www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BCR a castigat procesul cu ANPC de la Tribunalul Bucuresti privind clauzele abuzive din contractele de credit; ce spune ANPC

Autor: Bancherul.ro
2015-05-04 11:15

BCR anunta ca a castigat procesul cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) privind clauzele abuzive din contractele de credit la Tribunalul Bucuresti, prima instanta sesizata in acest caz, o decizie definitiva urmand a fi pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti, intrucat ANPC a anuntat ca va contesta aceasta hotarare.


Clienţii aflaţi la originea sesizării iniţiale au agreat individual angajamente de conciliere cu banca, precizeaza BCR.


Tribunalul Bucureşti s-a pronunţat pe data de 30.04.2015, in cadrul procesului iniţiat de Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorilor, stabilind prin hotărâre lipsa de clauze abuzive în contractele de credit contractate de clienţi la BCR, se arata intr-un comunicat al bancii, in care se mai precizeaza urmatoarele:
 
"Sentinţa Tribunalului Bucureşti confirma evaluarea si judecata regasite intr-o alta hotărâre judecătorească recentă (decembrie 2014) a Curţii de Apel Bucureşti si in alte 6 decizii ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care au decis, in mod consistent si sistematic corectitudinea clauzelor contractuale privind dobânda variabilă şi a clauzelor privind comisioanele.


BCR respectă legea, cadrul de reglementare şi rolul autorităţilor de protecţie a drepturilor consumatorilor, însă va contracara cu fermitate toate pretenţiile pe care le consideră lipsite de valabilitate.  
 
BCR punctează încă o dată faptul că instabilitatea şi neclaritatea cadrului legal pot paraliza finanţarea economiei, precum şi faptul că, în mod relevant, majoritatea  cauzelor ajunse la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care au vizat dobânda variabilă, s-au soluţionat irevocabil în favoarea BCR pe baza motivaţiilor urmatoare:


- Este incorectă constatarea identităţii între "dobânda de referinţă variabilă" şi EURIBOR;


- Nicio instanţa nu are permisiunea de a trece peste termenii conveniţi de părţi în contract, interpretând greşit sau atribuind alt înţeles angajamentului contractual al părţilor;


- Toate clauzele din contractele supuse analizei sunt clare şi exprima voinţa reală a părţilor, care au convenit în privinţa modului de determinare a dobânzii variabile.
 
Istoric, majoritatea absolută a dosarelor având ca obiect acţiuni colective formulate împotriva BCR, au fost respinse ca neîntemeiate atât în fond cât şi în apel la Curtea de Apel Bucureşti, pe baza motivaţiilor urmatoare:


- clienţii au avut posibilitatea sa reflecteze asupra condiţiilor de creditare şi costurilor;


- clienţii au avut posibilitatea negocierii nivelului de dobândă, inclusiv a tipului de dobândă;


- comisioanele de administrare şi riscuri intră în costul total al creditului, pe care consumatorul l-a contractat prin demers propriu.
 
BCR îşi tratează clienții corect, iar majoritatea sunt mulţumiți de produsele pe care le-a oferit de-a lungul anilor. În condiţiile existenţei unor nemulţumiri sau a situaţiei de a fi declanşate litigii, atitudinea băncii a fost mereu aceea de parteneriat şi reconciliere amiabilă, constatând cu dezamăgire inflamarea permanentă a conflictului şi lipsa orientării către soluţii mutual benefice din partea avocaţilor grupurilor de clienţi, cel mai probabil interesaţi în principal de a profita financiar de pe urma intermedierii litigiilor între consumatori şi bănci."


Ce spune ANPC


ANPC face urmatoarele precizari fata de aceasta decizie, la solicitarea Bancherul.ro:


"Decizia nu este definitiva, ANPC urmand sa faca apel.


Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor depune toate diligentele necesare in vederea apararii drepturilor si intereselor consumatorilor si va initia calea de atac ori de cate ori se impune.


ANPC are la acest moment 92 de procese cu institutii bancare, dintre care 10 procese pe rol cu BCR.


Exista pe rol un numar de 26 de procese verbale pe posibile clauze abuzive pe banci si alte 3 pentru alte institutii.


Clauzele reclamate (in cazul acestui proces cu BCR) s-au referit la: comisionul de administrare si majorarea nejustificata a dobanzii.


Foarte multi consumatori negociaza cu banca dupa ce ANPC introduce dosarul pe rolul instantei, existand posibilitatea de a ajunge la o anumita intelegere, situatie in care ANPC nu poate interveni.


Modificarea Legii 193/2000 obliga profesionistul ca in cazul in care o anumita clauza este considerata abuziva de catre Instanta, sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare."