www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Firmele de leasing acuza termenele prea mari pentru inmatricularea autovehiculelor in Bucuresti

Autor: Bancherul.ro
2016-08-11 12:48

Asociatia firmelor de leasing acuza faptul ca termenele de inmatriculare ale autovehiculelor in Bucuresti au depasit doua saptamani de la depunerea documentatiei, situandu-se mult peste media europeana de cateva ore, afectand astfel companiile private, pentru care fiecare zi de intarziere presupune costuri suplimentare semnificative precum si un impact negativ asupra productivitatii. 


Comunicatul ALB Romania:


Sectorul de leasing financiar ramane cel mai dinamic finantator al economiei romanesti, in ciuda barierelor administrative


Bucuresti, ALB Romania, august 2016: Companiile de leasing financiar au acordat finantari noi in valoare de aproximativ un miliard de euro in prima jumatate a anului, in crestere cu 25 % fata de aceeasi perioada a anului precedent.


Sectorul de leasing financiar ramane astfel cel mai dinamic finantator al companiilor romanesti si sustine astfel nevoile de modernizare si eficientizare a capacitatilor de productie in functie de cresterea cererii pentru bunurile si serviciile romanesti.


La nivel de volume nou finantate, toate categoriile de vehicule au inregistrat cresteri substantiale in special leasingul de vehicule comerciale usoare care au avansat cu 62 % fata de aceeasi perioada a anului trecut.


De asemenea, vehiculele comerciale grele au inregistrat o dinamica de crestere ridicata pentru aceasta categorie, avansand cu 22 % an/an in primul semestru al anului, pe fondul consolidarii ritmului de crestere economica si revenirii pe crestere a sectorului transporturilor.


Finantarile de autovehicule si-au mentinut ritmul accelerat de crestere in prima jumatate a anului, fiind impulsionate de scaderea ratei la TVA dar si de ameliorarea semnificativa a pietei muncii, atat in ceea ce priveste numarul de locuri de munca nou create, cat si al evolutiei pozitive a salariilor.


De remarcat ca estimarile privind volumul finantarilor de echipamente au crescut cu 25% fata de primul semestru al anului precedent, ilustrand tendinta corecta de asimilare a leasingului ca principal instrument de finantare a investitiilor din industrie.


Principalele domenii ce au inregistrat cresteri din punct de vedere al echipamentelor finantate: prelucrarea metalelor, industria mobilei, segmentul de imprimare si ambalare, al echipamentelor electrice si motostivuitoarelor.


Segmentele principale precum finantarea echipamentelor agricole si cele de constructii au inregistrat cresteri ale volumului finantat in jur de 10%, sub cresterea medie a pietei si sub potential. Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta.


Sectorul imobiliar stagneaza la acelasi nivel redus ca si in semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finantari.


“Ne bucura sa constatam evolutia pozitiva a industriei de leasing. Ne mentinem in continuare estimarile de crestere a pietei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, tinand cont ca suntem sub potential, valoarea activelor nou finantate la finalul anului trecut reprezentand doar 1% din PIB. Insa pentru a avea o crestere sustenabila este nevoie de sprijinul autoritatilor in special pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confrunta industria de leasing.”, a declarat Presedintele ALB dl Bogdan Speteanu.


Cauzele principale care infraneaza cresterea sub potentialul real al pietei leasingului financiar le reprezinta pe de-o parte impredictibilitatea legislativa care determina amanarea unor decizii de investitii din partea companiilor, dar si dificultatile de ordin operational si administrativ cu care se confrunta companiile de leasing in special in ceea ce priveste procesul de inmatriculare al vehiculelor.


Din pacate administratia publica nu reuseste sa tina pasul cu sectorul privat si avansul tehnologic actual, astfel ca informatizarea administratiei publice ramane in continuare in mare masura doar un deziderat.


Termenele de inmatriculare la nivelul Municipiului Bucuresti, unde se produce aproximativ un sfert din valoarea adaugata totala din economia romaneasca si practic majoritatea covarsitoare a inmatricularilor de catre firmele de leasing , au depasit in ultimele luni 2 saptamani de la depunerea documentatiei complete la ghiseele serviciului public comunitar, situandu-se mult peste media europeana de cateva ore, dar si in comparatie cu termenele de solutionare pentru ceilalti contribuabili din Romania.


Mentionam ca firmele de leasing asigura serviciul de inmatriculare pentru clientii lor, in cea mai mare parte companii private pentru care fiecare zi de intarziere presupune costuri suplimentare semnificative precum si un impact negativ asupra productivitatii.


Industria de leasing din Romania, reprezentata prin Asociatia Societatilor Financiare din Romania – ALB intreprinde in mod constant demersuri constructive in vederea automatizarii si simplificarii procesului de inmatriculare, insa deocamdata ne confruntam cu reticienta autoritatilor de resort in a intreprinde masuri concrete si rapide pentru ajustarea legislatiei si procedurilor de lucru in vederea fluidizarii si debirocratizarii intregului proces de inmatriculare conform standardelor europene in materie.


Durata de finantare cel mai des intâlnita este de 4-5 ani (35%), urmata de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (15%), 1-2 ani (6%), 1 an (5%) si 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, ca cele de 7-15 ani sunt caracteristicice finantarii sectorului imobiliar.


Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producatorilor cu 14% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezinta circa 90% din piata de leasing financiar din România.


Bogdan Speteanu
Presedinte Consiliu de Leasing
ALB România