BANCI | Ultima Ora

Comisioanele pentru acceptarea platilor cu cardul de catre magazine vor fi plafonate la 0,2% pentru cardurile de debit si 0,3% la cardurile de credit, conform noului proiect de lege publicat de Ministerul Finantelor

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-03-20 09:02

Instituţiile emitente de carduri (bancile sau IFN-urile) nu pot aplica instituţiilor acceptante (comerciantilor) comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit, potrivit prevederilor noului proiect de lege pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată - publicat în data de 19.03.2014 de Ministerul Finantelor Publice.

Nerespectarea acestor plafoane va fi sancţionată cu amenzi de la 10.000 lei la 200.000 lei.

Acordurile dintre instituţiile acceptante și beneficiarii plăților vor conţine informații detaliate referitoare la valoarea comisioanelor pentru serviciile prestate acestora, a comisioanelor interbancare, precum şi a comisioanelor suplimentare aplicate în funcţie de marca și categoria respectivelor carduri de plată.

Iata proiectul de lege publicat de Ministerul Finantelor:

LEGE
pentru  întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Capitolul I – Măsuri pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar

Art. 1 -(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesionişti, persoane fizice care desfăşoară activităţi în mod independent, asocieri şi alte entităţi cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plată fără numerar, definite potrivit legii.
 

(2) Prevederile prezentului capitol  nu se aplică instituţiilor de credit, instituţiilor emitente de monedă electronică autorizate de Banca Naţională a României, instituţiilor care prestează servicii de plată şi care sunt autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii, instituţiilor financiare nebancare şi entităţilor care efectuează operaţiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operaţiunile specifice activităţii pentru care acestea au fost autorizate.                  

(3) Prevederile prezentului capitol se aplică şi operaţiunilor de încasări şi plăţi în valută efectuate pe teritoriul României. Încadrarea în plafoanele prevăzute de prezentul capitol se efectuează în funcţie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Naţională a României, de la data efectuării operaţiunilor de încasări sau plăţi.

Art.2 - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) încasare fragmentată- fracţionarea sumei de încasat în mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de încasare în numerar stabilit prin lege
b) plată fragmentată - fracţionarea sumei de plată în mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de plată în numerar stabilit prin lege
c) magazin de tipul cash&carry – magazin care realizează comerţ de tipul cash&carry, astfel cum este definit la art.4, lit.e) din Ordonanţa Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

 Art.3 - (1) Prin excepţie de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în numerar, în următoarele condiţii:
a) încasări de la persoanele prevăzute la art.1, alin.(1) în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoană ;
b)  încasări efectuate de către magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate  şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare, de la persoanele prevăzute la art.1, alin.(1) în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană;
c) plăţi către persoanele prevăzute la art.1, alin. (1), în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/ persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi ;
d) plăţi către magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate  şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare,  în limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;
e) plăţi din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare.
(2) Sunt interzise încasările fragmentate în numerar de la beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei în cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum şi fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a căror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.
(3)  Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv de 10.000 lei către magazinele de tipul Cash&Carry . Persoanele prevăzute la art.1, alin.(1), pot achita facturile cu valori care depăşesc plafonul de 5.000 lei, către furnizorii de bunuri şi servicii, respectiv de 10.000 lei către magazinele de tipul Cash&Carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei în numerar, suma care depăşeşte acest plafon putând fi achitată numai prin instrumente de plată fără numerar.
(4) La data acordării avansurilor spre decontare, sumele aferente intră în calculul plafonului zilnic prevăzut la alin. (1), lit. c) sau d), după caz.

Art.4 - (1) Operaţiunile de încasări în numerar efectuate de persoanele prevăzute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentând cesiuni de creanţe, primirea de împrumuturi sau alte finanţări se efectuează în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoană. Sunt interzise încasările fragmentate în numerar de la o persoană pentru tranzacţiile prevăzute în prezentul alineat cu o valoare mai mare de 5.000 lei, precum şi fragmentarea tranzacţiilor.     
(2) Operaţiunile de încasare în numerar efectuate de persoanele prevăzute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană. Sunt interzise încasările fragmentate în numerar pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum şi fragmentarea unei livrări de bunuri sau a unei prestări de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.
(3) Prevederile alin.(2) nu se aplică în cazul livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care se efectuează cu plata în rate, în condiţiile în care între persoanele prevăzute la art.1, alin.(1) şi persoanele fizice sunt încheiate contracte de vânzare-cumpărare cu plata în rate,  conform legii.
(4) Operaţiunile de plăţi în numerar efectuate de persoanele prevăzute la art.1, alin. (1) către persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor achiziţii de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de împrumuturi sau alte finanţări se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 5.000 lei către o persoană. Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către o persoană, pentru tranzacţiile mai mari de 5.000 lei.

Art.5 - Plafoanele limită prevăzute de prezentul capitol nu se aplică de către persoanele prevăzute la art.1, alin.(1), pentru următoarele operaţiuni:
a) depunerea de numerar în conturile deschise la instituţiile de credit sau la instituţiile care prestează servicii de plată şi care sunt autorizate de Banca Naţională a României;
b) plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizaţiei şi a cazării pe timpul deplasării, precum şi a cheltuielilor neprevăzute, efectuate în acest sens;
c) plata în numerar a impozitelor, taxelor, contribuţiilor, amenzilor şi a altor obligaţii datorate bugetului general consolidat al statului;
d) retragerea de numerar din conturi deschise la instituţiile de credit sau la instituţiile care prestează servicii de plată şi care sunt autorizate de Banca Naţională a României pentru plata salariilor şi a altor drepturi de personal prevăzute de lege şi pentru alte operaţiuni de plăţi efectuate către persoanele fizice, altele decât cele de la art.4, alin. (4).
e) retragerea de numerar de la ATM –uri.
f) transferarea de sume prin intermediul instituţiilor care prestează servicii de plată autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii.

Art.6 - Este interzisă acordarea oricăror avantaje clienţilor, de către persoanele prevăzute la art.1, alin. (1), pentru efectuarea de plăţi în numerar.

Art.7 - În cazul persoanelor prevăzute la art.1, alin.(1) care au organizate mai multe casierii, plafoanele prevăzute la art.3, alin.(1), lit.a) şi la art.4, alin.(1)  şi (2) sunt aplicabile pe fiecare casierie în parte.

Art.8 - Sucursalele şi alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie şi/sau cont deschis la o instituţie de credit,  aplică în mod corespunzător prevederile prezentului capitol.

Art.9 – (1) În cazul persoanelor prevăzute la art.1, alin.(1), pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate şi/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuată  astfel: 5.000 lei, respectiv, 10.000 lei în numerar, sumele care depăşesc aceste plafoane putând fi restituite numai prin instrumente de plată fără numerar.
(2) În cazul returnării de bunuri de către persoanele fizice şi, respectiv, neprestării de servicii către persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuată în numerar în limita a 10.000 lei, sumele care depăşesc acest plafon putând fi restituite numai prin instrumente de plată fără numerar.  Prin excepţie de la prevederile acestui alineat, în cazul în care, la data restituirii, persoanele fizice declară pe propria răspundere că nu mai deţin cont bancar, restituirea se poate face integral în numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituite.

Art.10  -  Operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar între persoane fizice,  altele decât operaţiunile de încasări şi plăţi realizate prin intermediul instituţiilor care prestează servicii de plată autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestării de servicii, precum şi cele reprezentând acordarea/restituirea de împrumuturi, se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzacţie. Sunt interzise încasările şi plăţile fragmentate în numerar pentru tranzacţiile mai mari de 10.000 lei, precum şi fragmentarea unei tranzacţii  mai mari de 10.000 lei .

Art. 11 - (1) Se interzice entităţilor prevăzute la art. 1, alin. (2) să elibereze persoanelor prevăzute la art. 1, alin. (1) şi art.8, sume în numerar peste plafonul stabilit la art. 3, alin. (1), lit.c), pe fiecare persoană şi tranzacţie, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 5.
(2) Este interzisă entităţilor prevăzute la art.1, alin.(1) şi art.8 fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar care conduce la depăşirea plafonului prevăzut la art.3, alin.(1), lit.c).
(3) Persoanele prevăzute la art.1, alin.(1) pot transfera sume din contul lor în contul persoanelor fizice, în baza documentelor justificative legale prezentate de plătitori.

Art. 12 - (1) Nerespectarea prevederilor art. 3, 4, 7,  9 şi 10 constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni, şi se sancţionează, prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,  cu amendă de 25% din suma încasată/ plătită care depăşeşte plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operaţiune, dar nu mai puţin de 100 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 şi art.11 alin. (1) şi (2)  constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 13 - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art.12 se efectuează de către organele Ministerului Finanţelor Publice, ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi unităţilor sale subordonate,  conform competenţelor.

Art. 14 – Contravenţiilor prevăzute la art.12 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare..

Capitolul II – Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.250/2003, cu modificările ulterioare

Art.15 - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din  23 decembrie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.250/2003 cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 1, se introduce un nou articol, art. 11, cu următorul cuprins:

Art.11 – (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, următorii termeni se definesc astfel:
a) instituţia acceptantă – instituţie de credit sau o instituţie financiară nebancară care oferă comercianţilor acceptanţi servicii de acceptare la plată a cardurilor şi/sau a instrumentelor de plată de tip monedă electronică, în baza unui contract încheiat în prealabil între aceasta şi comerciantul acceptant, precum şi servicii de eliberare de numerar la ghişeele sale şi în reţeaua proprie de terminale ale deţinătorilor. În cazul instrumentelor de plată electronică de tipul cardului, instituţia acceptantă poate fi şi emitentul instrumentului de plată;
b) instituţia emitentă - instituţie de credit sau o instituţie financiară nebancară care emite şi pune la dispoziţie deţinătorului un instrument de plată electronică, pe baza unui contract încheiat cu acesta;
c) card comercial - card de plată emis unor operatori economici, unor entități din sectorul public sau unor persoane fizice care desfășoară o activitate independentă de natură economică a cărui utilizare este limitată la cheltuielile legate de activitatea desfăşurată;
d) comision interbancar - comisionul plătit, în mod direct sau indirect, pentru fiecare operațiune între prestatorul de servicii de plată al plătitorului și cel al beneficiarului care participă la operațiunea de plată cu cardul sau pe bază de card;
e)  comision de servicii percepute comercianților - comisionul plătit acceptantului de către beneficiarul plății pentru fiecare operațiune, cuprinzând comisionul interbancar, comisionul pentru sistemul de plată și procesare și marja acceptantului;
f) beneficiar al plăţii – destinatar preconizat al fondurilor care au făcut obiectul unei operaţiuni de plată;
g) sistem tripartit de plată cu cardul -  sistemul de plată prin carduri în care funcţiile de emitere şi acceptare sunt integrate într-o singură instituţie financiară care este şi proprietarul sistemului. Atunci când un sistem tripartit de plată cu cardul autorizează alți prestatori de servicii de plată să emită și/sau să accepte carduri de plată, acesta este considerat ca fiind un sistem cvadripartit de plată cu cardul şi se va supune prevederilor prezentei legi”.

2. După articolul 2, se introduc trei noi articole, art. 21- 23, cu următorul cuprins:

„Art.21 –Instituţiile emitente nu pot aplica instituţiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

„Art.22 – Acordurile dintre instituţiile acceptante și beneficiarii plăților vor conţine informații detaliate referitoare la valoarea comisioanelor pentru serviciile prestate acestora, a comisioanelor interbancare, precum şi a comisioanelor suplimentare aplicate în funcţie de marca și categoria respectivelor carduri de plată.

„Art.23 – (1) Prevederile  art. 21 şi 22 se aplică instituţiilor emitente şi instituţiilor acceptante din România.
(2) Prevederile  art. 21 şi 22 nu se aplică operațiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate şi operațiunilor cu carduri emise de sisteme tripartite de plată cu cardul..”

      3. După alineatul 2 al articolului 3 se introduc două noi alineate, alin. 21 şi 22  cu următorul cuprins:

 „(21) Prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,  constituie contravenţie şi se sancţionează, cu amendă de la 10.000 lei la 200.000 lei,  nerespectarea prevederilor art.21 şi 22.
 (22)  Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 7.500 lei nerespectarea prevederilor art.1, alin.(3).„

4. Alineatul (4) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1), (2), (21) şi (22) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001.„

Capitolul III -  Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art.16 – (1) Capitolul I intră în vigoare la 30 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I .Sancţiunile prevăzute se aplică faptelor săvârşite după data intrării în vigoare a acestuia.
    (2) Prevederile capitolului I nu se aplică contractelor încheiate anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
Art.17 - La data intrării în vigoare a Capitolului I se abrogă prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, publicată în Monitorul Oficial al României, nr.24 din 31 ianuarie 1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.131/1996,  cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. Prevederile art. 15 intră în vigoare la 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, aplicandu-se inclusiv acordurilor în derulare.
            Art. 19. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului se modifică şi se completează Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1253/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 10 noiembrie 2003.

PEŞEDINTELE
CAMEREI  DEPUTAŢILOR
Valeriu Ştefan Zgonea

PREŞEDINTELE
SENATULUI
George Crin Laurenţiu Antonescu

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Ultima Ora



BRD scumpeste substantial comisioanele

BRD majoreaza semnificativ comisioanele standard aferente operatiunilor derulate la ghisee si online de persoane fizice, precum transferurile, retragerile de numerar sau administrarea unui cont. Comisionul lunar pentru administrarea unui cont curent standard, in detalii

CEC Bank acorda fermierilor credite cu o parte din dobanda subventionata de stat

• CEC Bank este prima instituție bancară care a transmis solicitări către FGCR pentru obținerea acordurilor de finanțare granturi în cadrul Programului guvernamental CEC Bank susține finanțarea agriculturii românești prin acordarea detalii

Patria Bank acorda fermierilor credite pentru achizitia de produse agricole Agrii

Începând cu aceasta lună, Patria Bank oferă în parteneriat cu Agrii soluții pentru fermierii care au nevoie de finanțare pentru achiziția de inputuri agricole și obținerea unor recolte bogate și profitabile, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii

Taxa de pod Fetesti (peaj) si vinieta de Ungaria (huvinieta) se pot cumpara si din aplicatia CEC Bank

• CEC Bank oferă totodată clienților săi posibilitatea să își actualizeze adresa de e-mail folosită în relația cu banca, direct din CEC app  CEC Bank oferă clienților săi, începând din această lună, posibilitatea detalii

 



 

Ultimele Comentarii