www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



ING Bank isi continua ascensiunea puternica in Romania, bazata pe servicii bancare online cu comisioane mici si reclama agresiva

Autor: Bancherul.ro
2017-11-11 16:06

ING Bank isi continua ascensiunea puternica pe piata bancara Romania, reusind cresteri de doua cifre a numarului de noi clienti, a creditelor acordate si a depozitelor atrase, precum si a utilizatorilor aplicatiei de online banking, o consecinta a concentrarii in ultimii ani pe serviciile bancare digitale, cu comisioane reduse, promovate agresiv, in paralel cu strategia de atragere a clientilor altor banci.


ING Bank este una dintre bancile cu cele mai mici comisioane practicate pentru carduri si online banking, iar banca a exploatat acest avantaj competitiv pentru a atrage cat mai multi clienti, in special de la alte banci.


Strategia principala a fost aplicatia de online banking (HomeBank), in care a fost introdusa o optiune care permite clientilor sa-si transfere usor (sa-si porteze) salariul incasat pe carduri la alte banci, pentru a beneficia de costuri reduse, precum retragerile de bani fara comisioane de la orice bancomat, dar si pentru platile si transferurile online.


O miscare concurentiala destul de simpla, care s-a dovedit eficienta prin campanii de promovare agresive derulate de ING pe toate canalele, de la TV la online, Facebook si bannere exterioare. (vezi foto)


ING a reusit astfel sa atraga in ultimul an 120.000 de noi clienti, dintre care 45.000 in trimestrul trei al acestui an, totalul clientilor activi ajungand la 1,1 milioane, dintre care aproape 80%, respectiv 750.000, sunt utilizatori ai aplicatiei de online banking.


Inmultirea bazei de noi clienti a permis ING sa-si majoreze semnificativ si volumele de credite si depozite, cu 24%, respectiv 21% anual. Valoarea creditelor noi acordate de ING este aproape cat cea a BCR, cea mai mare banca romaneasca.


Iar cresterea creditarii este stimulata, de asemenea, de procesul de acordare online a imprumuturilor de consum, introdus de ING in septembrie, in aplicatia de online banking (HomeBank). “Volumul noilor credite de nevoi personale a crescut cu 20% în ultimele 12 luni, în special datorită procesului de creditare Instant, ce permite clienților să aibă acces la bani în câteva minute, mentioneaza ING.


Cresterea volumului de afaceri a adus ING un profit net de 391 milioane lei in primele noua luni ale acestui an, in crestere cu 35% fata de aceeasi perioada a anului trecut. (vezi detalii in comunicatul bancii)


Mai multi clienti, mai multe probleme


Cresterea puternica a numarului de noi clienti a creat bancii si unele probleme, precum caderea sistemului informatic timp de mai multe ore, din cauza unei simulari de stingere a incendiului cu gaz inert la centrul de date, precum si erori destul de frecvente in functionarea aplicatiei HomeBank.


Iar o reclama care indeamna oamenii sa-si incaseze salariul pe un card ING a atras atentia CNA, care a sesizat Protectia Consumatorului (ANPC), dupa ce unii clienti vechi ai bancii s-au plans ca nu au beneficiat de costuri 0 la retragerile de numerar de pe card la bancomatele altor banci, la fel ca noii clienti, dupa cum promitea reclama.


ING spune insa ca si-a notificat clientii existenti, prin e-mail sau prin scrisori, cu o luna inainte de demararea reclamei, care se adresa viitorilor clienti.


“Informarea privind campania ce anunta comisioanele zero la retragerea de numerar din oricare ATM, indiferent de banca sau de tara, pentru clientii cu salariul la ING, a avut doua directii de comunicare: pentru clientii existenti si pentru non-clienti. Clientii existenti, indiferent ca au sau nu salariul virat intr-un cont ING, au primit o notificare personalizata cu noua oferta, formulata general sau specific, la data de 6 aprilie, pe canalele legal acceptate cu care banca comunica de obicei ei – mail sau scrisoare, pentru cei care nu au lasat o adresa de mail. La o luna dupa ce clientii ING au fost anuntati, a fost demarata si campania mass-media cu componenta de TV, aceasta avand rolul de promovare pentru non-clienti, si nu de informare a clientilor ING existenti. Insa, asa cum am subliniat, clientii ING, indiferent ca au salariu sau nu, au fost informati de aceste beneficii cu o luna inainte de lansarea campaniei TV”, precizeaza ING, la solicitarea Bancherul.ro.


Comunicatul ING


Rezultatele ING în T3, marcate de o creștere semnificativă a numărului de clienți și a cotei de piață pe creditare


- Achiziția de clienți pe toate segmentele a continuat într-un ritm accelerat: 120.000 de noi clienți creștere netă.


- Numărul de clienți cu venit recurent totalizează 665.000, din 1.100.000 clienți activi, în principal datorită ofertei ING Card Complet.


- ING România a lansat creditul instant de nevoi personale, disponibil într-un proces online complet. 


- Profitul brut a ajuns la 459 milioane lei în nouă luni (+ 117 milioane lei față de T3 2016, fără veniturile excepționale obținute din vânzarea acțiunilor Visa înregistrate la final de septembrie 2016), influențate de creșterea cotei de piață atât pe creditare (+24%), cât și pe depozite (+21%).


La finalul lui septembrie 2017, ING România a marcat o creștere a veniturilor de 22%, cumulând 1.059 milioane lei, generată în principal de creșterea numărului de clienți și a volumelor de credite oferite prin toate liniile de business. Costurile operaționale au crescut la 535 milioane lei, cu 14% mai mari față de aceeași perioadă din 2016, influențate de investițiile în infrastructura IT și cheltuielile cu angajații.


Costurile de risc au atins 65 milioane lei, o creștere de 21%, corelată cu creșterea portofoliului. Rata creditelor neperformante a rămas mult sub media pieței, la 3,6% la finalul lui septembrie 2017, chiar cu 0,9% mai mică față de aceeași perioadă a anului trecut.


După cele nouă luni ale anului, ING a raportat un profit brut de 459 milioane lei, în urma creșterii portofoliului, ajustarea nivelului de risc și creșterea numărului de clienți. Excluzând veniturile excepționale obținute din vânzarea acțiunilor Visa raportate la finalul lui septembrie 2016, profitul brut din acest an este mai mare cu 117 milioane lei, de la 342 milioane lei. Profitul net a crescut și el cu 35%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la 391 milioane lei.


Cota de piață a băncii pe creditare a crescut la 8,9% în al treilea trimestru din 2017, ceea ce înseamnă volume de 21.1 miliarde de lei, o creștere de 24% de la un an la altul, cu o contribuție echilibrată din partea celor trei divizii ale băncii. Comparativ cu aceeași perioadă din 2016, volumul noilor credite de nevoi personale a crescut cu 20% în ultimele 12 luni, în special datorită procesului de creditare Instant, ce permite clienților să aibă acces la bani în câteva minute. Creditul de nevoi personale Instant a fost digitalizată în luna septembrie, fiind acum disponibilă și în Home’Bank, de unde clienții o pot accesa oriunde și oricând, un împrumut în doar 15 minute printr-un proces complet online.


Per ansamblu, portofoliul de creditare este echilibrat între persoane fizice și juridice (54% vs 46%), împrumuturile oferite IMM-urilor raportând o creștere de 31% comparativ cu aceeași perioadă din 2016. ING România a atras din partea clienților săi 25 miliarde lei în depozite, o creștere cu 21%, ce a dus cota de piață a băncii pe acest segment la 8,3%.


„2017 a fost un an al premierelor și ne bucură reacția pozitivă a clienților la noile produse și servicii. Spre exemplu, conceptul de comisioane zero din oferta Card Complet a atras atenția clienților și am văzut că mulți dintre ei și-au mutat venitul la ING. Totodată, am lansat în septembrie creditul de nevoi personale în forma complet online, datorită semnăturii electronice, produs așteptat de mulți dintre clienți. Strategia ING, de a oferi servicii simple, rapide și ușor de înțeles, continuă să fie apreciată de clienții noștri, banca fiind în continuare cea mai recomandată bancă din România de către proprii clienți (scorul NPS). La finalul lunii septembrie am atins și un prag de 10 miliarde de euro în volumelele tranzacționate de clienții noștri prin ING”, Michal Szczurek, CEO ING România.


O experiență mai bună prin produse mai digitale


ING a terminat luna septembrie 2017 cu aproximativ 1.100.000 clienți activi în portofoliu (cu 120.000 mai mulți față de acum 12 luni), dintre care 665.000 încasează venituri recurente într-un cont ING, cu 23% mai mult față de septembrie 2016, datorită în principal ofertei ING Card Complet (lansată în aprilie anul curent). Prin această ofertă, clienții care primesc recurent minim 700 lei într-un cont ING și fac cel puțin o plată electrnică lunar au comisioane zero pentru o serie de servicii, printre care retrageri de la ATM, indiferent de banca sau țara de unde retrag banii, costuri zero de administrare a contului sau internet banking, dar și pentru încasări sau plăți.


Finalul de trimestru a adus și lansarea noului credit de nevoi personale instant, disponibil printr-un proces complet online, dedicat clienților ING prin Home’Bank. Creditul are exact aceleași condiții ca și creditul disponibil în agențiile ING, cu aceleași costuri și sumă maximă disponibilă de 90.000 lei, fără acte suplimentare necesare. Procesul durează aproximativ 15 minute și nu necesită niciun drum la bancă datorită semnăturii electronice.


ING a terminat luna septembrie cu mai mult de 750.000 de utilizatori activi în Home’ Bank. În medie, un client accesează platforma de internet banking o dată la trei zile, frecvența ce dovedește apreciarea clienților pentru serviciile digitale simple și rapide. În consecință, și interacțiunile cu platforma au crescut cu 57%, iar vânzările prin platformă cu 47% față de finalul lunii septembrie 2016. 


Rezultatele ING Group


Grupul ING a raportat un profit brut de 1.995 milioane de euro, rezultat ce reflectă o creștere a activității influențată de marje sustenabile și costuri reduse de risc. ING Group a crescut și numărul de clienți în trimestrul trei cu 400.000, totalizând acum 36,9 milioane. Valoarea netă a împrumuturilor a crescut cu 8 miliarde de euro, în timp ce volumul depozitelor a cumulat 4,2 miliarde euro.