional, asigurări şi servicii financiare pentru segmentul corporate
Polul Mari Clienţi şi Soluţii pentru Investitori.