BURSA | Analiza

ASF a lansat un plan de actiune pentru infiintarea unei Contraparti Centrale nationale (CCP)

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2016-09-26 19:20

Soluția optimă de înființare a unei contrapărți centrale în România (comunicat de presa al ASF):

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a hotărât, în ședința din 21 septembrie 2016, lansarea împreună cu Ministerul Finanțelor Publice a unui plan de acțiune pentru înființarea unei Contrapărți Centrale naționale (CCP), care să ofere servicii de compensare pentru toate piețele și instrumentele financiare din România și care să respecte cerințele legislației europene privind infrastructura piețelor (EMIR).

Pe de altă parte, Consiliul ASF a constatat eșecul Grupului de lucru înființat în septembrie 2015 în vederea constituirii acestei verigi esențiale a infrastructurii de piață naționale, în condițiile în care Bursa de Valori București (BVB) a hotărât să se retragă, optând pentru soluția unei Contrapărți Centrale externe, respectiv pentru colaborarea cu CCP-ul din Atena.

O entitate de tip CCP este constituită sub forma unei societăți pe acțiuni, se interpune, din punct de vedere juridic, între intermediarii care sunt contrapărți ale contractelor tranzacționate pe mai multe piețe, este responsabilă cu calcularea poziției nete (casă de compensare) și își asumă riscul de credit al contrapartidei pentru toate tranzacțiile încheiate de instituțiile financiare care sunt compensate prin respectiva CCP.

Conform evaluărilor ASF, soluția optimă privind autorizarea Contrapărții Centrale conform EMIR constă în înființarea unei entități românești noi care să nu se suprapună peste cea de depozitar central, instituție de credit sau registru central al tranzacțiilor și care să evite restricțiile actuale legate de structura acționariatului și de anumite mecanisme deficitare din perspectiva serviciilor prestate și a instrumentelor de management al riscului.

Proiectul promovat de ASF are în vedere o structură de acționariat care să poată să susțină financiar activitatea CCP, incluzând statul român, prin Ministerul Finanțelor (formulă întâlnită în Polonia și Croația) și alte entități sau grupuri financiare implicate în operațiuni de tranzacționare sau post tranzacționare.

În acest sens, Consiliul ASF ia în considerare alocarea unei sume de 3-5 milioane euro din excedentul realizat în ultimii doi ani pentru capitalizarea noii entități, însă prin intermediul Ministerului Finanțelor, în condițiile în care ASF nu poate fi acționar al CCP. Pentru realizarea acestei operațiuni va fi necesară elaborarea unui proiect de lege de către Ministerul Finanțelor.

Într-o primă etapă, noua entitate ar trebui să-și asume rolul de contraparte centrală pentru următoarele servicii:

• Tranzacții cu derivate efectuate în cadrul piețelor reglementate, precum și tranzacții extrabursiere (OTC derivatives – contracte swap, options și tranzacții cu termen lung de decontare: repo ori reverse repo);
• Tranzacții spot cu valori mobiliare (acțiuni și obligațiuni), precum și titluri de stat;
• Tranzacții cu derivate pe acțiuni românești decontate cash sau prin livrare fizică (single stock futures și stock options);
• Tranzacții în marjă cu valori mobiliare (cumpărări în marjă și împrumuturi de valori mobiliare).

În prezent, la nivelul Uniunii Europene sunt autorizate, conform legislației EMIR, 19 contrapărți centrale în 13 țări, dintre care patru în Europa Centrală și de Sud-Est – Austria, Grecia, Ungaria și Polonia. Potrivit unei analize realizate de ASF, în toate CCP-urile din regiune statul are dețineri directe, de peste 50%, în timp ce la toate CCP-urile din Europa bursele de valori au dețineri consistente.

Absența unei asemenea componente a infrastructurii pieței financiare din România poate afecta capacitatea de gestionare a stabilității sistemului financiar și înrăutățește punctajul pentru evaluarea de către BNR și ASF a aplicării prevederilor “Principles for financial market infrastructures” elaborate și publicate de Banca Reglementelor Internaționale și de Organizaţia Internaţională a Reglementatorilor de Valori Mobiliare (IOSCO). De asemenea, duce la imposibilitatea accesării pieței financiare românești de către marile bănci și firme de investiții care condiționează tranzacționarea de instrumente financiare românești de existența contrapărții centrale pentru gestionarea riscului de credit al contrapartidei.

Proiectul înființării unei CCP naționale rămâne deschis cooptării în structura acționariatului unor instituții naționale și internaționale, precum: BVB, SIBEX, BERD sau IFC.

În același timp, în contextul obiectivului general de dezvoltare a infrastructurii de piață din România, ASF recomandă grupului BVB să lanseze și proiectul de modernizare a platformei de tranzacționare, precum și a infrastructurii de decontare prin Depozitarul Central.

Citiți aici mai multe informații despre soluția optimă de înființare a unei contrapărți centrale în România.

Taguri: Autoritatea de Supraveghere Financiara  ASF  BVB  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Analiza



BCR a dat populatiei de sapte ori mai multe credite de consum si ipotecare decat finantari pentru firme

BCR a acordat populatiei credite noi de consum si imobiliare in valoare de 4,1 miliarde lei in prima jumatate din acest an, de peste sapte ori mai multe decat finantarile acordate firmelor, care s-au ridicat la doar 568 milioane lei, conform datelor prezentate de banca intr-un comunicat de detalii

Am testat Libra Mobile, aplicatia de mobile banking a Libra Bank

Am testat Libra Mobile, aplicatia de mobile banking a Libra Bank, pentru a vedea cum functioneaza, care sunt optiunile oferite si pentru a o compara cu alte aplicatii ale bancilor concurente. Primul dezavantaj apare chiar la logarea in aplicatie, care se face printr-un ID utilizator si o detalii

Topul salariului minim pe economie in tarile din Europa

Dintre cele 20 de state membre ale Uniunii Europene (UE), Spațiului Economic European (SEE) și Elveției care au un salariu minim stabilit la nivel național, cel mai mic salariu minim brut pe economie îl are Bulgaria (261 EUR), urmată de Lituania (400 EUR) și România (416 EUR), detalii

Cursul valutar ar putea creste la 4,78 lei/1 euro la finalul lui 2018, estimeaza economistii Garanti Bank

Garanti Bank revizuiește prognoza privind creșterea economică la 4.4%, de la estimarea de 4% previzionată de bancă la începutul anului, anunta banca intr-un comunicat, in care mai arata urmatoarele: Această creștere va fi, cel mai probabil, susţinută, la fel ca în detalii

Ultimele Comentarii