www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Schimbarile propuse de guvern in noul cod fiscal si codul de procedura fiscala, aplicabile din 2016

Autor: Bancherul.ro
2015-02-18 12:10

În ședința de guvern de astăzi, 18 februarie 2015, au fost introduse pe ordinea de zi, în primă lectură, proiectele noului Cod Fiscal și cel al Codului de Procedură Fiscală, anunta intr-un comunicat Ministerul Finantelor.


”Beneficiul pentru economie al noului pachet fiscal este unul major, mergând de la creșterea veniturilor clasei de mijloc și la crearea de noi locuri de muncă (scăderea TVA și reducerea fiscalității pentru microîntreprinderile active), până la creșterea veniturilor la bugetul de stat și la creșterea eficienței ANAF. Proiectele celor două Coduri cuprind puncte de vedere ale tuturor părtilor interesate și merită susținerea tuturor forțelor politice, întrucât România are nevoie de o viziune fiscală unitară și de o foarte bună pregătire a economiei pentru momentul intrării în zona euro. Noile Coduri pot deveni motorul creșterii economice nu doar în 2016, ci în următorii 4 ani”, a explicat ministrul Finanțelor Publice, Darius Vâlcov.


Proiectele noului Cod Fiscal și cel al Codului de Procedură Fiscală intră de astăzi în dezbatere publică și pot fi consultate / găsite aici
 
SCHIMBĂRILE PROPUSE ÎN NOILE CODURI:


1. Scăderea TVA, pentru a susține economia și veniturile clasei de mijloc


a. 20% de la 1 ianuarie 2016; 18% de la 1 ianuarie 2018;
b. 9% la carne, pește, legume și fructe, de la 1 ianuarie 2016;
c. Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel


2. Scăderea cotei unice
a. 14%, de la 1 ianuarie 2019 (atât pentru impozit pe venit, cât și pentru impozit pe profit);


3. Reducerea fiscalității pentru microîntreprinderile active, în paralel cu penalizarea microîntreprinderilor fără angajați
a. 1% pentru microîntreprinderile cu peste 2 salariați
b. 3% pentru microîntreprinderile cu un salariat
c. 3%+1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile fără salariați


4. Eliminare impozit pe dividende, începând cu 1 ianuarie 2016. Măsura ajută la eliminarea dublei impozitări, la creșterea competitivității României și la menținerea în țară a capitalului.


5. Scăderea accizei la mai multe produse, inclusiv benzină și motorină. Scăderea accizei la alcool, bere și vinuri spumoase (mare parte din consum se realizează din producția națională), în paralel cu creșterea accizei la băuturile fermentate liniștite.


6. Reducerea cotei contribuțiilor de asigurări sociale de stat pentru condiții normale de muncă, din 2017
a. Reducere contribuții la angajat, de la 10,5% la 7,5%, de la 1 ianuarie 2017
b. Reducere contribuții la angajator, de la 15,8% la 13,5%, de la 1 ianuarie 2017


7. Creșterea sumei neimpozabile pentru veniturile din pensii la determinarea impozitului pe venit – în prezent plafonul neimpozabil este de 1000 lei, iar acesta va crește la 1050 lei în anul 2016 și cu câte 50 lei în fiecare an fiscal până se va ajunge la valoarea de 1200 lei lunar.


8. Extinderea bazelor impozabile în cazul contribuțiilor de asigurări sociale și contribuțiilor de asigurări de sănătate și plafonarea acesteia la 5 câștiguri salariale medii brute pe țară.


9. Eliminarea impozitului pe construcții, începând cu 1 ianuarie 2016. Măsura necesară pentru creșterea investițiilor și a competitivității interne.


10. Neimpozitarea totală a cheltuielilor efectuate de angajatori pentru pregătirea profesională și perfecționarea angajaților.


11. Mărirea marjelor în care autoriățile locale pot decide cu privire la impozitele și taxele locale (pentru o mai mare descentralizare a deciziei)


12. Eliminarea a 19 taxe și impozite.


13. Pentru cei cu venituri reduse din salarii (de până la 1.000 lei/luna brut) a fost majorat nivelul deducerilor personale acordate în funcție de numărul persoanelor aflate în întreținere (de la un maxim de 650 lei/lună la 800 lei/lună).


14. Reducerea impozitului cu 50% pentru mijloacele de transport hibride.


15. Se introduce reglementarea principiului “in dubio contra fiscum” (în caz de dubiu cu privire la norma fiscală, interpretarea se face în favoarea contribuabilului).


BENEFICII TOTALE, PENTRU ECONOMIE, ÎN URMA APLICĂRII ACESTOR CODURI


Exemplu de calcul, pentru 2016:


• Costul bugetar net al măsurilor (– 6,81 mld lei in 2016)
• Impact pozitiv în creșterea economică (+1,7% din PIB)
• Impact pozitiv în creșterea consumului populației (+1,9%)
• Crearea de noi locuri de munca (+ 325 mii de noi locuri de muncă)