www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Studiu: Romanii si europenii se feresc de consumerism atunci cand ofera cadouri, fiind atenti la nevoile reale ale destinatarului

Autor: Bancherul.ro
2014-11-25 15:36

Un studiul MasterCard arata ca romanii si europenii in general sunt un continent de oameni atenti, care se feresc de consumerism: a intelege ceea ce destinatarul isi doreste cu adevarat (87%) si a fi atent atunci cand cumperi un cadou (86%) sunt primele doua caracteristici pe care le apreciem la un cadou.


De fapt, banii sunt un cadou atat de nepotrivit incat numai una din zece persoane recunoaste ca ar oferi vreodata cadouri in bani. Acelasi lucru este valabil si pentru romani. Le place sa primeasca un cadou care sa le reflecte dorintele (83%), sa ii surprinda (64%) si sa fie atent ales (40%). Doar 11% dintre ei ar oferi cadouri in bani colegilor sau familiei si doar 4% ar face asta pentru prieteni sau partener, precizeaza MasterCard intr-un comunicat.


Statisticile confirma: daca vrei sa arati ca iti pasa si sa eviti disputele de Sarbatori, gandeste-te mai bine ce cadouri cumperi. Acesta este rezultatul unui studiu privind obiceiurile referitoare la cheltuielile de Sarbatori, care arata ca aproape o treime dintre europeni, dar si dintre romani, considera banii ca fiind un cadou lipsit de inspiratie si chiar ofensator. Mai mult decat atat, unul din zece europeni spune ca acesta poate fi chiar un motiv de disputa cu persoana iubita, arata MasterCard intr-un comunicat.


In cadrul studiului MasterCard, realizat la nivel european, au fost intervievate peste 15.000 persoane din 17 tari, inclusiv Romania, pentru a afla ceea ce ne place si ce nu ne place cand vine vorba de a oferi si a primi cadouri - si daca inspiratia noastra are de suferit atunci cand suntem presati de timp.


Atunci cand uitam sa acordam atentie cadoului pe care il cumparam, ne simtim vinovati: una din patru persoane a regretat un cadou pe care l-a oferit pentru ca nu a fost suficient de inspirat. 42% dintre romanii care spun ca au primit un cadou neinspirat, au fost si dezamagiti. Cei mai multi pun asta pe seama faptului ca persoana iubita nu are nicio idee ce sa le cumpere (43%). Se pare ca implicarea personala este cea mai importanta investitie pe care trebuie sa o facem intr-un cadou, aproape toti cei intervievati (98%) considerand ca pretul cadoului primit de la cineva drag este irelevant.


„Acum ca sezonul Sarbatorilor se apropie, este esential sa stim ca inspiratia in alegerea unui cadou este ceea ce conteaza cu adevarat,” a spus Javier Perez, Presedintele MasterCard Europe. ”Peste tot in Europa, pentru oameni nu sunt importanti banii investiti intr-un cadou, ci grija cu care acesta a fost ales. Chiar daca a recurge la bani atunci cand ai de oferit un cadou pare sa fie o optiune la indemana, studiul arata ca familia si prietenii se asteapta mai degraba la inspiratie si grija decat la cadouri scumpe.” In plus, pe masura ce tehnologia continua sa ne simplifice viata mai mult ca niciodata – fie ca este vorba de plata unui cadou sau de cautarea cadoului perfect – nu e de mirare ca ne indepartam tot mai mult de obiceiul de a oferi cadouri in bani. Perez adauga: „Astazi este usor sa accesezi orice site si sa platesti electronic orice cadou, iar europenii reactioneaza pozitiv la asta, trei din cinci persoane (66%) folosind carduri in magazine.”


Studiul mai arata si cu cat timp inainte incepem sa cumparam cadouri de Sarbatori. Desi o treime dintre europeni (32%) incep cu o luna mai devreme, aproape jumatate (45%) au recunoscut ca incep sa caute cadouri cu doar o saptamana inainte sau chiar mai tarziu. In Romania, barbatii (20%) sunt mai predispusi decat femeile (8%) sa lase cumpararea cadourilor pe ultima suta de metri, cu doar o zi inainte de Sarbatori.


Interesant este ca, dintre cei care sustin ca au primit un cadou neinspirat (42%), aproape una din trei persoane (28%) considera ca acest lucru se datoreaza faptului ca persoana iubita a lasat cumpararea cadoului pe ultima suta de metri.


In afara de bani, alte cadouri considerate neinspirate de catre europeni ar fi pestii de acvariu (52%), electrocasnicele (35%), lenjeriile de pat (26%) si cosmeticele pentru baie (26%). Pentru romani, topul celor mai neinspirate cadouri este condus de produsele alimentare (61%), urmate de articolele de papetarie (47%) sau pestii de acvariu (43%).


Cercetarea a fost realizata de catre Toluna in 17 tari: Austria, Belgia, Franta, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elvetia, Turcia, Marea Britanie, Cehia, Grecia, Ungaria si Romania. 15,129 de consumatori au fost intervievati in perioada 1-15 octombrie 2014.