Comitetul National de Supraveghere Macroprudentiala nu se poate infiinta din cauza unei legi confuze, sustinuta de BNR
Autor: Bancherul.ro
2016-09-28 19:23
O lege confuza, sustinuta de BNR, a impiedicat Romania sa infiinteze un Comitet National de Supraveghere Macroprudentiala (CNSM), la recomandarea Comitetului European pentru Risc Sistemic (CERS), cu misiunea de a veghea la evitarea unor derapaje, precum deficitele mari de cont curent si bugetar, care ar putea duce la aparitia unei noi crize economice.
Proiectul de lege privind infiintarea CNSM a fost adoptat de fostul guvern Ponta in iulie 2015 si a fost sustinut de BNR, in special de fostul viceguvernator Bogdan Olteanu, jurist de profesie, dar arestat ulterior pentru fapte de coruptie, in conditiile in care Comitetul este condus de catre guvernatorul BNR.
Legea avea insa o hiba atat de mare incat sarea in ochii tuturor, permitand astfel sa fie exploatata de “haterii” BNR, care au acuzat banca natinala ca-si acorda super-puteri si se transforma intr-un super-guvern.
Mai exact, legea spunea ca CNSM adopta niste masuri care “trebuie sa fie adoptate de catre guvern”, ceea ce incalca, flagrant, principul separarii puterilor in stat, consfintit atat de Constitutia Romaniei, cat si de constitutiile altor tari europene.
Din acest motiv, deciziile organismelor europene insarcinate cu supravegherea prudentiala, coordonata de CERS, au rol doar de recomandari pentru autoritatile care trebuie sa implementeze masurile necesare, precum guvernele sau bancile nationale, fiind incadrate in asa-zisul principiu “comply or explain” (aplica sau explica), avand asadar puteri reduse (soft powers).
Principiul “comply or explain” este foarte clar chiar din formularea sa: recomandarea nu este obligatorie, ci optionala, adica ori o aplici ori o refuzi, cu explicatia aferenta.
Ceea ce inseamna ca autoritatile unui stat nu sunt obligate sa urmeze recomandarile organismului de supraveghere macroprudentiala, insa trebuie sa explice motivele pentru care nu adopta o recomandare, astfel incat sa-si poata asuma raspunderea pentru eventualele consecinte.
Exact asa s-a infiintat si functioneaza, de pilda, Comitetul de Supraveghere Macroprudentala din Polonia (vezi aici prezentarea acestuia).
Principiul “comply or explain” a fost inclus si in proiectul de lege romanesc privind infiintarea CNSM, in care se spune ca “destinatarii (recomanarilor) trebuie să informeze Comitetul cu privire la măsurile adoptate sau să furnizeze o justificare corespunzătoare în cazul în care nu au adoptat astfel de măsuri.”
Problema a fost insa acel verb imperativ “trebuie”, care, evident pentru toata lumea, reprezenta o obligatie pentru institutiile statului de a urma recomandarile impuse de Comitet, creand astfel confuzie cu privire la puterile Comitetului.
Iata fraza cu pricina, in prima forma a Guvernului:
“Destinatarii recomandarilor sau avertizarilor Comitetului, prevazuti la alin. (1) trebuie sa adopte masurile corespunzatoare, inclusiv emiterea de reglementari, in vederea respectarii recomandarilor sau, dupa caz, sa intreprinda actiuni in vederea diminuarii riscurilor asupra carora au fost avertizati. Destinatarii trebuie sa informeze Comitetul cu privire la masurile adoptate sau sa furnizeze o justificare corespunzatoare in cazul in care nu au adoptat astfel de masuri”. (vezi aici legea in forma initiatorului)
In consecinta, in urma criticilor aduse proiectului de lege, Senatul a inlocuit fraza “guvernul trebuie sa adopte masurile corespunzatoare cu “guvernul poate sa adopte masurile corespunzatoare”, o modificare fireasca. (vezi aici forma modificata de Senat)
Numai ca in contextul acumularii criticilor la adresa legii, cauzate de acea formulare imperativa, legea a fost respinsa ulterior in plenul Senatului, in ciuda modificarilor aduse, cu doar 35 voturi pentru si 59 impotriva, plus o abtinere.
Proiectul de lege si-a continuat apoi traseul procedural spre Camera Deputatilor, care este camera decizionala pentru aceasta lege, acolo unde a fost adoptata, foarte ciudat, in prima forma propusa de Guvern si sustinuta de BNR, care continea acea obligatie criticata de tata lumea. (vezi aici forma adoptata de Camera Deputatilor)
Presedintele Klaus Iohannis a refuzat insa sa promulge legea, pe buna dreptate, din cauza respectivei confuzii din textul de lege.
Iata explicatia presedintelui: Introducerea sintagmei „trebuie […], inclusiv emiterea de reglementări” în conținutul normativ al art. 4 alin. (2) - care induce ideea obligativității promovării de către Guvern a unor acte normative - poate duce și la concluzia că aceste dispoziții aduc atingere atribuției de exercitare liberă a inițiativei legislative de către Guvern, astfel cum este aceasta consacrată de art. 74 și 108 din Constituție, se arata in cererea presedintelui de reexaminare a legii. (vezi aici detalii)
Legea s-a intors astfel la Senat, unde a fost modificata, din nou, la fel ca anul trecut, prin inlocuirea cuvantului “trebuie” cu “poate”, si adoptata in aceasta forma, in 7 iunie 2016 (vezi aici forma adoptata de Senat)
Ulterior, proiectul de lege a fost trimis la Camera Deputatilor, unde Comisia pentru buget finante si banci avea termen de depunere a raportului cu amendamente pentru 28 iunie 2016, insa, dupa cum suntem obisnuiti, raportul nu a fost finalizat nici pana acum.
BNR continua sa sustina confuziile din lege
In ciuda acestor aspecte clare pentru toata lumea, BNR continua sa sustina confuziile referitoare la proiectul de lege, in loc sa le clarifice.
Cristian Bichi, fostul director de stabilitatea financiara din BNR, in prezent consilier al guvernatorului Mugur Isarescu, a publicat pe blogul bancii nationale un articol in care sustine ca legea a fost criticata pentru ca nu s-a inteles mecanismul “aplică sau explică” prevăzut de proiectul de lege, exemplificand cu legea asemanatoare din Luxemburg. (vezi aici articolul)
Dupa cum am vazut, insa, mecanismul este prezentat clar si in legea noastra, numai ca este anulat de acea formulare imperativa, care spune ca guvernul trebuie si nu poate sa adopte masurile CNSM.
Opinia BCE
Legea de infiintare a Comitetului din Luxemburg a fost analizata si de catre Banca Centrala Europeana, care, surprinzator, sustine ca acesta nu are suficiente puteri pentru a implementa politica macroprudentiala, desi are rolul de a analiza si monitoriza raspunsurile la avertismentele si recomandarile trimise diverselor institutii si autoritatilor, conform principiului “comply or explain”.
Intr-un aviz cu privire la respectivul proiect de lege, BCE arata urmatoarele:
“Pentru a-si atinge obiectivele, comitetul are doar dreptul de a emite opinii si avertizari, precum si a adresa recomandari fie autoritatilor reprezentate in comitet fie aumitor jucatori din industria financiara. In consecinta, comitetul se bazeaza exclusiv pe puterile de actiune ale autoritatilor care-l reprezinta. O astfel de abordare, fara nicio putere de actiune pentru comitet, submineaza abilitatea comitetului de a influenta aria reglementarilor sau de a crea noi instrumente macroprudentiale ca reactie la circumstantele in schimbare, restrictionandu-i-se astfel abilitatea de a actiona in domeniul politicii macro-prudentiale.”
Din opinia BCE se intelege ca un Comitet de supraveghere macro-prudentiala nu ar trebui sa se rezume la recomandari, ci sa aiba si putere de actiune, mai exact sa emita anumita norme pe care sa le impuna unor jucatori din piata financiara, dar nu Guvernului sau altor institutii ale statului, ale caror functionare si independenta sunt garantate de Constitutie.
De asemenea, nici BNR nu poate primi ordine de la un astfel de Comitet, ca de altfel de la nicio alta institutie a statului, in virtutea independentei conferita de statutul sau, aprobat de Parlament.
Iata de ce legea prin care se infiinteaza CNSM trebuie sa fie cat mai clara in privinta puterilor acestui organism si a destinatarilor acestora: ori deciziile sale sunt optionale pentru toata lumea, ori, daca se doreste ca acesta sa aiba mai mare putere de actiune, cum sugereaza BCE, atunci sa se precizeze clar pentru cine ar putea fi obligatorii recomandarile sale (de exemplu, pentru banci sau pentru IFN-uri).
Precizare referitoare la articolul ”Comitetul Național de Supraveghere Macroprudențială nu se poate înființa din cauza unei legi confuze, susținută de BNR”, publicat de bancherul.ro în data de 28-09-2016
Articolul ”Comitetul Național de Supraveghere Macroprudențială nu se poate inființa din cauza unei legi confuze, susținută de BNR”, publicat de bancherul.ro în data de 28-09-2016, este, în general, bine documentat, ceea ce este de salutat. Din păcate, conține câteva afirmații pe care le consider incorecte.
În primul rând, în articol se arată că “BNR continuă să susțină confuziile referitoare la proiectul de lege”, afirmație argumentată prin trimiterea la articolul meu publicat recent pe forumul de opinii al băncii centrale. Dar, ca principiu, părerile mele personale nu pot fi interpretate drept o poziție oficială a BNR, așa cum, de altfel, rezultă cu claritate din disclaimerul forumului respectiv.
În al doilea rând, în ceea ce privește natura recomandărilor autorității macroprudențiale, consider că trebuie aplicată o interpretare sistematică, iar aceasta implică lămurirea înțelesului unei norme juridice ținându-se cont de legăturile sale cu alte norme juridice din același act normativ, respectiv cele privind mecanismul “aplică sau explică”.
BNR nu a avut însă nimic împotriva unei formulări cât mai clare a textului proiectului de lege, fiind de acord, încă din luna septembrie 2015, cu modificarea propusă de Senat, la care se face referire în articolul postat pe platforma Bancherul (“Destinatarii recomandărilor sau avertizărilor Comitetului prevăzuți la alin. (1|) pot să adopte recomandările…”).
Această poziție oficială a BNR a fost exprimată, în mod repetat, în cadrul dezbaterilor din comisiile parlamentare de specialitate.
Prin urmare, afirmația din titlul articolului, și anume “Comitetul Național de Supraveghere Macroprudențială nu se poate înființa din cauza unei legi confuze, sustinuta de BNR”, nu-și are suport în realitate.
În plus, să nu uităm că legiuitorul român este suveran să modifice textul unui proiect legislativ așa cum crede de cuviință.
În al treilea rând, ultimul meu articol nu și-a propus să readucă în discuție aspecte legate de formularea textului în sine.
Am dorit, printre altele, să arăt că o opinie ce îmi aparține, exprimată în urmă cu un an, e confirmată de o poziție similară a autorităților luxemburgheze, pe care am identificat-o recent.
În esență, opinia mea este că autoritatea macroprudențială din România, în mod practic, nu are cum să impună decizii Guvernului, deoarece proiectul de lege analizat nu acordă Comitetului Național de Supraveghere Macroprudențială un cadru sancționatoriu sau alte măsuri constrangătoare în relație cu Executivul, stare de fapt derivată din însăși filosofia mecanismului “aplică sau explică” prevăzut de proiectul respectiv.
Sper că precizările mele sunt utile cititorilor platformei Bancherul."
Cristian Bichi
Taguri: TBI Bank reclama inselatoare Banca Nationala a Romaniei (BNR)
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani
Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii
Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii
Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii
Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum
Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii
Revolut isi obliga clientii sa plateasca credite facute prin fraude online
„Acești escroci de la Neocapital nu numai ca m-au pacalit sa le transfer foarte mulți bani, dar au inițiat și un credit de nevoi personale direct din aplicația Revolut iar eu acum trebuie sa plătesc rate pentru acest credit”, se plange un cititor, la detalii
- Nimeni nu poate opri Facebook sa faca profit din promovarea fraudelor online
- Cum poti fi inselat cu actualizarea datelor in aplicatia George BCR
- Linia de credit este noul instrument de tortura al IFN-urilor
- Este normal ca IFN-urile sa nu-si ajute clientii care nu mai pot plati creditele si sa-i execute silit?
- Topul bancilor cu cele mai bune dobanzi la depozitele in lei
- In atentia BNR: mama mea de 74 de ani a facut 10 credite la IFN-uri si are de platit dobanzi de 4.000 de lei din pensia de 2.300 de lei!
- Profitul bancilor atinge un nou record, de 13,7 miliarde lei, in 2023
- Am vazut 17 clipuri false cu Mugur Isarescu, pe Facebook, intr-o singura zi
- De ce nu opreste Facebook videoclipurile trucate cu Mugur Isarescu?
- Trei banci dispar in acest an, concurenta scade
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB după prima lună a anului
- Deficitul contului curent, redus cu 17%
- Inflatia a încheiat anul 2023 la 6,61%, semnificativ sub prognoza oficială
- Deficitul contului curent, redus cu o cincime după primele zece luni ale anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
- CEC Bank a preluat Fondul de Garantare a Creditului Rural
- BCR aproba credite online prin aplicatia George, dar contractele se semneaza la banca
- Aplicatia Eximbank, indisponibila temporar
Analize economice
- România - prima în UE la inflație, prin efect de bază
- Deficitul comercial lunar a revenit peste cota de 2 miliarde euro
- România, 78% din media UE la PIB/locuitor în 2023
- România - prima în UE la inflație, prin efect de bază
- Inflația anuală, în scădere la 7,23%
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, imediat sub pragul de 50% din PIB la începutul anului 2024
- Deficitul bugetar, deja -1,67% din PIB după primele două luni
- Datoria publică, sub pragul de 50% din PIB la finele anului 2023
- Deficitul bugetar, din ce în ce mai mare la început de an
- Deficitul bugetar după 8 luni, încă mai mare față de rezultatul din anul trecut
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
- Taxa de reziliere a abonamentului Vodafone inainte de termen este ilegala (decizia definitiva a judecatorilor)
Stiri economice
- Inflația anuală a revenit la nivelul de la finele anului anterior
- Pensia reală de asigurări sociale de stat a crescut anul trecut cu 2,9%
- Producția de cereale boabe pe 2023, cu o zecime mai mare față de anul precedent
- România, țara UE cu cea mai mare creștere a costului salarial
- Deficitul comercial în prima lună a anului, la cea mai mică valoare din septembrie 2021 încoace
Statistici
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
- România, pe ultimul loc în UE la evoluția productivității muncii în agricultură
- INS: Veniturile romanilor au crescut anul trecut cu 10%. Banii de mancare, redistribuiti cu precadere spre locuinta, transport si haine
- Inflatia anuala - 13,76% in aprilie 2022 si va ramane cu doua cifre pana la mijlocul anului viitor
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul, în expansiune la început de an
- România, pe locul 2 în UE la creșterea comerțului cu amănuntul în ianuarie 2024
- Comerțul cu amănuntul, în creștere cu 1,9% pe anul 2023
- Comerțul cu amănuntul, în creștere pe final de an
- Comerțul cu amănuntul, stabilizat la +2% față de anul anterior
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
nevoia de banci
De ce credeti ca acum nu mai avem nevoie de banci si firme de asigurari? Pentru ca acum avem ... detalii
-
Mda
ACUM nu e nevoie de asa ceva .. acum vreo 20 de ani era nevoie ... ACUM de fapt nu mai e asa multa ... detalii
-
oprire pe salariu garanti bank
mi sa virat 2500de lei din care a fost oprit 850 de lei urmand sa mi se deblocheze restul sumei ... detalii
-
Amânare rate
Buna ziua, Am rămas în urma cu ratele , va rog frumos sa ma ajutați cumva , soțul a pierdut ... detalii
-
Am depus bani și nu mi au intrat in cont
Sa se rezolve ... detalii