www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Pregatiti-va pentru IFRS 9!

Autor: Bancherul.ro
2016-11-07 09:47

La 1 ianuarie 2018 vor intra în vigoare noile standarde de contabilitate IFRS 9, care vor înlocui complet standardele IAS 39 existente. Noul standard va avea un impact semnificativ asupra modului în care băncile justifică pierderile din portofoliul de credite, explica reprezentantii Asseco.


Ajustările pentru deprecierea creanțelor vor fi mai mari și probabil mai volatile, iar adoptarea noilor reguli va necesita resurse semnificative de timp, efort și bani.


Principalul impact al IFRS 9 asupra băncilor este reprezentat de nevoia de a recunoaște pierderile economice pentru toate produsele financiare, la nivel de active individuale și de grup.


Băncile vor trebui să își actualizeze calculele la fiecare dată de raportare pentru a reflecta schimbările în calitatea creditului aferent activelor lor.


Considerăm că pentru a putea implementa eficient noile norme contabile, băncile au nevoie de o solutie flexibilă, ce se poate adapta cu usurință și care va contribui la depășirea cu success a modificărilor organizatorice, procedurale, tehnologice și de guvernare. Asseco SEE poate efectua evaluări ale impactului global pe care normele IFRS 9 le au asupra sistemelor IT și asupra organizației ca un întreg, oferind suport în planificarea și aplicarea răspunsurilor adecvate”, a declarat Adrian Nastase, Sales Manager Banking Business Unit, Asseco SEE.


Asseco South Eastern Europe este liderul global în domeniul managementului riscului și soluțiilor software din Europa de sud-est. Având în vedere provocările legate de implementarea IFRS 9 privind metodologia și resursele necesare pentru testul de depreciere, Asseco a pregătit în acest scop o soluție software completă pentru a ajuta băncile în acest proces.


„Soluția IFRS 9 dezvoltată de Asseco SEE tratează în mod eficient toate aspectele legate de noul model de depreciere, inclusiv granularitatea datelor, previziuni ale pierderilor viitoare, calcule noi, dar și un sistem de raportare avansat”, a declarat Darginja Rodic, Solution Sales, Asseco SEE.


[1]


Principalele avantaje ale soluției IFRS 9 dezvoltată de Asseco sunt următoarele:


- Proces de depreciere complet automat atât la nivel individual cât și la nivel de grup în conformitate cu IFRS 9.


- Soluția IFRS 9 permite atât calculul ratei dobânzii efective furnizată de utilizator, cât și calculul ratei dobânzii efective folosind graficul de amortizare și toți termenii contractuali importanți pentru calculul acesteia.


- Toate informațiile referitoare la calculul ratei dobânzii efective sunt stocate în baza de date pentru a permite o verificare facilă a rezultatelor.


- Posibilitatea de a dezvolta noi modele interne de rating și procese de rating.


- Etapizarea este realizată atât la nivel individual, cât și la nivel de grup conform standardelor. Aceasta verifică stadiul inițial de depreciere, ratingul de risc, creșterea semnificativă a riscului de credit, graficul de amortizare, zilele de întârziere etc. De asemenea, pentru evaluarea colectivă, banca poate defini pool-uri, utilizând caracteristicile instrumentelor definite de standard, cum ar fi tipul de instrument, ratingul de credit, tipul garanției, data și altele. Toate datele despre etape sunt stocate în baza de date, fapt ce permite verificarea facilă a rezultatelor.


- Posibilitatea de a controla/valida fiecare proces de depreciere precum si posibilitatea de a aplica prin corecții manuale. Controlul procesului implică abilitatea de a schimba parametrii procesului sau de a efectua corecții manuale ale rezultatelor finale. Sistemul de corecții manuale ale datelor și parametrilor este susținut de opțiunea corespunzătoare de logare ce permite păstrarea unui jurnal complet al corecțiilor – trasabilitate operațiunilor.


- Soluția IFRS 9 dezvoltată de Asseco le permite băncilor să genereze rapoarte detaliate cu informații despre rezultatele calculelor, etapă, etapa inițială, rating, tip, garanții și altele. Toate datele sunt păstrate în baza de date și permit generarea unui set bogat de rapoarte.


Despre Asseco SEE


Asseco SEE (România) este una dintre cele mai mari companii integratoare și furnizoare de sisteme, soluții și servicii IT din țară și dezvoltatoare de aplicații software dedicate domeniului bancar.


Asseco South Eastern Europe din care face parte, este cunoscut de asemenea ca unul dintre cele mai mari grupuri de companii IT din zona de producție și implementare a propriilor soluții și servicii software în regiunea de sud-est a Europei (Serbia, Croaţia, România, Macedonia, Muntenegru, Slovenia, Bulgaria, Republica Moldova, Kosovo, Albania, Bosnia-Herțegovina) și Turcia. Mai mult de 10 bănci din cele 15 cele mai mari din această parte a Europei sunt deja clienți ai Asseco SEE.


Cu sediul în Polonia, Asseco SEE este deținută de Grupul Internațional Asseco cu operațiuni în Europa, Statele Unite ale Americii dar și Israel, Japonia și Canada. Companiile Grupului Asseco sunt listate la Bursa de Valori din Varșovia, Tel Aviv Stock Exchange, precum și NASDAQ Global Markets. Grupul este clasat pe locul 6 în lista furnizorilor de software de top din Europa, conform Topului Truffle “100 European Software Vendors ", elaborat în 2015. www.asseco.com/see