Piata finantarilor auto in leasing a crescut cu 14% in primul trimestru din 2015, la un volum total de 277 milioane euro, fata de 242 milioane euro in aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor prezentate astazi de BCR Leasing, firma care a avut o crestere de 66% a finantarilor noi de autovehicule in primele trei luni, asadar cu mult peste media pietei.
Automobilele reprezinta cea mai mare pondere a finantarilor auto, cu un volum de 133 milioane euro, fata de 110 milioane in trimestrul 1 din 2013.
Vehiculele comerciale grele (HCV) sunt pe locul doi in ponderea finantarilor, cu 112 milioane euro in primul trimestru din 2014, fata de 95 milioane euro in T1 din 2013, in timp ce vehiculele comerciale usoare sunt pe locul trei, cu 29 milioane euro, fata de 27 milioane euro in T 1 din 2013.
Volumul finantarilor auto si echipamente ale BCR Leasing a crescut cu 66% in primul trimestru din 2015 fata de primele trei luni ale anului trecut, de la 13,5 la 27,6 milioane euro. Cele mai mari cresteri s-au consemnat la vehiculele comerciale grele, unde volumele finantate au crescut de peste 3 ori.
Cresterea vanzarilor BCR Leasing a fost sustinuta in special de finantarea segmentului microintreprinderilor, cu un volum de finantari de aproape 16 milioane euro in primul trimestru din acest an, comparativ cu doar 6,6 milioane euro in primul trimestru al anului trecut, reprezentand 58% din portofoliu, precum si a IMM-urilor, cu finantari de 8,7 milioane euro in primul trimestru din 2015 (31% din portofoliu) fata de 5,3 milioane euro in T1 2013.
[3]
“Leasing-ul este un instrument de finantare predilect pentru IMM-uri, mai ales start-up-urile care au capital redus, fiind bazat pe activul achizitionat si nu pe bilantul firmei, deci este cea mai buna varianta din punct de vedere al riscui pentru noi, motiv pentru care in ultimul timp am derulat o politica de stimuare a leasing-ului”, spune Bogdan Speteanu, directorul general al BCR Leasing IFN.
BCR Leasing a obtinut in primul trimestru din 2015 un profit net de 6,3 milioane lei, fata de 0,7 milioane lei in aceeasi perioada a anului precedent.
Soldul finantarilor a crescut cu 9%, valoarea activelor depasind 1 miliard de lei.
Provizioanele de risc a avut un impact negativ de 0,9 milioane lei, substantial mai mic fata de cele 2,1 milioane lei din primul trimestru al anului 2014.
BCR Leasing a urcat pe locul 3 in topul firmelor de leasing
Bogdan Speteanu estimeaza ca piata de leasing auto va avea o crestere in jur de 10% in 2015. “Consider ca aceasta este o crestere sustenabila a pietei de leasing”, a precizat el, raspunzand unei intrebari pusa de Bancherul.ro.
Pe de alta parte, BCR Leasing isi propune sa atinga o crestere a finantarilor noi de 50% in acest an, echivalentul a 100 milioane euro, substantial mai ridicata decat media pietei, pentru a recupera din cota de piata pierduta in anii anteriori.
BCR Leasing a urcat pe locul trei in topul firmelor de leasing in functie de finantarile noi la finalul primului trimestru, dupa UniCredit Leasing si Impuls Leasing, a precizat Speteanu. La finalul lui 2014, topul primelor 5 firme de leasing dupa volumul de noi finantari era urmatorul:
1. UniCredit Leasing
2. Impuls Leasing
3. Porsche Leasing
4. BRD Leasing
5. BCR Leasing
[2]
Speteanu a precizat ca desi BCR Leasing si-a bugetat pentru acest an o crestere substantial mai ridicata decat media pietei, aceasta tendinda este una fireasca, in conditiile in care in ultimii ani firma a fost mai putin activa, din cauza problemelor cu vechiul portofoliu.
“Locul BCR Leasing este printre primii, intrucat facem parte din grupul BCR, cel mai mare din Romania, iar acum revenim printre primii, dupa ce in ultmii ani nu am fost prea combativi din cauza problemelor istorice de portofoliu, pe care le-am depasit”, a explicat Speteanu.
In primii ani dupa criza din 2008, rata creditelor neperformante a ajuns spre 40%, pe cand in prezent este de doar 2% in cazul finantarilor noi, o cifra considerata normala, in conditiile in care este vorba de asumarea unui risc de finantare.
“Cresterea de 50% a finantarilor noi in acest an nu o consider una foarte ambitioasa, ci mai degraba realista, tinand cont de ceea ce poate livra BCR Leasing, in conditiile resurselor existente, respectiv reteaua de unitati si forta de vanzare a bancii, precum si baza de clienti”, a precizat Speteanu.
“Avem un optimism moderat pentru urmatorii ani in privinta cresterii pietei, bazat pe faptul ca multe companii au amanat pe parcursul ultimilor ani inlocuirea vehiculelor, din cauza crizei, iar intre timp multe s-au invechit”, a adaugat el.
Seful BCR Leasing explica optimismul sau moderat prin faptul in Romania PIB-ul pe cap de locuitor este totusi inca destul de scazut, in jurul a 8.000 de euro, astfel ca e greu ca toata lumea sa-si permita vehicule noi.
Din cele 219.000 de autovehicule second hand inmatriculate in 2014, doar 71.000 au fost noi, deci de 3 ori mai putine. Totusi, ponderea vehiculelor second hand finantate de BCR Leasing a fost in jurul a doar 30%, fiind vorba de masini cu o vechime de cel mult 5 ani.
Cofinantarea masinilor agricole din fonduri europene
Piata de leasing va fi impulsionata in urmatorii ani si de implicarea firmelor de leasing in cofinantarea echipamentelor agricole obtinute cu fonduri europe, conform noii legislatii adoptate saptamana trecuta, potrivit careia IFN-urile din registrul special al BNR, in principal firme de leasing, vor fi introduse pe toate schemele de finantare europene pentru agricultura (vezi detalii).
“Leasingul e ca o manusa pentru agricultura, pentru ca la exploatari mici si mijlocii, e foarte greu sa faci finantare bancara, bazata pe bilantul clientului, intrucat firmele din agricultura nu stau foarte bine din acest punct de vedere”, spune Speteanu.
Un alt avantaj al finantarilor agricole, adauga el, consta in faptul ca la utilajele agricole rata istorica de default e redusa iar piata secundar a utilajelor agricole este destul de lichida, intrucat acestea nu se devalorizeaza usor, au o viata economica lunga, de zeci de ani in cazul tractoarelor si combinelor.
“De aceea, cred ca firmele de leasing pot juca un rol important in finantarea micilor fermieri in viitorul apropiat”, adauga seful BCR Leasing.
Piata de leasing operational, in crestere cu 16%
Si piata de leasing operational a avut o crestere cu 16% in primul trimestru din acest an, fata de aceeasi perioada a anului trecut, la un numar total de 50.000 de autovehicule, dintre care BCR Fleet Management administreaza 2.000 de masini, avand o cota de piata de 4%.
In primul trimestru din acest an au fost inmatriculate 2.500 de autovehicule in leasing operational, reprezentand 15% din totalul inmatricularilor de autovehicule.
Gradul de penetrare al leasingului operational in Romania este de doar 18%, fata de alte tari europene unde depaseste 30%, asadar are potential de crestere, spune seful BCR Leasing, Bogdan Speteanu.
“Toti marii jucatori au inceput sa atraga clienti dintre multinationale si companii corporate mari, in general auovehicule mari si comerciale usoare, dar in ultimul timp exista un interes tot mai mare pentru IMM-uri, sector pe care-l consideram o oportunitate”, adauga Speteanu.
El spune ca Romania are un dezavantaj competitiv fata de alte tari intrucat legislatia nu permite unei firme sa desfasoare intr-o singura entitiate si leasing operational si financiar, deoarece piata leasingului operational nu este supravegheata de BNR, spre deosebire de firmele de leasing financiar.
In portofoliul BCR Leasing, 75% dintre clieti sunt companii medii si mari din indutrie, energie, vehiculele comerciale grele putand fi un motor de dezvoltare al leasingului operational in urmatoarea perioada.